• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fläkt bakom kyl

F

F.d. 25175

Guest
Hej !

Jag har hört talas om att man kan montera en fläkt bakom
kylen för att öka effektiviteten, min fråga är: var skall man i
så fall montera den - vid ventilationsgallret på väggen eller vad ???

Med vänlig hälsning
pilot56
 
F

F.d. 25175

Guest
Sv: fläkt bakom kyl

Hej !

Du menar att den skall blåsa in luft bakom kylen genom det
nedersta ventilationsgallret, tror du att det går bra med en 12v datorfläkt ??

Med vänlig hälsning
pilot56
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: fläkt bakom kyl

En fläkt trycker mycket bättre än den drar .

Visst, rent generellt (om man mäter tryck eller sug på ett visst avstånd i fri luft, då är förhållandet c:a 10/1.), men i det här fallet så finns det en naturlig uppåtström som förstärks av fläkten. Sen är det nog endast aktuellt under speciellt varma dagar. :rolleyes:
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: fläkt bakom kyl

Fläkten gör jättestor nytta, i varmare trakter. Det är ju en lufttrumma så den gör nytta oavsett var den monteras, bara den ökar luftflödet genom trumman. Lättast brukar vara att montera innanför det nedre gallret. Strunta i utseendet, använd buntband eller en enklare montering. Datafläktar duger bra. Dra ut en kabel o starta den manuellt under dagen. Att ta bort gallren kan nästan dubbla luftmängen men silicon o sikaflex är så kletigt... Hälsar Björn från ett mycket varmt Grekland.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: fläkt bakom kyl

På vår gamla Polar Camper var det dålig ventilation för kylskåpet.
Varma dagar kunde man nästan värma mat på bänksivan ovanför kylen,
samt att kylen tappade effekt.
Beställde en strömsnål 12V-fläkt från dx.com som jag monterade innanför
utluftgallret i överkant på kylen.
Effekten var omedelbar när man körde fläkten, den flyttade ut mycket värme,
och gick nästan ljudlöst.
Vi och kylen blev gladare :)
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: fläkt bakom kyl

Även jag har monterat fläkt innanför det översta gallret. Med fläkten följde en termotat som startar fläkten vid 50 grader och suger ut den varma luften.
Man känner tydligt på utsidan hur mycket värme fläkten blåser ut!
Sitter just nu i Kroatien, men här är bara ca 25 grader ute och fläkten är stilla.
Men fläkten har gått vid flera tillfällen, men jag har inte nått att jämföra med, men tror att det hjälper. Tempen i kylen pendlar mellan 6-10 grader beroende på hur mycket varm öl vi ställt in... :twitcy:
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: fläkt bakom kyl

Att bygga in en nedre fläkt så ventilationskanalen blir ett draghål fungerar inte.
Vissa komponenter skall vara riktigt varma i systemet och vissa delar skall kylas ned för att absorptions tekniken skall fungera, man rubbar hela process ifall man utjämnar temperaturen i trumman.

Det som möjligtvis kan fungera är att sätta in pyttesmå fläktar under kylflänsarna, med så lite flås i att värmen precis kan avledas från flänsarna utan att andra komponenter störs av luftdraget, då kanske en kylförbättring kan åstadkommas.

Men som sagt, det är många om buden här i tråden men undertecknad har praktiserat det utan framgång.

Torbjörn
 
Toppen