• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjäderbyte??

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Jag har beställt tid hos bossings för byte av fjädrarna på framaxeln på vår husbil.
Detta av två orsaker:
1 för att bilen lutar mycket framåt och
2 för att höja frigången under bilen.

Är det någon som har gjort detta innan och har någon erfarenheter att bjuda på?
Blir bilen även mjukare i körningen eller?

Kör lugnt
Hi.life.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Fjäderbyte??

jag har bytt, ett tips ta extraförstärkta du får en annan bil mycket stabilare sedan kränger den inte lika mycket som innan även kurvtagningen känns bättre.

kul om du redovisar resultatet

Gurra
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Fjäderbyte??

Jag har beställt arbetet den 29 Maj.
Och sen ska vi köra en runda under helgen för att se om det blivigt någon större skilnad.
Återkommer i ärendet efter avslutad utvärdering.

Hi.Life
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Fjäderbyte??

Har idag varit hos Bossings och fått bytat mina fjädrar.
Dessutom fixade dom alla FIAT:s anmärknings-punkter.

Har idag bara kör tre mil efter fjäderbytet, men tycker att bilen har fått en mycket behagligare gång. Framvagnen har blivigt 6 cm högre, vilket gör att bilen ser "friskare"ut.
Bilen står planare behöver inte alltid köra upp på klossar.

Återkommer när jag har kört lite längre.

Kör lugnt.
Hi.Life
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Fjäderbyte??

Hi Life,

En annan lösning är att installera HMW luftkuddar som kan ställas in på mellan 2kg - 7kg allt beroende hur mjuk eller hårt man vill åka. Jag lät installera en sån anläggning och bilen känns härligt när man åker på gropiga vägar, nästan som en Neoplan Norrlandsbus ;)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fjäderbyte??

Belgien I

Hej!

Inget på Google om HMW. Länk eller mer info vore önskvärt.

Mvh

aake
 

Louise & Anders 53

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
53
Medlemskap
2024
Sv: Fjäderbyte??

Hej Hi.Life!
Mycket intressant att få följa Dina erfarenheter av fjäderbytet. Vi har likadan bil och samma synpunkter beträffande den "framåt lutande ställningen". Känns ibland som att "fjädringsvägen" är för kort och får nästan bottenslag vid vissa gupp.
Vore mycket tacksam för Dina synpunkter om det är en vettig investering.

Med vänliga hälsningar
Louise & Anders 53

Anders
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Fjäderbyte??

Hej Anders.

Jag är mycket nöjd med fjäderbytet.

Förutom att bilen ser bättre ut, (hänger inte med nosen) har jag fått mycket bättre köregenskaper.
Jag har nu kört i ca: 60 mil sen byet och är mycket nöjd.
Som du själv säger kändes det som om fjädringen slog i botteten vid det mista guppet. Detta är nu helt borta, känns inte som om man kör på en färist längre.

Som jag skrev innan har framvagnen lyfts med 6,5 cm. detta innebär ju även att det blir högre frigång under bilen. Så nu behöver man inte vara orolig för att skrapa i ramen vid höga farthinder.

Ha en skön sommar.
Hi.Life
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Fjäderbyte??

Hej Hi Life

Jag har ringt Bossing för fjäderbyte men tyvärr tog du dom sista , Bossing har beställt nya men har ingen aning om när dom kommer.Har precis kommit hem från en 250 mila tur ,Euro Disney med barn barnen sen via Mosel hemmåt. Har kört 875 mil totalt med bilen och snitt förbrukningen är 1,21 lit/10 km ,helnöjd förutom fjädringen känns som att köra på en tvättbräda. Hälsn/Claes
 
I

ingjo

Guest
Sv: Fjäderbyte??

Hej, Belgien 1

Vem utför ett sådant jobb och vad kostar det? Hur länge håller standardfjädringen

MVH
Ingo
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Fjäderbyte??

Fjäderbyte gör väll den verkstad som man anlitar i vanliga fall, debiteras per timma:rolleyes:
Eller så gör man det själv,en viss skaderisk finns dock när man spänner ihop fjädern
och använder spännare made in China.:D

Gurra
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Fjäderbyte??

Hej!!!
Vi har nu bytt framfjädrar på vår 710:a,till extra förstärkta längre och grövre 19 mm, i stället för 16,5 mm,
Bilen blev 5,5 cm, högre mätt på domkraftsfästet fram.
Har varit en tur till Dalarna och Härjedalen ca, 100 mil,VERKLIGEN testat den på dåliga vägar,inte ett enda genomslag,en annan kör och åkupplevelse.
Nu passar komforten med Elegacen!! JÄTTENÖJD,( trots priset).
Mvh Bernt
 
Toppen