• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske med mervärde!

Status
Stängd för vidare inlägg.

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Traditionellt så brukar jag alltid grava en del av fångsten som jag får under sommarfisket i Härjedalen. Jag tillhör inte catch & release-kategorin utan tar med mej fisken nedfryst från fjällen. I somras kom jag i precis rätt ögonblick vädermässigt och då blev också fångsten mycket bra. De flesta hamnar på grillen men några får vänta tills jul. Förutom Röding så blev det även Öring och Regnbåge (fångad i min region) som fick pryda julbordet

God Jul önskar MarTom
 

Bilagor

  • IMG_0823.JPG
    IMG_0823.JPG
    2,8 MB · Visningar: 11
  • IMG_2011.JPG
    IMG_2011.JPG
    619,6 KB · Visningar: 6
  • IMG_2019.JPG
    IMG_2019.JPG
    644,1 KB · Visningar: 6

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Sv: Fiske med mervärde!

Oj vilken grann röding! Det ser fruktansvärt gott ut.
Kan ni inte avslöja för en fiskeintresserad vilket område av Härjedalen
man kan få sådan grann fisk?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fiske med mervärde!

Ska man fiska ska man naturligtvis göra det för att äta fångsten! Det moderna fiskplågeriet som består i att leka med fångsten är barbariskt! Jag kommer ihåg när jag fiskade öring på Västkusten förr i världen. Anrättad vid strandkanten på glöd eller gravning om man inte var vrålhungrig.

Norsk industrilax kommer inte i närheten av de smakerna!

Sic transit gloria mundi!

Jappe
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske med mervärde!

Den enda fördelen med att grava öringen direkt vid stranden utan föregående djupfrysning är att du har möjlighet att få rätten att använda dig av pluralis majestatis i första person singularis (använda "vi" om dig själv och din bandmask).

aake
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fiske med mervärde!

Traditionellt så brukar jag alltid grava en del av fångsten som jag får under sommarfisket i Härjedalen. Jag tillhör inte catch & release-kategorin utan tar med mej fisken nedfryst från fjällen.

God Jul önskar MarTom

Du är en fiskare i min smak. Jag gillar inte när man fiskar för att släppa tillbaka. Det blir som att skadeskjuta djur med flit. En jägare ska fälla och förbruka.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fiske med mervärde!

Oj vilken grann röding! Det ser fruktansvärt gott ut.
Kan ni inte avslöja för en fiskeintresserad vilket område av Härjedalen
man kan få sådan grann fisk?

Jag kan rekomendera Måns-Erstjärn och Djuptjärn. 2 tjärnar mellan Funäsdalen och Ljungdalen. Men som sagt var... Det viktiga är att komma i rätt tid. En fiskebroder besökte området då värmeböljan varit igång ett tag. Inte ett enda napp.

Mvh MarTom
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fiske med mervärde!

Ska man fiska ska man naturligtvis göra det för att äta fångsten! Det moderna fiskplågeriet som består i att leka med fångsten är barbariskt! Jag kommer ihåg när jag fiskade öring på Västkusten förr i världen. Anrättad vid strandkanten på glöd eller gravning om man inte var vrålhungrig.

Norsk industrilax kommer inte i närheten av de smakerna!

Sic transit gloria mundi!

Jappe


Jag håller med till 100%!

Mvh MarTom
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fiske med mervärde!

Den enda fördelen med att grava öringen direkt vid stranden utan föregående djupfrysning är att du har möjlighet att få rätten att använda dig av pluralis majestatis i första person singularis (använda "vi" om dig själv och din bandmask).

aake

Jodu, den tog på en Europa 12 och väger c:a 15 % av din rekordröding. Gravad Röding är absolut nummer 1 när det gäller gravade laxfiskar. Någon gravning direkt vid stranden blir det aldrig tal om.
Mvh MarTom
 
Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fiske med mervärde!

Du är en fiskare i min smak. Jag gillar inte när man fiskar för att släppa tillbaka. Det blir som att skadeskjuta djur med flit. En jägare ska fälla och förbruka.

Vi har precis samma åsikt då det gäller detta.
Det gör att jag ex. bara fiskar laxartade fiskar. Dra upp en Gädda för att lämna tillbaka densamma är inte min grej. Men .....Vi är ju alla olika. Det finns säkert de som inte tycker om mitt fiskesätt och då får de tycka det.


Mvh MarTom
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske med mervärde!

Man kan hålla med dig MarTom, men t.o.m. kanadaröding blir ätlig som gravad.
aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fiske med mervärde!

Den enda fördelen med att grava öringen direkt vid stranden utan föregående djupfrysning är att du har möjlighet att få rätten att använda dig av pluralis majestatis i första person singularis (använda "vi" om dig själv och din bandmask).

aake

Jag måste ha uttryckt mig slarvigt. Jag har naturligtvis aldrig gravat öring vid strandkanten! Så bråttom var det aldrig. Det fick ta sin tid.

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske med mervärde!

Jag måste ha uttryckt mig slarvigt. Jag har naturligtvis aldrig gravat öring vid strandkanten! Så bråttom var det aldrig. Det fick ta sin tid.

Jappe

Det förstod jag naturligtvis, men en bra genväg till förhöjd självkänsla kan det ju vara. Lättare än att bli krönt i vilket fall.

aake
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Sv: Fiske med mervärde!

Tack,det är härligt med människor som delar med sig av sina upplevelser.
Då kan man tänka sig att man bör besöka dessa sjöar före midsommar eller sent på eftersommaren.kan man stå med bilen någonstans efter vägen över Flatruet
Och vandra in till dessa tjärn?
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fiske med mervärde!

Tack,det är härligt med människor som delar med sig av sina upplevelser.
Då kan man tänka sig att man bör besöka dessa sjöar före midsommar eller sent på eftersommaren.kan man stå med bilen någonstans efter vägen över Flatruet
Och vandra in till dessa tjärn?

Inga problem att vandra till dessa tjärnar. När det gäller Måns-Erstjärn är det lite svårt att hitta bra platser men du hittar säkert någon bra ställe efter att ha vandrat runt. När det gäller Djuptjärn så ligger den lite längre in. Där ser man direkt de lämpliga fiskeplatserna. Därifrån har jag ett av mina bästa minnen. Det var där som jag fick mina första rödingar i Härjedalen. Året var 1994 strax före semifinalen i fotbollsVM mellan Bulgarien-Tyskland.

När det gäller Tännäs fiskeområdet så är Nageltjärn ett alternativ.


Val av årstid kan jag tyvärr inte svara alls. Ibland är det bäst på sensommaren men det är ändå vädret som verkar ha en avgörande betydelse. Så har jag i alla fall upplevt det hela.
När det gäller rödingen så gäller det att vara på rätt plats och i rätt tid. Någon mer lynnig fisk har jag aldrig fiskat efter.

Men som sagt var... Att ge tips om fiskeställen är väl ungefär detsamma som att tipsa var man köpt trisslotterna man vann på. Det gäller att komma i rätt tid.

Mvh MarTom
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Fiske med mervärde!

Jodu, den tog på en Europa 12 och väger c:a 15 % av din rekordröding. Gravad Röding är absolut nummer 1 när det gäller gravade laxfiskar. Någon gravning direkt vid stranden blir det aldrig tal om.
Mvh MarTom


Europa 12a är det inte mycket som slår, den är en av de bättre flugorna :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen