• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fler hästar

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Jag sitter här och funderar i min Citroën C25. När det gäller motorstyrka levererar den inte mycket. Det sitter ju en förgasare som i mina ögon är mikroskopisk. Jag undrar om det finns någon som vet om det finns någon passande och mer effektiv förgasare.
/Roger

F

F.d. 29824

Guest
Sv: Fler hästar

Ferrita
Kolla på www.ferrita.com sök på Citroen personbil och C25 där finns hänvisning till enbart grenrör eller ihop med rostfritt avgassystem.

Ulf

F

F.d. 53012

Guest

Tumbo Fritid hade förr men vet ej nu. Måste kombineras med att ta upp munstycket med ett mycket litet borr. Borret är så smalt eller tunt så det görs för hand, i mässingsmunstycket. Jag har borren kvar efter alla år så jag kan hjälpa dig om du får tag i röret och jag lovar det gör susen i vridmoment, inte lika mycket i toppfart och en hel del på förbrukningen. Skall ge 92 hk på en motor som är 75 i original. Hör gärna av dig om mer frågor finns. Lite kinkigt att få på röret eftersom det är lite trångt mot torpedväggen, därför får man lossa motorfästena och tippa motorn.

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Grenröret kan jag nog hitta. Jag tycker att dom är lite dyra men kanske värt det i längden. Jag hör av mig när jag skaffat ett. Det behövs mer kraft helt klart. Trött på att bli omkörd av varenda lastbil på vägen.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, det finns faktiskt kompletta turbosatser fortfarande från GIK. Med intercooler så blir det visst 112hk. i motorn. Nackdelen är priset, för förutom turbon är det mycket som byts ut bl.a. förgasare m.m. Även komplett avgassystem ingår. Men det är beprövat och monterades på rätt många bilar när de var nyare.

M.v.h. JANKRO.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

detta kanske kan vara något om grenrör inte går att upp bringa
SPORTAVGASSYSTEM

Tyvärr, glöm detta det är verkligen oseriöst, ett riktigt sportavgassystem kräver både konstruktion och riktig utprovning på rullande landsväg vilket tar många timmar om resultatet skall bli bra! Sådant här är rent kvacksalveri inom avgasbranschen. :mad:

ThomasG

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2025

Hej!
Köpte ett extraktorgrenrör 1993 till min förra husbil som var en -89, genom en god vän med racingbutik, han tog hem det från någon som hette Onkamo i Eskilstunatrakten. kostade då mig 1.500.- Körde i 10 år och 12 tusen mil med det. Stor skillnad, med lite medvind kunde jag haka på turbo Ducato´na på autopistan i Italien.
Har åkt lite rally som kartis på senare år och då stött på namnet Onkamo för Eskilstuna MK. Troligtvis inte han utan en yngre släkting.
Så om du orkar tag kontakt med www.eskilstunamk.com dom vet med all säkerhet om vilken Onkamo som jag far efter.
Han kan ju ha något i sina gömmor, eller ha möjlighet att tillverka ett.
Tumbo ligger ju inte så långt i från Eskilstuna så man kan ju tro att han har tillverkat dom som Tumbo sålde.

Lycka till!

ThomasG

F

F.d. 29824

Guest

Hej!
Köpte ett extraktorgrenrör 1993 till min förra husbil som var en -89, genom en god vän med racingbutik, han tog hem det från någon som hette Onkamo i Eskilstunatrakten. kostade då mig 1.500.- Körde i 10 år och 12 tusen mil med det. Stor skillnad, med lite medvind kunde jag haka på turbo Ducato´na på autopistan i Italien.
Har åkt lite rally som kartis på senare år och då stött på namnet Onkamo för Eskilstuna MK. Troligtvis inte han utan en yngre släkting.
Så om du orkar tag kontakt med www.eskilstunamk.com dom vet med all säkerhet om vilken Onkamo som jag far efter.
Han kan ju ha något i sina gömmor, eller ha möjlighet att tillverka ett.
Tumbo ligger ju inte så långt i från Eskilstuna så man kan ju tro att han har tillverkat dom som Tumbo sålde.

Lycka till!

ThomasG

Det rör som Tumbo sålde är det rör som går att köpa från Ferrita, det röret är under tillverkning, produktionen är klar om 1 vecka.
Ulf

Toppen