• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025
Vi körde ca 350 mil i Norge i somras, mestadels i norra delen men även i Osloområdet. Hade skaffat bropass till Öresundsbron vilket även gäller i Norge som Autopass. BroBizzen hade jag placerat strax över mitten på vindrutan och de flesta gånger tycks denna ha blivit registrerad då jag fått mitt konto debiterat som det ska vara. Men vid flera fall har deras avläsare inte registrerat mig så nu dimper det ner den ena räkningen efter den andra på visserligen bara några tior vardera. På en faktura ville de dock ha 320 kr i straffskatt för att jag "tjyvåkt" genom deras betalstation. Vid överklagan fick man mejla nån adress i England och där lyckades jag förklara att vi hade Autopass och slapp straffavgiften men det här strulet gör att jag är tveksam till nästa års planerade Norgesemester till södra delen med Preikestolen och allt annat jag vill se. Är det nån annan som haft samma problem. Jag har en alkovbil - kanske det är känsligt med att alkoven skymmer BroBizzen eller?
/Sture

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Jag körde också i Norge med Brobizzet i somras. Jag kollade upp kontot när jag kom hem och det var debiterat som det skulle. Jag tyckte också att det plingade till i transpondern när jag passerade betalstationerna.

På vissa fick jag också rabatt med några kronor. Hoppas verkligen att jag slipper det strulet som du har haft, so far so good.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har också alkov, men har inte haft problem med Bizzen. Jag är mest irriterad över detta "tjyveri" i Norge.

F

F.d. 11525

Guest

Vi har inte någon brobiss utan betalat på betalstationerna. Det har fungerat om betalstationen är bemannad. Vid dom ställen där man betalar i en automat blir vi registrerade som tung lastbil trots att totalvikten ligger under 3500 kg. Helt omöjligt att få kontakt med någon på hjälptelefonen som finns på stolpen, ej heller på mobil.Helt omöjligt att få klarhet i anledningen till varför vi blir överdebiterade. Har mailat flera gånger men ej fått svar. Fick krav från en station där vi enligt dom betalat för lite, men efter en halv dag i telefon lyckades jag komma ur det. När det gäller att köra husbil i Norge är det ett avslutat kapitel för vår del.

F

F.d. 3088

Guest

Vi har inte någon brobiss utan betalat på betalstationerna. Det har fungerat om betalstationen är bemannad. Vid dom ställen där man betalar i en automat blir vi registrerade som tung lastbil trots att totalvikten ligger under 3500 kg. Helt omöjligt att få kontakt med någon på hjälptelefonen som finns på stolpen, ej heller på mobil.Helt omöjligt att få klarhet i anledningen till varför vi blir överdebiterade. Har mailat flera gånger men ej fått svar. Fick krav från en station där vi enligt dom betalat för lite, men efter en halv dag i telefon lyckades jag komma ur det. När det gäller att köra husbil i Norge är det ett avslutat kapitel för vår del.

Använd Norsk raderknapp på skylten, annat namn för knappen i Sverige är tipex :D

Gurra

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Har funderat på att köra genom Norge upp till Kirkenes nästa sommar men blir lite fundersam när man läser om era erfarenheter.
Har även hört att det kommer att kosta ganska mycket i vägavgifter, är det någon som har gjort denna resa med 7m husbil och mellan tummen och pekfingret kan säga vad det kan kosta ??

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Går dere inn på AutoPASS så finner dere oversikten over de bompengeannlegg som er i bruk på hovedveier i dag. Det finnes i fjell og skog endel private veier som har manuelle løsninger. Ferjesamband på riksveier i Norge koster også noe.

En mail med kopi av regning og bilens registreringspapirer sendt til det selskapet som drifter det enkelte bomannlegg burde rydde opp i tilsendte feilaktige regninger.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jag körde också i Norge med Brobizzet i somras. Jag kollade upp kontot när jag kom hem och det var debiterat som det skulle. Jag tyckte också att det plingade till i transpondern när jag passerade betalstationerna.

