• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Finska vintertäcket i regn?

F

F.d. 55521

Guest
Vad händer om man har det finska vintertäcket i regn?
Drar tyget åt sig vatten?
Tränger det in vatten i sömmarna? och i så fall blir stoppningen vatten fyld?

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025
Sv: Finska vintertäcket i regn?

Inga problem att annvända täcket i regnväder bara skaka det innan man packar ner det
Tar inte åt sig vatten

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Inga problem. Vi har täcket på oavsett väder när det behövs både för värme o svalka.
Täcket sitter på hela vintern hemma eftersom vi har bilen med grundvärme.

Nu efter 3 vintrar så skulle det nog behövas en rengörning däremot. Men det finns enfördel med lite smuts eftersom man lätt ser in/utsida för att lättare kunna montera det.
Tror det är lättast att tvätta på plats på bilen.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Använder det också året runt, i ur och skur. Har aldrig tagit åt sig vatten.

:-/<rister

F

F.d. 52945

Guest

Hej!
var har ni köpt era finska vintertäcken och hur mycket kostade dem?

//Pilot

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

en dumm fråga vad skall man med finska vintertäcen till

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Hej!
var har ni köpt era finska vintertäcken och hur mycket kostade dem?

//Pilot

Det finns 3 anonnser på Finska vintertäcke här på sidan. Vi har ett och är mycket nöjda. Slipper kondensen under höst och vinter samt sparar in på gasolförbrukningen. /Jeanette

F

F.d. 52945

Guest

en dumm fråga vad skall man med finska vintertäcen till

Hålla bilen varmare el. svalare samt insynsskydd, kan tänka mig att oavsett bil är detta en himla bra grej.
Mvh
pilot...som har en "vinteranpassad" tysk husbil;):)

F

F.d. 55521

Guest

Första natten med vårt nya vintertäcke:)
Gullviks havsbad passar nog bäst på sommaren, men hösten är även den en fin tid att åka ut med husbilen, och denna natt valde vi Gullvik.

F

F.d. 53133

Guest

Hur många av er som har dessa vinter/sommartäcken.... tycker att det är lätt att få tilllbaka dem i påsen???? Eller ge mig ett tips på hur i h-e man får dö på dem när man ska stoppa ner dem i den för lilla påsen!:mad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Hej Leif!

Jag har beskrivit mitt sätt att packa ihop det vi ett par olika tillfällen. Många har skickat mig bekräftelse på att de tycker att det fungera bra på detta sätt:
-Jag lossar täcket från den ena dörren och viker sedan ihop det halvvägs över vindrutan och klämmer fast den hopvikta delen under vindrutetorkarbladet. Därefter upprepar jag proceduren på den andra sidan. Det nu hopvikta täcket, i rullform, viker jag sedan dubbelt nerifrån och upp.
Jag drar sedan ner "rullen" så pass att jag kan luta jag mig över det och väntar tills luften pyst ur fyllningen.
Därefter stuvar jag ner det hopvikta och lufttömda täcket i packpåsen som nu faktiskt känns riktigt rymligt.
Lycka till!
//Kjell

Senast ändrad:
Toppen