• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Hej HBK:are – nu skulle jag bli glad om någon elkunnig klubbkompis skulle kunna ge mig några goda råd. Har sökt på forumet men inte funnit någon i samma situation.

Så här ligger det till. Min husbil är tre år i november. Har gått snart 4000 mil. Är utrustad med 2x85 Ah bodelsbatterier och en 130W solcell med standardregulator.

I våras gjorde “någon” något som inte var så bra. Vi stod med el till bilen och jag bad vederbörande att sätta på elelementet I bilen för att lite värme. Vb anslöt då inte till “vanligt” 230V uttag utan till den 1000w inverter som finns i bilen och, som jag tolkar det, nog därigenom kramade ur lite väl mycket ström ur bodelsbatterierna. Detta pågick under en flera/många timmar lång process innan jag upptäckte misstaget.
Därefter uppför sig mina bodelbatterier ganska “sjukt”. De laddas nog upp ganska OK (två "pluppar" av tre möjliga) men tappar orken mycket hastigt/snabbt. