• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fjäderben AL-KO ACS

TgL9705

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
11811
Medlemskap
2025
Nu har jag monterat de nya fjäderbenen på våran 3-axlade 5tons -11, ska bli intressant att se om det är någon skillnad mot de andra fjäderbenen som hade förstärkta fjädrar.
Från originalfjädrarna höjdes framändan 8cm när jag monterade de förstärkta fjädrarna och de blev en komfortskillnad jämfört med orginalfjädrarna samt att husbilen planade istället för att stupa framåt.
Nu med de nya ACS monterade är planheten bibehållen men komforten har jag inte hunnit ut och testat än....
ACS fjädrarna är längre men såg lite smalare ut i ändarna och det borde göra att små ojämnheter i vägen försvinner lite mer, sedan är säkerligen även dämparna optimerade för dessa fjädrar så det kan bara bli bättre tycker jag eller likadant..

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fjäderben AL-KO ACS

Skall bli spännande att få veta hur skillnaden blir efter provtur med de nya fjäderbenen.
De kostar väl en del och du får tala berätta om de är värda sin kostnad:)

Gotberg

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2025

Hej
Jag bytte i våras på min 4-ton Dethleffs, det blev som en helt annan bil handlings- & komfortmässigt, värt varenda krona enligt mitt förmenande.
Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är värt vad osv. vilket ju sker livligt i detta forum. Andra får gärna ha sina åsikter vilket man ju har, speciellt de som provat skillnaden på original och AL-KO ACS i detta fall.

Trevlig sommar
Christer

F

F.d. 50069

Guest

Vi funderar skarpt på att köpa dessa fjäderben till vår Carthago som är lite nostung. Att bara byta fjädrar är nog en lösning men att få en fjädring där enheterna (fjäder+stötdämpare) är anpassade till varandra är nog kanske optimalt :)

Gotberg

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2025

Ja, jag tror ju på att det är litet att man får vad man betalar för.
Jag har inte ångrat mig en sekund.

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

Monterade dessa Al-Ko fjäderben i höstas på min Dethleffs 7850 och är helnöjd med resultatet! Har kört 1000 mil och komforten är mycket bättre!
Ett plus är att den inte ser så "trött" ut med ett lyft på 8 cm i nosen!

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej jag har nu kört 600 mil på dessa ben o är helnöjd. dessutom monterade jag själv Alko tilläggs luftfjädring bak o därmed har jag en flera cm högre bil med bättre fjädringsegenskaper.
Hade först tankar på en uppvägning med då Dethleffs CoC intyg stipulerar Goldsmith fjädrar så förföll denna tanke. Gammal teknik ligger inte för mig. Vid full sem last ligger vi 100kg over gräns. Vi får väl kasta lite ballast om vikten kommer I focus.

TgL9705

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
11811
Medlemskap
2025

Monterade du luftfjädring på en 2 eller 3 axlad vagn? Och om det var en 3 axlad, tog du bort någon torsionstav?

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Monterade du luftfjädring på en 2 eller 3 axlad vagn? Och om det var en 3 axlad, tog du bort någon torsionstav?

Hej Min är 2-axlad, tog inte bort torsionstav. Tyckte inte det var nödvändigt ännu. Obs det var hjälpluftfjädring.

Toppen