• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjärrstyrd inverter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Hur fungerar en fjärrstyrd inverter. Skulle vilja ha den dolt monterat och kunna sätta på och stänga av den med fjärrkontroll. Går det ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fjärrstyrd inverter

Ja, vår inverter er montert ved siden av batteriene og fjernbetjeningen ved siden av panelet for el-blocken. Det er en 1000 W Waeco inverter vi har.
desverre trekker den ca. 0,5W når den er avslått - tror de nyere er litt bedre på dette.
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrstyrd inverter

Jo det gär bra,vi har en inverter,- en waeco mobitronic type 8100-012pp - som sitter gömd intill bodelsbatteriet. Ett eluttag sitter tillsammans med en fjärrkontroll - type waeco mobitronic 8100RC - på lämpligt ställe på väggen,bekvämt åtkomlig.
Fjärrkontrollen är ej trådlös,utan står i förbindelse med invertern via en sladd.
Funkar suverent !
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrstyrd inverter

Jag köpte en billig enkel inverter för att kunna ladda sådant som det inte finns 12-laddare till.

Jag monterade den nära batteriet för att få korta 12-ledare men det innebar att den blev krånglig att slå till/från.

Det var enkelt löst genom att montera ur stömbrytaren, löda på en lagom lång tvåledare och därefter montera en strömbrytare på lämpligt ställe, i vårt fall bredvid två eluttag som betjänas av invertern via en "förlängningskabel". Enkel och billig lösning.

I samband med detta satte jag en liten röd 220V indikeringslampa paralellkopplad med eluttagen. På så sätt ser jag när invertern är inkopplad.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Fjärrstyrd inverter

Jag gjorde likadant som Michael med den skillnaden att jag köpte ett relä med fjärrkontroll.
Då slipper jag att dra några kablar.
Jag köpte en inverter med sinusvåg från Clas Ohlsson då behöver man inte vara rädd för att några laddare skall gå sönder.
Laddar mina batterier till Elcyklarna med denna inverter plus mycket annat.
Jag hade tidigare en billig inverter med modifierad sinusvåg,men märkte att laddarna inte mådde riktigt bra av detta.
Köpte en gång en lågenergilampa 230v 2w och kopplade till denna "billiga" inverter,efter några sekunder brann elektroniken i denna lampa upp.
Det skiljer bara några hundralappar mellan en "billig" inverter och denna från Clas Ohlsson.
Arne.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrstyrd inverter

Jag gjorde likadant som Michael med den skillnaden att jag köpte ett relä med fjärrkontroll.
Då slipper jag att dra några kablar.
Jag köpte en inverter med sinusvåg från Clas Ohlsson då behöver man inte vara rädd för att några laddare skall gå sönder.
Laddar mina batterier till Elcyklarna med denna inverter plus mycket annat.
Jag hade tidigare en billig inverter med modifierad sinusvåg,men märkte att laddarna inte mådde riktigt bra av detta.
Köpte en gång en lågenergilampa 230v 2w och kopplade till denna "billiga" inverter,efter några sekunder brann elektroniken i denna lampa upp.
Det skiljer bara några hundralappar mellan en "billig" inverter och denna från Clas Ohlsson.
Arne.
Hej
Ser ingen inverter på Clas Olsson som har riktig sinusvåg ?
 
Toppen