• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Firma som kan installera AC

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Firma som kan installera AC

Det mest knepiga er å finne rett plass - helst i dubbeltgolvet og ikke for langt fra et skåp hvor en kan komme opp med luftslangen uten at det syns for mye.
20 cm høgd burde være greit, mer klurigt med lengden på 80 cm + slanger, bredden på 55 cm er igjen ganske grei. 2 hull i undergolvet og beskyttelse mot sprut.

Men hvem som gjør jobbet i ditt nærområde? Mulig JR kan gjøre det, elelrs så er det husvagn og husbilsverkstader.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Firma som kan installera AC

Har du fått med kartongen med den mall som krävs för håltagningen genom golvet? Den behövs för att få hålen rätt:Kylluft in ,kylluft ut och kondensvatten ut ur aggregatet.
//Lars
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Firma som kan installera AC

Har du fått med kartongen med den mall som krävs för håltagningen genom golvet? Den behövs för att få hålen rätt:Kylluft in ,kylluft ut och kondensvatten ut ur aggregatet.
//Lars

Nja, ska kolla det. den har suttit monterad i en husbil och han som sålde den har inte monterat den, bara monterat ur den. Hoppas den mallen går att få tag i på något sätt
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Firma som kan installera AC

Anders, du behöver inte posta, skicka den som en PDF istället! Jag kan skriva ut den på mitt jobb, där har vi A3 skrivare. Bara den blir i rätt skala när man skriver ut!

/A
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Firma som kan installera AC

Uppenbarligen är det mer eller mindre både tidskrävande och svårt, beroende på bilmodell.
Jag monterade in en Truma Saphir Comfort i vår Adria Coral 670 SL -11 i söndags. Tyckte det var det väldigt enkelt och smärtfritt att göra det i denna bil. Det tog mig, som amatör, ungefär en halv arbetsdag att fixa detta snyggt, prydligt och funktionellt.
//Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Firma som kan installera AC

Det som tar ekstra tid er om en skal trekke luftslangene for utblås opp til like under taket og flere steder i bilen. Det kan bli mye demontering og tilpassninger av det. En enkel installasjon i garasjen med et par innblåsninger bak er gjort på et par timer, en vanskelig usynlig installasjon i et trangt ubrukelig kjeller rom og med usynlig føring av luft opp under tak på begge sider og både foran og bak i bilen kan ta flere dager.
 
Toppen