• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fläktproblem

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: Boxer 2,8
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,8 HDI
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Tikro
Husbilsmodell: ST4
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elsystem
Hej
Under senaste resan blev det något fel på fläkten till kupe´n.Den går hela tiden på högsta varvtalet, även om jag vrider vredet moturs till stoppläget. Det måste väl betyda att själva brytaren har brunnit ihop? Vore det motståndet skulle man väl kunna stänga av den i allafall. Har någon erfarenhet av detta problemet? Svårighetsgrad för demontage av brytaren?
Klas

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Oftast är det så att vid de lägre hastigheterna så går strömmen genom ett antal motstånd som sitter i luftströmmen från fläkten för att få kylning.
Vid högsta hastighet brukar ett relä aktiveras som ger fläktmotrn 12 Volt direkt.
Detta relä kan ha hängt sig.
Kolla vilket relä det är i instruktionsboken och ta bort det och kolla om fläkten går på de övriga hastigheterna.
//W

Toppen