• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flash CD 5.30 Datoruppdatering Fiat

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Hej!

Enligt Fiat kom denna CD i november 2007 för uppdatering av bilens datorstyrning.
Är det någon som har uppdaterat sin bil med denna CD? Styrfelet i min bil består
i att bränsletrycket blir så högt att säkerhetsventilen öppnas och bränslet rusar
tillbaka i tanken. Min verkstad hade tyvärr inte fått skivan men har beställt den.
Vore kul att höra om någon hört något om detta.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Flash CD 5.30 Datoruppdatering Fiat

Vi har fått vår Fiat -07 upgraderad på Fiat verkstad och samtidigt byttes huvudsäkringen ut. Det tog c:a 45 minuter.

Jag har inte kontrollerat bränsleförbrukning efteråt men har en känsla att bilen går bättre och drar mindre diesel. Vi har tankat några gånger utomlands, Tyskland och Danmark, och det kan också var så att det är mera effekt i soppan utomlands.

Har någon annan märkt någon skillnad?

Sven-Åke
 
Senast redigerad av en moderator:

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Flash CD 5.30 Datoruppdatering Fiat

Vi har fått vår 3,0 lit motor "uppgraderad " enligt en "recall" från Fiat. (i april i år)
Det avsåg -omprogrammering av styrenheten för motorns bränsleinsprutning.
Jag hörde aldrig något om en CD vid verkstadsbesöket-bara att omprogrammering gjordes via verkstadens dator.
Jag vet inte vad som skulle bli resultatet men jag tycker att bränsleförbrukningen har minskat med minst 15% ; drog "bara" ca 1,2 l/ mil vid senaste utflykten på 99 mil. ( Dehleffs Alkov 7071)
Mvh
Lasse W
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Flash CD 5.30 Datoruppdatering Fiat

Har just lämmnat in vår bil för uppdatering och åtgärder .Allt skall görs imorgon
totalt 6 st recalls .Om bränsleförbrukningen sjunker o bilen går bättre så är det bra.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Flash CD 5.30 Datoruppdatering Fiat

Hej!

Enligt Fiat kom denna CD i november 2007 för uppdatering av bilens datorstyrning.
Är det någon som har uppdaterat sin bil med denna CD? Styrfelet i min bil består
i att bränsletrycket blir så högt att säkerhetsventilen öppnas och bränslet rusar
tillbaka i tanken. Min verkstad hade tyvärr inte fått skivan men har beställt den.
Vore kul att höra om någon hört något om detta.

är det någon som vet vad det är för nummer på denna recalls
:)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Flash CD 5.30 Datoruppdatering Fiat

Recall 5247... fick det fixat idag så vi får se vad det leder till. Minskad dieselförbrukning vore hel OK nu när priset ligger på 14:19 :)
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Flash CD 5.30 Datoruppdatering Fiat

Vår bil är en 100 hk 2,2 och svaret vad CD:n skulle heta har jag fått från Roger Carlsson på Fiat, Olssonbolagen, Uppsala. Någon som uppgraderat en 100 hk?
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Flash CD 5.30 Datoruppdatering Fiat

Frågan är vilken årsmodell har bilen, & vilken har Bodelen?
Nu med ny bil med bodel är det verkligen en 08 eller är bilen en -07-06??
Har inte kollat själv, kom på det nu. Ok var ser man det?
Mvh
Skoogis
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Flash CD 5.30 Datoruppdatering Fiat

vi har en 2,3 jag var ute o kollade och 5247 var en av recalls som var gjorda
:)
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Flash CD 5.30 Datoruppdatering Fiat

2,2 100 hk är den nya motorn som kom i chassi 2007 "sålletversionen" vi köpte den hösten 2006 eller efter Elmia-mässan.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Flash CD 5.30 Datoruppdatering Fiat

Recall 5247 är till X250 chassiet och gäller JTD 2.3 och 3.0 motorerna, Chassienumret börjar med ZFA250
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Flash CD 5.30 Datoruppdatering Fiat

Chassienumret börjar med ZFA250 på min bil men motorn är noga räknat 2198 cm3.
I dag finns det ju också en på 2287 cm3 på 120 hk. Den äldre motorn på 2.3 var väl
110 hk. Eftersom chassienumret är korrekt så bör ju uppdateringen gälla även min bil.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Flash CD 5.30 Datoruppdatering Fiat

Den äldre 2,3 l JTD motorn på 110 hk är idag 120hk i paket o lastvagnar och 130hk då den är gjord för husbilchassit annars är det samma motor.
 
Senast ändrad:
Toppen