• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Fläktfel

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024
Hej!
Vår husbil är byggd på ett Fiat chassi.
Kupéfläkten fungerar endast i högsta läget(4). AC’n fungerar. Instruktionsboken, säkringsdelen, visar bara för hastighet 1 och 2.
Vad kan jag själv mer göra?
Hjälp önskas.
Mvh
Pelle plutt medl.5000
 

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
bosse b gav mig anledning att inspektera min kontakt till fläkten då jag har liknande problem som uppstår irriterande nog ibland. jag tog några bilder på min kontakt som visar att den mittersta ledningen/kontakten gått varm.
Är det någon som kan tipsa om var jag kan köpa en ny kontakt utan att behöva köpa en stor del av kablaget?
Är problemet just ett underdimensionerat kontaktdon, eller är ursprunget till problemet på insidan av fläkten typ handelen av kontaktdonet?
 

Bilagor

  • DSC_0056.JPG
    DSC_0056.JPG
    79,6 KB · Visningar: 99
  • DSC_0054.JPG
    DSC_0054.JPG
    87,4 KB · Visningar: 100
  • DSC_0058.JPG
    DSC_0058.JPG
    94,9 KB · Visningar: 97

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
bosse b gav mig anledning att inspektera min kontakt till fläkten då jag har liknande problem som uppstår irriterande nog ibland. jag tog några bilder på min kontakt som visar att den mittersta ledningen/kontakten gått varm.
Är det någon som kan tipsa om var jag kan köpa en ny kontakt utan att behöva köpa en stor del av kablaget?
Är problemet just ett underdimensionerat kontaktdon, eller är ursprunget till problemet på insidan av fläkten typ handelen av kontaktdonet?

Jag fick samma problem två gånger under ca 5 års tid.... Nästa gång det hände löddade Jag fast kablen direkt på motståndet..... Sen dess har det fungerat utan problem... :spinny:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag fick samma problem två gånger under ca 5 års tid.... Nästa gång det hände löddade Jag fast kablen direkt på motståndet..... Sen dess har det fungerat utan problem... :spinny:

Det finns ju ett skäl till att dom går sönder, det går för höga strömmar igenom. Om man byter fläkten samtidigt är man av med problemet för en lång tid! Många har bytt bara motståndet och då går det efter ett tag igen, och så får man köpa ett till plus en fläkt! :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det finns ju ett skäl till att dom går sönder, det går för höga strömmar igenom. Om man byter fläkten samtidigt är man av med problemet för en lång tid! Många har bytt bara motståndet och då går det efter ett tag igen, och så får man köpa ett till plus en fläkt! :)
Jag tycket att det är kontakterna i sockeln som har dålig kontakt och blir varma.... Sen jag löddade de smälta kablar direkt på motståndet så har det fungerat felfritt i många år... :spinny:
 
Toppen