• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fjädrar

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Bytte framfjädrar på min ducato 00 pga väldigt låg nos o knappt någon fjädring kvar vid semesterlast...Satte dit förstärkta från Goldschmidt i tyskland
Men nu rister hela bilen vid gaspådrag....
Antar att det har med drivaxlarnas nya läge att göra ?
Nån som vet ?
Det går ju o skifta tillbaka dom på några timmar.
Men med dom nya på blev bilen 5-6cm högre fram och inte så stum vid gropig väg.

mats
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: fjädrar

Det kan vara så olyckligt att någon av de inre drivknutarna dragits isär för långt och sedan inte alla delar hamnat rätt när den skjutits ihop.

Kan vara värt att kolla...

Mvh
Lasse
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: fjädrar

Jag kan inget omm detta men på Saab v4:ans tid när man skulle bygga om till "rallybil" och montera gasstötdämpare så höjdes bilen lite och drivaxlarna fick en ändrad anläggning i "drivklockorna" ja vi kallade dem så med samma effekt som du beskriver. De var lätta att byta bara att dra ut dem ur växellådan och skifta dem från höger till vänster, då fick man nya ytor i "dragläge" och slitaget hamade på "backläge". Om det är genomförbart i detta fallet vet jag ej, bara ett tips från en svunnen tid.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: fjädrar

Dom har nog som sagt hamnat i andra lägen nu efter att bilen har blivit högre. Det kan också vara så enkelt som att fettet har torkat ur med åren i dom inre knutarna. Om du har knutarna sitter inne i oljetätningsdamasker som en del Fiat har så kan du vända på knuten, den sitter på splines och fast med en låsring bara.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: fjädrar

Hej!
Jag har läst på några ställen om att det kan behövas starkare fjädrar fram om man har nya Fiat med 3,0 motorn som är 40-50 kg tyngre än 2,3. Vi har en helintegrerad Hymer 2008 med 3,0 motorn och vi upplever den lite gungig fram. Stötdämparna (inte fjädrarna) kunde vara fastare. Nu har jag "ställt på" verkstaden (Hymer Center i Örebro) som frågat både Hymer och Fiat och det finns INGET recall på detta. Inte heller skiljer det något på fjädrar och stötdämpare om man har 2,3 eller 3,0 motorn.
Så nu behöver vi inte oroa oss för detta.
Bossings har kraftigare saker om man nu vill kosta på detta. Vi nöjer oss som den är.
Och.... 3,0 motorn är en pärla, vilken råstyrka!
Hälsningar Hasse
 
Toppen