• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjädring Fiat

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Fiat Ducato har inte den mest känsliga fjädringen direkt. Den bil jag talar om är avårsmodell 2007. Det lätta chassiet och med 15 tums hjul. De två bladfjädrarna gör inte något bra arbete. Det bankar och slår på syeuropas dåliga asfaltvägar så att man kan bli tokig.
Har tänkt min två lösningar, den enklaste är att flytta ut hjulen så mycket det går med "brickor" samt ta bort det ena bladet och montera dit luftfjädring i stället. skulle detta bli svajigt kompenserar jag med mer intelligenta stötdämpare.

Detta med en bladfläder och luftfjädring har jag sett på någon nyare modell med samma storlek på bil.


Den andra lösningen skulle vara att kapa av fjädrarna bakom bakaxeln. Dess funktion skulle därpå vara att hålla axeln i längsled, därefter motera ett panhardstag som håller styr på axeln i sidled. Därpå lita helt på luftfjädring och ev nya dämpare.

Jag undrar om det är någon som gjort något åt den ålderdomliga fjädringen på någon bil redan.
Hälsningar xts133
Jan o Lena
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Fjädring Fiat

Hej.

Har en -08 Ducato 15"hjul lätta chassiet.

Har du mer än ett blad på bakfjädringen (typ åvanpåliggande)?? På min är det bestämt bara ett blad, men vad hjälper det. Kollade under när jag bytte olja och om det var 1cm till genomslagskudden får man vara glad.

Sedan skriver du att du vill flytta ut hjulen med spacers. På Adria blev spårvidden bak breddad och det var nog en god ide på ritbordet, men på spåriga Svenska vägar och i snö är det ingen större hitt.

Den sista operationen med tvärstag kan jag inte svara på direkt, men som helhetsgodkänt fordon blir det nog att fråga bilprovningen först.

Lycka till.

Peter.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Fjädring Fiat

Hej igen.

Jag fattade nu att med två blad menade du ett på var sida.




Ibland går hissen inte ända upp:twitcy:.

Peter.
 

horsabecksgard

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
2887
Medlemskap
2021
Sv: Fjädring Fiat

På våran HB (Fiat) ligger det 2 ovanpåliggande bladfjädrar på resp. sida. Har kompletterat med luftfjädring men har inte tagit bort något fjäderblad, kommer att göra det när jag testat till våren.
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Fjädring Fiat

Vår 99-a gick på genomslagskuddarna långt innan bilen var lastad till max axellast bak.(Två fjäderblad per sida).
Köpte luftfjädring från Tyskland. Jag kan fylla luftbälgarna till olika bärighet och därmed kompensera för snedlast. Bilen blev mycket stabil även i sidled. Den var tidigare rätt svajig. Nu är den kanonbra men det var lite strul med besiktningen p.g.a. bilen inte har ABS-bromsar men det löste sig till slut. Alla intyg var på tyska vilket tydligen förskräckte bilprovningen.

Sune
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fjädring Fiat

Heisann.

Om du har slike problemer på din 07, dvs 250 light chassis så ville jeg få dette kontrollert på verksted. Da må noe være feil.

På den gamle ducato var det tvilsomme greier i bakstilling mht fjærer, gjennomslagsgummi, støy osv. Men den nye husbilchassis på 250 lav og bred som er laget for husbil, skal det være meget trygge kjøreegenskaper, og arbeide stille og moderne. Har selv dette og det er perfekt.


Jeg har montert hjelpeluft fjærer, for å kunne kompensere baklast og vinkel på kjøretøyet, avrette det ved parkering, og kunne heve for ekstra markfrigang bak ved ferge på/avkjøring.

