• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiska med en Denver 600

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej
Efter att ha kollat på de filmklipp som finns på youtube, om att köra ut linan med en drönare.
Så funderade jag igenom var som krävs av maskinen för att få till det.
Kom fram til, att en Denver 600 som är en stor stabil drönare med bra lyft förmåga skulle duga. Så jag passa på att köpa en på Harald Nyborg för kanpanj pris 790 kr. Den ända finessen som finns är en ljudsignal för låg batterinivå. Denver drönarna är igentligen av märket UDI, 600 modellen motsvarar udi 842. Alla reservdela som props, motorer finns att köpa för en vettig peng från Kina.
Eftersom att det inte finns headless mode eller flyga hem knapp, så tog det ett tag att få till hur linan skulle fästas och enkelt släppa från drönaren utan att snurra på maskinen eller att ha någon extra anordning på linan som skulle störa fisket med ett lekande drag eller en spinnare.
Lösningen blev, att binda fast och centrera en lekare med fästring mellan landnings ställen.
Jag valde en ring från ett tungt drag(6-8mmi diameter) För att fästa linan, klämmer man in den i ringen. Ska försöka lägga upp bilder på hur det fungerar.
Sen är det enkelt, Inger håller i spöet och börjar veva när det är lagom långt ut. Då släpper linan från drönaren och jag kan enkel backa hem och landa. Detta blir perfekt vid bottenmete i jämtland nästa år.
Mvh
Bertil
 
Senast ändrad:

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Fiska med en Denver 600

20160905_102647.jpg


På bilden kan man se hur linan kläms fast, samt vilka delar jag använt.
Har man lätta spinnare eller annat lätt bete, väljer man en liten ring. I detta fallet ska ringen vara stark nog för att hålla ett tyngre sänke
Bertil
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Fiska med en Denver 600

Kan vel sidestilles med karpefiskere, som sejler Boilies ud på fiskepladsen med en lille fjernstyret båd ;)
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Fiska med en Denver 600

20160922_131149.jpg
Klicka på bilden så blir den rättvänd
Hej
Jag har utökat maskinparken med en Huanqi H899, den är betydligt tyngre än Denvern och därför bättre att flyga när det blåser. Det är en Gopro drönare med headless mode samt return home knapp. Wifi:n jobbar på samma frekvens som radion. Alltså stör wifi flygningen. Men eftersom att jag plockat bort gimbal + kamera för att fiska. fungerar den utmärkt på 150-200 m. Till våren ska jag köpa en gopro Hero 3 + en 5,8g transmitter samt en LCD skärm också 5.8g. Tänker kombinera FPV med att filma/fotta under vattnet på Landön.
Huanqi H899 kostade fritt leverard 735 kr.

Kanske denna tråd passat bättre i Radiostyrt, men eftersom drönaren för mig är ett fiskeredskap så fortsätter jar här.
Mvh
Bertil
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det som bekymrar mig mest när jag dör är att min fru säljer mina fiskeprylar för vad jag har sagt till henne att dom kostade...

flugspön.jpg
Bild: lån från nätet men inte långt ifrån uppsättningen på min vägg (jag har fler 2-hands)
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Fiska med en Denver 600

Visa bilaga 116809


På bilden kan man se hur linan kläms fast, samt vilka delar jag använt.
Har man lätta spinnare eller annat lätt bete, väljer man en liten ring. I detta fallet ska ringen vara stark nog för att hålla ett tyngre sänke
Bertil
Smart riggat med linan. Har provat några gånger också med min Mavic pro, och 5m lina med flöte och krok/mask. Gick ju bra när det nappade lagoma abborrar upp till 5-6hg, var dom större fick man släpa dom in till land för dom orkade inte multikoptern att lyfta. Det är ju hyfsad aktionstid på maskinen, ca 27-30min så man kunde ju tjura på bra länge på platser som såg lovande ut. Riktade kameran nästan rakt ner så fick man bra koll på flötet via displayen.
Mvh
Matti
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Go home är kanske inte lämplig att använda?? På min Phantom stiger den direkt till 20 m höjd innan den drar sig hemåt.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Nä precis, tänk om det var en tung en! Har också provat att ro ”drag” med en rc-båt. Fick aldrig nånting. Går mycket bättre med multikoptern.
 
Toppen