• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske i Norrland

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Tänkte åka norr ut bl.a. vildmarksvägen m.m.
Undrar vad ni har som bete när ni fiskar i älvar och sjöar?
Är det bara fluga som gäller eller går det med drag och att meta också?
Om det går bra att meta vad använder ni för agn och var får ni tag i det?
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Fiske i Norrland

Ska själv åka uppåt i sommar igen och jag använder spinnare, drag och mask.
I rödingvatten kör vi ofta med båt och långedrag. I mindre sjöar metar vi grov abborre och använder mask eller småmört.
Har ett flugspö men kan inget om flugor vid olika tillfällen så jag får inget på dom.
Mask plockar jag hemma och förvarar i en stor rymlig hink men det händer också att jag köper i fiskbutik eller på fiskecamper.

"Skitfiske på dig"
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Fiske i Norrland

Jag har köpt mask i Saxnäs ( om jag minns rätt) efter Vildmarksvägen åkte då från Vilhelmina.

/Pelle
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Fiske i Norrland

Ska själv åka uppåt i sommar igen och jag använder spinnare, drag och mask.
I rödingvatten kör vi ofta med båt och långedrag. I mindre sjöar metar vi grov abborre och använder mask eller småmört.
Har ett flugspö men kan inget om flugor vid olika tillfällen så jag får inget på dom.
Mask plockar jag hemma och förvarar i en stor rymlig hink men det händer också att jag köper i fiskbutik eller på fiskecamper.

"Skitfiske på dig"

Undrar vad långedrag är?
Hur får du upp småmörten?
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Fiske i Norrland

Långedrag är en kraftig rev/lina med 4-6 blänken på av silver/mässing med en krok på slutet där man sätter på 2-3 maskar och så ror man med draget ute ca 15-20 meter beroende på djupet. Dessa köpes färdiga och fråga också var den röda flärpen ska vara - framtill eller baktill.
Mörten fiskar vi upp med speciella små mörtkrokar. Sedan fäster jag kroken i ryggen på mörten och släpper i den. Kom ihåg att ha lång tafs på om gäddan kommer.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Fiske i Norrland

Flugfiske är otroligt kul och rofullt trots att man vevar med båda armarna.:)
Det knäppa med det är bara att ju mer man lär sig ju mer fattar man att man kan nästintill ingenting.. Flugfiske är så galet stort och handlar inte bara om kastteknik och i vilket stadium ex fluglarverna befinner sig i osv, linor, tafsar och flugor som både sjunker och flyter, mm.

Har ändå lagt ner åtskilliga 1000lappar om inte närmare 100, vad kilopriset är på mina fiskar törs man knappt tänka..
Och det bästa av allt, jag släpper tillbaka all fisk;)

Ett fantastiskt roligt fiske får man på smålöjor som man agnar i strömmande vatten och klipper gäddor på, en sjö/havsgädda och en gädda i strömmande vatten är som en personbil eller en Lamborghini:)

Ett tips för den som vill testa fluga med vanligt kastspö, cigarr och 3 flugor, man kan även byta ut cigarren mot en flytande wobbler och veva låååångsamt hem. Har haft många gäddpåslag på cigarren, har plockat en hel del gäddor på wobblern på detta sätt.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Fiske i Norrland

Tänk på att vi här i Norrland har förbud mot maskfiske i många åar och älvar men mer tillåtet i sjöar däremot, men att "köra" långdrag tycker jag i längden blir tråkigt , satsa på flugfiske istället när det väl sitter där är det som ett "gift" som man aldrig blir fri ifrån och det är faktiskt inte så svårt att lära sig. :):):)
 
Toppen