På vissa fick jag också rabatt med några kronor. Hoppas verkligen att jag slipper det strulet som du har haft, so far so good.

Hej Anders från Knarrevik
Var hade du plaserat din BroBizzen?
Eftersom du inte hade några problem.
Att jag instämmer med trådskaparen att Normännen ärver en medan man levar!
Mvh.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På husbiler skal en plassere Autopass eller BroBizz noen cm fra nedre kant på frontruta. Antennen over veien er innstillt for øvre kant på småbiler og nedre kant på store biler. Det er ca 45 graders vinkel som gjelder.

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025

Jag har i och för sig inga problem med att betala dessa avgifter. Det blev för min del bara ca 160 NOK på hela resan plus en del färjeavgifter. Vår bil är under sex meter. Över sex meter lär det vara betydligt dyrare. Man förstår ju att det kostar att bygga vägar i Norge när man kör som vi gjorde genom hundratals tunnlar från 8 km och nedåt och mängder med broar. Det är bara tråkigt om betalningssystemen inte fungerar. Dessutom är det ju inte bara ett bolag som tar in bompengar utan flera stycken. Så kan man ju ha funderingar om lönsamheten i att skicka fakturor till Sverige på 24 SEK. Men kanske Knut hade lösningen på problemet. BroBizzen skall nog placeras längst ner på vindrutan speciellt på alkovbilar. Det blir nog Norge nästa år i alla fall...
/Sture

Senast ändrad:
F

F.d. 29911

Guest

Om man har alkovbil skall BroBizzen plaseras ca 2-3 dm från nedre kanten på vindrutan
avläsaren sitter i olika höjd vid mätstationerna
Vi har blivit rekomenderade detta första gången vi använde systemet 2006
Endast haft problem i Portgarden en gång men då var det systemfel vid tillfället
HBK 5081

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Ursäkta "utsvävningen"
Hur ser en sån där brobizz ut?
har någon foto på det?
Vad kostar det?
var fårman tag i det?
Gäller samma i andra länder med väg/bro/tunnel avgifter?
/Pentti

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Velkommen til EasyGo | EasyGo har oversikt over hvor Autopass / Brobizz kan benyttes.
For oss med tunge husbiler må en for Danmark og Tyskland sjekke på hvilken måte en kan benytte den - Storebeltbroen i manuellt felt om du ikke har egen avtale med broselkapet, på ferjer egne regler for hvert sted.

F

F.d. 52959

Guest

Har också alkovmodell. Har placerat transpondern/brobizzen högst upp
i vindrutan för att inte ha den i synfältet.
Har inte haft problem i Sverige eller Danmark.
Öresundsbron och Stora Bältbroarna.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hadde problemer med en chevy-van når jeg plasserte autopass brikken 10 cm fra øverste kant. Flyttet den ned til like over parkeringen av pusseren på midten og allt ok. På de integrerte husbilene jeg har hatt har jeg alltid brukt denne plasseringen - like i overkant av pusserbladet. Med denne plasseringen er den ikke i veien for synsfeltet og i omtrent samme høyde over veibanen som på en personbil. For en alkovebil burde denne plasseringen gi minst risiko for blokkering av signalet.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Min Brobizz ligger lös längst ned i framrutan. Vi brukar förstås inte pendla genom betalportalerna, men den har alltid funkat på den platsen.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Jag funderar på om det kanske är enklare att stunta i Brobizz och annat och bara köra.

Vi passerade 4 bomstationer i somras och fick idag en faktura på 84 kr för passager, inga ytterligare avgifter. Enkelt och smidigt, vi gör säkert fler Norge-resor i detta vackra land!

F

F.d. 53018

Guest

Hei Håkand! I så fall må du plukke av brikken/transponderen, eller risikerer du å betale dobbelt. Mvh!

Toppen