Hjelpeluft fjærer er aldri feil, uansett bobil/type :)
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Fjädring Fiat

Nej det gjorde jag inte. Originalfjädrarna är kvar
Innan man monterar luftfjädring bör man först ta sig en funderare på vad det är man vill uppnå. Ska man ersätta originalfjädringen får man först beräkna vilken lyftkraft luftfjädringen ska ha. I vårt fall valde jag en tillsatsfjädring som ökar den totala bakaxelfjädringen med ca 400 kg per sida d.v.s totalt 800 kg med max tillåtet bälgtryck vilket är 6 bar.
Jag laddar normalt med 2 bar på höger sida och 2,5 till 3 bar på vänster sida. Det räcker
gott och väl i vårt fall. Man behöver ju oftast bara ett litet tillskott av lyftkraft.
Ska man ersätta originalfjädrarna får man välja betydligt grövre grejor.
Tänker du bygga om bakänden helt råder jag dig att först ta kontakt med bilprovningen.
Sune
 
Senast ändrad:

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Fjädring Fiat

Angående fjädringen på Fiat Ducato.
Så har bred hjulbas alltid vait att föredra i min värld från en del tävlingsbilar (rally)

Hjullager måste väl för fn hålla för den belastningen. Jo jag har två blad vid varje sida och de har inte säckat ihop utan de har tillräcklig fjädringsväg det är bara det att den "vägen" utnyttjas inte. Jag söker inte hjälp mot svajighet utan vill ha en fjädring som "gämnar ut" vägens ogämnheter med lite finess. Styv nog är den.
en fjäderexpert är säkert en god lösning det är bara det att hem till Sverige skall det ta så lång tid som möjligt. Så jag söker efter idéer som jag kan omsätta på en verkstad i München.
Hälsning
Jan xts133
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.930
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fjädring Fiat

En bra början vore nog att ta bort ett fjäderblad, och montera en hjälpluftfjädring tillsammans med en krängningshämmare bak, om det inte redan finns. Då får du en följsammare och ändå stabil bil.
 
Senast ändrad:

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Fjädring Fiat

Pär.
Menar du att fjädrarnas känslighet skulle tillräcklig? Vad bygger du det på (tvivlar på sätt och vis inte men bladfjädrar som typ är ålderdomligt)?

Vad betyder "bättre" dämpare i fråga om fabrikat.
Tyvärr är det en del år sedan jag själv sysslade mera handgripligt med att bygga om bilar. I dämpningsväg var Bilstrein bland det bästa man kunde få tag i då. Men det har säkert kommit andra grejor sedan dess.
Hälsningar
Jan o Lena
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Fortsatt diskussion om Ducatos fjädring.
På en annan del av klubbens diskussionsforum talas det om att man byter framfjädrar men inte till vikla fjädrar och inte för vilka egenskaper (utom höjd). Vi vill definitivt inte ha högre bil, luftmotsånd och svajighet är tillräcklig om man åker mycket. Vi är ute efter bättre vägenenskaper och att det inte "slår" så hårt vid ogämnheter. Vi har aldrig förstått varför det är så viktigt med kilar och absolut "våg".
Hälsningar
Jan o Lena
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.930
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fjädring Fiat

Varför du bör höja bilen fram om den lutar framåt, är helt enkelt för att du skall få tillräcklig fjädringsväg innan bilen landar på genomslagsgummina, därigenom kan hjulen fjädra in mera innan det "smäller till" i fjädringen vid infjädring. Dessutom får fjädringen också arbeta i sitt rätta arbetsområde vad det gäller hjulvinklar. Framvagnen är inte konstruerad för att gå ständigt infjädrad.
Att vissa bilar går så hårt ihopfjädrade från fabrik beror troligen på att husbilstillverkarna beställer och använder ett och samma chassie till många olika modeller p.g.a. bättre inköpspriser.
Fjädrar måste väljas efter den aktuella bilens framaxelvikt i körfärdigt tillstånd inkl. vatten och annan last, samt de som brukar åka fram. Bilen får inte högre luftmotstånd för att du höjer den, och blir heller inte svajigare, bara trevligare att åka i!

Hälsningar

Montreal
 
Senast ändrad:
Toppen