Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8JTD 127 hk med robotväxellåda
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: B774
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Motor
Vi har motorfläktproblem som innebär att båda fläktarna startar och går när de inte borde. Såväl motorfläkten som acfläkten är inblandade; fenomenet går och kommer. Ibland startar fläktarna trots att motorn enligt visaren knappt är halvvarm. Slår av efter några sekunder vid stopp för rödljus. Startar kanske igen efter påbörjad färd, kanske inte... Vanligast: fläktarna startar under "höghastighetskörning", typ motorväg och slår av vid rödljus eller strax efter stopp. Inga indikationer på att motorn är för varm. Visaren går oftast också ner under normalläge. Fenomenet dök upp för ca 1000 mil sedan efter att vi kört bilen felfri i 3000 tusen mil. Gav sig till känna i råkall väderlek runt nollan. Samtidigt började växellådan "skutta" vid kallstarter och uppväxlingar. Samband - vem vet. Skutten upphör efter ca en minuts körning. 2 erfarna fiat ducato verkstäder har varit inkopplade. Inga felkoder. Massor av teorier. Nu är det första resan efter vintern; fenomenet är aktivare än tidigare. Fläktarna går förmodligen mer eller mindre hela tiden vid körning på motorväg med max 7 grader plus därute. Allt är naturligvis kollat. Alla värden bra med stor följsamhet mot belastning på motorn osv... Kylarens tempgivare bytt trots bra värden bara för att... Ingen skillnad. Spekulationer: Motorstyrenheten - dyrt. Roborväxellådan har en givare som begär kylning. Verkar inbyggd i lådan och kräver rivning osv... Nån som känner igen detta eller kan ge ett tips som toppar verkstäderna?
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8JTD 127 hk med robotväxellåda
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: B774
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Motor
Vi har motorfläktproblem som innebär att båda fläktarna startar och går när de inte borde. Såväl motorfläkten som acfläkten är inblandade; fenomenet går och kommer. Ibland startar fläktarna trots att motorn enligt visaren knappt är halvvarm. Slår av efter några sekunder vid stopp för rödljus. Startar kanske igen efter påbörjad färd, kanske inte... Vanligast: fläktarna startar under "höghastighetskörning", typ motorväg och slår av vid rödljus eller strax efter stopp. Inga indikationer på att motorn är för varm. Visaren går oftast också ner under normalläge. Fenomenet dök upp för ca 1000 mil sedan efter att vi kört bilen felfri i 3000 tusen mil. Gav sig till känna i råkall väderlek runt nollan. Samtidigt började växellådan "skutta" vid kallstarter och uppväxlingar. Samband - vem vet. Skutten upphör efter ca en minuts körning. 2 erfarna fiat ducato verkstäder har varit inkopplade. Inga felkoder. Massor av teorier. Nu är det första resan efter vintern; fenomenet är aktivare än tidigare. Fläktarna går förmodligen mer eller mindre hela tiden vid körning på motorväg med max 7 grader plus därute. Allt är naturligvis kollat. Alla värden bra med stor följsamhet mot belastning på motorn osv... Kylarens tempgivare bytt trots bra värden bara för att... Ingen skillnad. Spekulationer: Motorstyrenheten - dyrt. Roborväxellådan har en givare som begär kylning. Verkar inbyggd i lådan och kräver rivning osv... Nån som känner igen detta eller kan ge ett tips som toppar verkstäderna?