• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Fläktblad till kupefläkten

litedelf

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Göteborg
Hej.
Vi köpte oss en gammal husbil Peugeot från 1986 med Diesel motor på hela 71hk. En riktig raket...
Det mesta fungerar. Utan just kupefläkten. Tog loss hela fläktmotorn. Ett stift hade gott av. Provkörde den snabbt med ett löst batteri.
Då flög alla utan ett fläktblad iväg som projektiler. Mest porösa plasten jag sett.
Nu undrar jag om det finns någon vet var man kan får tag i bara fläktbladen ? Har letat som en dåre på nätet utan resultat.
Motorn kan jag laga men behöver som sagt nya fläktblad.

Slänger in en lånad bild på fläkten.

6ljbv3ycnbyeu8jbj6fqh1pd
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ser ju i alla fall ut att sitta öppet och lättåtkomligt.....Antar att värmepaketet ligger bakom. Borde ju gå att hitta denna del på någon skrot om den inte finns som reservdel. Men om din var så spröd kanske även de skrotade blivit det? Kolla annars på Autodoc där finns faktiskt en hel del "ovanliga" delar till många bilar! Om du lägger ut en bild här på din bils hytt kanske det hjälper folk att hålla ögonen öppna på bilskrotarna!
 

litedelf

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Göteborg
Nu såg jag att jag skrev fel. Det är en Renault inte en Peugeot.

Jag har kollat autodoc och typ alla andra sidor. Verkar bara vara radialfläktar. Är osäker på om en sådan fungerar för mig.
Ja värmepaketet sitter bakom. Allt är väldigt lättåtkomligt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan litedelf och välkommen. Det blir tyvärr lite värre med en Renault eftersom det är en helt annan bil än europachassit som var samma bil/chassi i grunden antingen det stog Fiat, Peugeot, Citroën eller Talbot i grillen.
Tyvärr inte någon hjälp på ditt problem men en förklaring på att det kan vara svårt att hitta en renaultfläkt och de flesta som dyker är radial och passar de andra transportbilarna runt det årtalet.

Men den här ("tyvärr komplett med motor men"....) kanske kan passa om du jämför med hur din motor m.m. ser ut. Den passar massor med Renault från -84 till uppåt -98 i en lista neråt till på sidan.


Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. Det finns visst bara en kvar tillgänglig av 8st, så hugg snabbt om det verkar rätt.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Frågan är om inte Renault var en av de vanligaste skåpbilarna/minibussarna på 80 talet? Många användes som exempelvis taxi/färdtjänst. Så skrotarna bör ändå vara ett alternativ men lägg gärna ut en bild på bilen så ser man modellen bättre!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Frågan är om inte Renault var en av de vanligaste skåpbilarna/minibussarna på 80 talet? Många användes som exempelvis taxi/färdtjänst. Så skrotarna bör ändå vara ett alternativ men lägg gärna ut en bild på bilen så ser man modellen bättre!
Hejsan, tyvärr så är det för det mesta bara de gamla transportbilarna från åttiotalet som blev byggda som husbilar som har överlevt till nu, oavsett fabrikat. De som fick jobba som transport och minibussar har troligen passerat skrotarna för länge, länge sedan, om inte för att de var slutkörda utan kanske ofta för att de var upprostade. De Renault som blev husbilar har överlevt men var inte så många från början och blir då lite ointressanta för eftermarknadsfirmor med reservdelar.

eBay annonsen är från Turkiet, och var den enda renaultfläkt av äldre modell som dök upp utan att grotta ner sig allt för djupt i internetsoppan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen