• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkt slutat fungera

Gellandia

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33121
Medlemskap
2022
Hej,
Har en Dethleff helintegrerad 04. Är just nu och kör i Tyskland, påväg ner mot Spanien. Plötsligt så slutade fläkten att fungera, varken på läge 1,2,3 eller högsta. Jag kan varken kontrollera kyla eller värme (den blåser enbart SVAG värme). När jag trycker på Ac-knappen då börjar det blåsa mer, enbart varm luft,och fläktstyrkan är långt ifrån styrkan man brukar kunna få på läge 2 och uppåt. Stänger jag av Acn så blåser det mindre (svagt), sätter jag igång den blåser det lite starkare igen. Samtidigt som jag kör så kommer ett ljud som låter ungefär som lös metall som skakar. Det låter 10-20 sekunder, sen slutar det. Sen kommer ljudet igen efter 20-40 minuter, för att låta 10-20 sekunder igen..osv. Det spelar ingen roll vilket underlag jag kör på. Vad kan jag nu ha stött på för trevligt problem?

Notis. När jag trycker ner kopplingen så hör man hur det skramlande metall ljudet sakta tystnar. Sen när jag släpper kopplingen så ökar ljudet igen.

Se videon för att se vart metalljudet jag nämner kommer ifrån.
 

Bilagor

  • VID_20220304_000554.mp4
    58,8 MB · Visningar: 9
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det ser ut som om det läcker olja,, verkar som om ngt hänt med AC-kompressorn, vilken färg är det på oljan?

Det verkar som om AC-kompressorn skurit.

Sedan att ljudet varierar med om du har kopplingen nertryckt eller ej verkar konstigt, det tyder ju på ett urtrampningslager men det sitter ju inte på den sidan av motorn. Oljeläckan verkar hur som komma från AC-kompressorn
 
Senast ändrad:

Gellandia

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33121
Medlemskap
2022
Det ser ut som om det läcker olja,, verkar som om ngt hänt med AC-kompressorn, vilken färg är det på oljan?

Det verkar som om AC-kompressorn skurit.

Sedan att ljudet varierar med om du har kopplingen nertryckt eller ej verkar konstigt, det tyder ju på ett urtrampningslager men det sitter ju inte på den sidan av motorn. Oljeläckan verkar hur som komma från AC-kompressorn
Inte olja. Jag som försökt spreja lite för att smörja upp oljudet men det funkade bara några timmar innan de kom tillbaka.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag såg den också, det var därför jag trodde oljan kom från kompressorn.
Visst... Motorhuven är stängd och jag ser ingen arm under motorn som håller någon spray burk och motorn har säkert varit igång några sek. Så oljeräster har säkert åkt har av av centrugalkraften.. Så då tycker jag att man kan utesluta allt detta... Eller?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Visst... Motorhuven är stängd och jag ser ingen arm under motorn som håller någon spray burk och motorn har säkert varit igång några sek. Så oljeräster har säkert åkt har av av centrugalkraften.. Så då tycker jag att man kan utesluta allt detta... Eller?
Borde inte kommit så koncentrerat kan jag tycka.
 

Gellandia

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33121
Medlemskap
2022
Har lämnat in den. Helt ny ac kompressor samt två andra grejer behöver bytas enligt dom. Saftigt pris dock.

Klima kompressor 1,827 euro
Trieb 160 euro
Scholter 59 euro.

Vet ej om jag stavade de där rätt.
 

Bilagor

  • IMG_20220304_132051.jpg
    IMG_20220304_132051.jpg
    1,4 MB · Visningar: 28

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har lämnat in den. Helt ny ac kompressor samt två andra grejer behöver bytas enligt dom. Saftigt pris dock.

Klima kompressor 1,827 euro
Trieb 160 euro
Scholter 59 euro.

Vet ej om jag stavade de där rätt.
Oj.... Det var dyrt..
Jag bytte min ac kompressor 2021 september.. Hos mekonomen för totalt 6700:-. Ny men ej orginal kompressor...
 

victor2015

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
21727
Medlemskap
2025
Hej,
Har en Dethleff helintegrerad 04. Är just nu och kör i Tyskland, påväg ner mot Spanien. Plötsligt så slutade fläkten att fungera, varken på läge 1,2,3 eller högsta. Jag kan varken kontrollera kyla eller värme (den blåser enbart SVAG värme). När jag trycker på Ac-knappen då börjar det blåsa mer, enbart varm luft,och fläktstyrkan är långt ifrån styrkan man brukar kunna få på läge 2 och uppåt. Stänger jag av Acn så blåser det mindre (svagt), sätter jag igång den blåser det lite starkare igen. Samtidigt som jag kör så kommer ett ljud som låter ungefär som lös metall som skakar. Det låter 10-20 sekunder, sen slutar det. Sen kommer ljudet igen efter 20-40 minuter, för att låta 10-20 sekunder igen..osv. Det spelar ingen roll vilket underlag jag kör på. Vad kan jag nu ha stött på för trevligt problem?

Notis. När jag trycker ner kopplingen så hör man hur det skramlande metall ljudet sakta tystnar. Sen när jag släpper kopplingen så ökar ljudet igen.

Se videon för att se vart metalljudet jag nämner kommer ifrån.
Det är AC pumpen som skurit
 

Gellandia

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33121
Medlemskap
2022
Har du fått fläkten att fungera?
Fläkten värme och kyla fungerar om man är väldigt försiktig och vrider vid 1 och full effekt då hoppar den igång. Men det är millimeter vi pratar om i vrid on/off. Är nu i Spanien 16 grader i Girona lämnade Sverige 45 timmar sedan. Galen resa men så skönt just nu
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Fläkten värme och kyla fungerar om man är väldigt försiktig och vrider vid 1 och full effekt då hoppar den igång. Men det är millimeter vi pratar om i vrid on/off. Är nu i Spanien 16 grader i Girona lämnade Sverige 45 timmar sedan. Galen resa men så skönt just nu
Då är det ju "drägligt" ;) ha det gött i värmen.
 
Toppen