• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkten i värmaren tjuter!

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Hej

Behöver hjälp med förslag till vad som kan vara fel:

Fläkten till vår värmare tjuter, direkt efter start låter det hemskt efter några till och frånslag försvinner "skriket".

någon som vet vad som felar...

Hälsar Ronnie
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Fläkten i värmaren tjuter!

Hej Ronnie
Fläktmotorns lager är av oljebrons,som blir torra från olja med tiden och då brukar kärva därav oljudet,Åtgärd EN droppe olja i var ände på fläktmotorn (i lagret ),problemet är att komma åt motorn.
Hade det monterats kullager i motorn i stället för några kronor extra så har fläktmotorn hållit bilen ut,men dålig affär för tillverkaren.
Mvh Bernt
 

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Sv: Fläkten i värmaren tjuter!

Tack för snabbt svar!!

Är just nu ute med bilen, kan det skada om jag kör fläkten..
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fläkten i värmaren tjuter!

Ja tyvärr. Att det tjuter betyder ju att olja saknas, och om olja saknas så skär det, det är egentligen bara en tidsfråga. Sen blir det dyrt.
Calle
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten i värmaren tjuter!

När jag först läste om ert problem så fick jag först kolla vad ni hade för bil.
En Swift Royale -97.
Kan det vara vår gamla bil måntro, nu var det inte det utan ett annat reg.nr.
Vi hade exakt samma problem med vår Swift Royale 590 -97.
Försökte få tag i en ny motor på garantin som vi hade men firman hade gått i konkurs och det fanns inga delar att få tag på.
Så det var bara att göra som de andra har föreslagit smörj motorn, tyvärr så håller det inte så länge.
Det gjorde det inte på vår bil de första gångerna 3-4 veckor sen fick jag smörja igen.
Vi sålde bilen efter ett halvår för vi tyckte att bilen var för liten (lastkapaciteten)
Träffade de nya köparna efter ett år oc de hade aldrig hört att det skrek i motorn efter 2-3 tusen mil runt i Europa.
Så tillslut så stannade väl oljan kvar.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten i värmaren tjuter!

hej.
Värmaren i min gammel, Fiat ducato 92a började tjuta.
Tittade under panelen och där satt motorn lätt åtkomlig på vänster sida 3 skruvar så var motorn ur. Tog bort yttekåpan 2skruvar och smörjde båda lagren med motorolja,

Fläkten går nu tyst. Fixade oxå motstånden till hastighetsrgleringen sitter på höger sida anslutning kontakt med 4 kablar, sitter med 2 små skruvar. Den var full av skräp på motståndspiralerna , och en temokontakt funkade inte, tog bort den och lödde ien kabel istället. Lätt jobbat.

Jägarn :D
 
Toppen