• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fläkt i instrumentpanelen

F

F.d. 55737

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dukats
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 156
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Travel van
Husbilstyp: Van
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Värme
Fläkten funkar inte blåser inte på någon hastighet Vad? Säkringen är hel
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.540
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Hej!

Det kan vara fel på reglage/panelen , Reglerdonet (Fläktmotstånd)
eller kupéfläkten.
Inget av dessa fel behöver göra så att säkringar går sönder.

Om fläkten går tungt pga att det sitter skräp i den så brukar
reglerdonet gå sönder först.

Lättast att hitta en av fel källorna är att sätta en 12Volt 21Watts
lampa på kablarna till kupéfläkten (Denna måste vara urkopplad).

""((Om kupéfläkten har fler än 2 kablar så sitter troligen reglerdonet inbyggt i fläkten. (2st kablar brukar vara ganska tjocka och dom andra mycket smala) Då blir det svårare att felsöka. Men man kan ju alltid kolla om Spänning och Jord finns på dom grova kablarna.))""

På så vis brukar man kunna reglera ljusstyrkan med reglage/panelens
fläktstyrning om nu reglerdonet (fläktmotståndet) är OK och då ligger felet
i Kupéfläkten.

Fungerar inte regleringen så kan det vara reglage/panelen eller
reglerdonet /fläktmotståndet som är trasigt.

Lycka till och hoppas att det löser sig.
//Tony
 
F

F.d. 50110

Guest
Går fläkten på 4:ans hastighet så är det förkopplingsmotståndets temperatursäkring som bränt. I 4:ans läge är tempsäkr. ej inkopplad. Vanligt fel, är troligen en storsäljare.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.540
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Mona o Lars-Göran skrev:
Går fläkten på 4:ans hastighet så är det förkopplingsmotståndets temperatursäkring som bränt. I 4:ans läge är tempsäkr. ej inkopplad. Vanligt fel, är troligen en storsäljare.

Så kan det vara om man har "mekanisk" valbar hastighet.
Vid elektronisk valbarhet blir det en annan femma pga att det då inte finns någon termosäkring att byta.

De mekaniska finns också med 2 eller 3 farter men snabbaste läget brukar vara direkt drivande och då slutar 1:a alt. 1:a och 2:a farten att fungera.

//tony
 
Toppen