• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Fläktfel

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024
Hej!
Vår husbil är byggd på ett Fiat chassi.
Kupéfläkten fungerar endast i högsta läget(4). AC’n fungerar. Instruktionsboken, säkringsdelen, visar bara för hastighet 1 och 2.
Vad kan jag själv mer göra?
Hjälp önskas.
Mvh
Pelle plutt medl.5000
 

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024
Det finns ju ett skäl till att dom går sönder, det går för höga strömmar igenom. Om man byter fläkten samtidigt är man av med problemet för en lång tid! Många har bytt bara motståndet och då går det efter ett tag igen, och så får man köpa ett till plus en fläkt! :)
Nu har jag nog fått de förslag jag behöver för att lösa problemet.
Jag tackar er alla, mina damer och herrar.
Tur att man har alla husbilskolleger.
Ni finns där när man behöver Er.
Tack!
//Pelle plutt
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Nu har jag nog fått de förslag jag behöver för att lösa problemet.
Jag tackar er alla, mina damer och herrar.
Tur att man har alla husbilskolleger.
Ni finns där när man behöver Er.

Tänk nu på att det sällan är själva resostorpacken som gett upp utan den termosäkring på 216 grader som sitter helt synligt när du tar ut paketet.

Motståndsmät med en multimeter så bör det vara oändligt motstånd.

Jag tror jag gav 26:- för en säkring när jag bytte i förr veckan. Beställde från elektrokit i Malmö som levererade snabbt.

Du knipsar helt enkelt av det gamla och lämnar så lång ben som möjligt, sen tar du isär en sockerbit i lämplig storlek och använder förskruvningen i var ända. Det är inte lämpligt att löda fast det då den oftast går sönder då.

Helt onödigt att köpa ett nytt resistorpack om det bara är termosäkring som gått.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
bosse b gav mig anledning att inspektera min kontakt till fläkten då jag har liknande problem som uppstår irriterande nog ibland. jag tog några bilder på min kontakt som visar att den mittersta ledningen/kontakten gått varm.
Är det någon som kan tipsa om var jag kan köpa en ny kontakt utan att behöva köpa en stor del av kablaget?
Är problemet just ett underdimensionerat kontaktdon, eller är ursprunget till problemet på insidan av fläkten typ handelen av kontaktdonet?
Jag lyckades laga kontakten, putsade av hanen och bytte honan. Har fungerat i 3-4 år. Min var betydligt mera bränd.
 

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024
Glöm inte att berätta sedan hur det gått. Det är så vi lär varandra!
Tommy
Det var inget fel på motståndet eller thermosäkringen. Däremot var kopplingsstycket i kabelhärvan sönderbränd.
Har förlängt de 4 kablarna och går nu in i motståndets kopplingsstycke med kabelskor,
isolerade med krympslang.
Inga säkringar har löst ut.
Tack för all hjälp!
//Pelle plutt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var inget fel på motståndet eller thermosäkringen. Däremot var kopplingsstycket i kabelhärvan sönderbränd.
Har förlängt de 4 kablarna och går nu in i motståndets kopplingsstycke med kabelskor,
isolerade med krympslang.
Inga säkringar har löst ut.
Tack för all hjälp!
//Pelle plutt

Märkligt, eftersom fläkten bara gick på läge 4, om kablaget var kass borde den inte ha gått på något läge alls?
 
Senast ändrad:
Toppen