• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläktproblem på Peugeot J5

Status
Stängd för vidare inlägg.

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fläkproblem på Peugeot J5

Jag säger bara grattis du har skaffat dig ett stort bekymmer om du ska ta lös fläktmotorn. Jag gjorde det på vår förra Ducato -87.
Egentligen låter det inte så farligt om man säger att fläkten med hölje sitter ihopsatt med värmeelementet med hjälp av 8 st fjäderklämmor. Dessa fjäderklämmor kan man peta dän mha en mejsel ! I princip alltså, - men det är ju nästan lögn att komma åt ! Jag för min del valde att ta väck hela hela instumentbrädan för att komma åt dessa fjäderklämmor om inte annat när de skulle återmonteras.
// Göte J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fläkproblem på Peugeot J5

Hej Winnebago 35, det var länge sen vi hörde av dig. Lite nyfiken, har du kunnat provköra Winnebagon med den "nya" Mercedes-motorn och har du Cheva-bakaxeln kvar eller blev den också Mercedes.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fläkproblem på Peugeot J5

Göte,
du är då en riktig glädjespridare! Men tack för informationen! :)

Jag får vänta till i vår, då har jag kanske fått tag på en fungerande vägmätare.
Idag funkar hastighets- och trippmätaren, misstänker att någon, nere i Tyskland,
körde in en syl mellan siffrorna och vred till. :(

Besiktningsmännen ser frågande på vägmätaren där siffrorna för 100- och 1000-km
hänger på trekvart. :confused:

när jag ändå är inne under instrumentbrädan så ska jag försöka fixa fotvärmen
för passagerartårna oxå. :rolleyes:

Nåja, trippmätaren räcker för tankens c:a 65 mil till körjournalen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9480

Guest
Sv: Fläkproblem på Peugeot J5

Hej Winnebago 35, det var länge sen vi hörde av dig. Lite nyfiken, har du kunnat provköra Winnebagon med den "nya" Mercedes-motorn och har du Cheva-bakaxeln kvar eller blev den också Mercedes.

M.v.h. JANKRO.
Hej!
Motorn är ju startad, och i förra veckan fick jag äntligen ihop kardanaxeln då jag strulat med hur jag ska kunna bygga en handbroms på axeln. Nu har jag svarvat ner en koppling till en vw, smat skaffat på ok från en Audi A6 så nu ska bara prylarna ihop. I dag köptes en matta som ska in i bilen. Kika på min sida www.daytona.zoomin.se så ser du klickgolv etc. Jag ska plåta toan där jag byggt om med klickgolv även. Samt att jag lagat rost under bilen under våren. Nu strular värmaren och jag har fått veta att det är en dataenhet som spökar, men var sitter den???
I morgon börja mattläggning!
Vet du någon som har en biege skinnsoffa?
Ha de så bra! Stefan
 
F

F.d. 9480

Guest
Sv: Fläkproblem på Peugeot J5

Jag säger bara grattis du har skaffat dig ett stort bekymmer om du ska ta lös fläktmotorn. Jag gjorde det på vår förra Ducato -87.
Egentligen låter det inte så farligt om man säger att fläkten med hölje sitter ihopsatt med värmeelementet med hjälp av 8 st fjäderklämmor. Dessa fjäderklämmor kan man peta dän mha en mejsel ! I princip alltså, - men det är ju nästan lögn att komma åt ! Jag för min del valde att ta väck hela hela instumentbrädan för att komma åt dessa fjäderklämmor om inte annat när de skulle återmonteras.
// Göte J

Aha!
Men hur fick du bort instrumentbrädan? Den tycks ju sitta fast i nedkant på fönstret? Jag lyckas böja upp den ca 30% men sedan knakar det betänkligt!
Hälsningar Stefan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fläkproblem på Peugeot J5

Ja Winnebago, jag har redan varit och tittat på din hemsida. Min skinnsoffa är svart så den duger väl inte förstår jag. Men jag tycker nog du först skall satsa på en förarstol, pinnstolen utan ryggstöd som syns på bilderna blir nog lite jobbig vid långfärder :D.

Lycka till med fläkten. JANKRO.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fläkproblem på Peugeot J5

Aha!
Men hur fick du bort instrumentbrädan? Den tycks ju sitta fast i nedkant på fönstret? Jag lyckas böja upp den ca 30% men sedan knakar det betänkligt!
Hälsningar Stefan
Faktum är att jag inte minns exakt hur det gick till, men som du skriver var det några skruvar fram vid vindrutan samt en del reglage m.m som skulle bort. För min del slet jag sönder infästningen till defrostermunstyckena men det borde ju gå att få loss utan denna malör. Å andra sidan så gick det fint att få fast munstyckena mha lödkolv.
// Göte J
 
F

F.d. 9480

Guest
Sv: Fläkproblem på Peugeot J5

Ja Winnebago, jag har redan varit och tittat på din hemsida. Min skinnsoffa är svart så den duger väl inte förstår jag. Men jag tycker nog du först skall satsa på en förarstol, pinnstolen utan ryggstöd som syns på bilderna blir nog lite jobbig vid långfärder :D.

Lycka till med fläkten. JANKRO.
Hej!
Tja bara den inte är så djup så fungerar även denna kanske! Jodå, jag söker även framstolar. Jag har ju dom i min GMC van i perfekt biege skinn, men vad ska jag ha i vanen då?
Hälsnignar Stefan
 
F

F.d. 9480

Guest
Sv: Fläkproblem på Peugeot J5

Faktum är att jag inte minns exakt hur det gick till, men som du skriver var det några skruvar fram vid vindrutan samt en del reglage m.m som skulle bort. För min del slet jag sönder infästningen till defrostermunstyckena men det borde ju gå att få loss utan denna malör. Å andra sidan så gick det fint att få fast munstyckena mha lödkolv.
// Göte J

Hej! Jag har ochså fått in fukt i takluckan någongång, men i övrigt verkar trät ok. Har du någon idé hur man kan tvätta bort fuktfläckarna i tygtaket?
Hälsingar Stefan
 
F

F.d. 3297

Guest
Fläktproblem på Solifer 5500 -88

Hej! Jag har ochså fått in fukt i takluckan någongång, men i övrigt verkar trät ok. Har du någon idé hur man kan tvätta bort fuktfläckarna i tygtaket?
Hälsingar Stefan

Men snälla "Winnebago",
svaret ger sig själv!
Fukta hela taket med "Flitspruta" och torka med varmluft.
Blanda gärna in lite tvättmedel i "Flitsprutan´s" vätska.
Då sprider sig de gamla fuktgränserna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9480

Guest
Sv: Fläkproblem på Peugeot J5

Men snälla "Winnebago",
svaret ger sig själv!
Fukta hela taket med "Flitspruta" och torka med varmluft.
Blanda gärna in lite tvättmedel i "Flitsprutan´s" vätska.
Då sprider sig de gamla fuktgränserna.

Hej!
Vad är en "Flitspruta" har aldrig hört om detta verktyg/sprayföremål?!
Var hittar man den? Jag hr frågat på K-rauta dom har inget sådant.
Hälsingar Stefan
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Fläkproblem på Peugeot J5

Fllitspruta var någonting man blandade DDT i och sprutade i naturen tills det förbjöds.
 
F

F.d. 4758

Guest
Sv: Fläkproblem på Peugeot J5

Du kan pröva med startgas,det är enligt min son som är bilmekare ett bra sätt att ta bort fläckar med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen