• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fisketips, Trondheim?

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Vi ska en sväng till härjedalen under nästkommande vecka och när man ändå är lite norröver tänkte vi oss en dag i Trondheim.

Någon som vill dela med sig av lite tips i Trondheim vad gäller fiske i havet?
Jag har koll på regelverket, men är det tillgängligt med fiske från land i fjorden?
Åka på tur med båt och fiska istället?
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Så, då har vi varit på plats. Varm och något blåsig dag där vi hann med att fiska på 2 platser och utforska ytterligare 2 till.

Kortfattat så är kajen vid Trolla det kloka valet att åka till. Övernattningsförbud, men väl parkeringsmörjligheter för mindre husbil 30 meter från fisket.
Färjeläget vid Flakk samt området Murvika/Stjördal är svårfiskat, om man nu inte vill harva efter makrill.
För bråkig botten/grunt för bottenmetet.

Det blir fler turer dit.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Var uppe några dagar förra veckan och är just hemkommen. Får varmt rekommendera norra delen av fjorden. I fiskeläget/hamnen Skarnsundet så blev det en knippe pigghajar på 4-5kilo under nån timmes kvällsfiske, finns många heta platser från land inom en halvtimme från hamnen. Sök på Skarnsundets Fiskecamp för hemsida komplett med filmer. Straumen, en kvarts körning, hade jag ett magiskt torskfiske i timmen kring lågvatten och strömmen vände.
7-8 torskar på dubbla antalet kast med vikter från 3 till topp på 8kg. Allt catch n’ release.

Vill passa på att nämna de nya reglerna för utförsel av saltvatten-fisk från 2023 i Norge.
Det är helt förbjudet med minsta fiskpinne som inte är fiskad hos, och verifierad av, fiskecamp eller -guide. Böterna startar på 10000 NoK plus kilopris på fisken om man fastnar i tullen.

(Som en passus måste jag nämna att det är helt förträffliga regler som införts och gör att utfiskningen går långsammare, eller kanske till och med vänder, i det kustnära fisket.
Hade vi haft dessa regler under -90 talet i Sverige så hade vi förmodligen haft gädda kvar i nån större utsträckning på östkusten. Det gick tiotusentals ton spöfångad gädda till ffa Frankrike åren kring EU-inträdet.)
 
Toppen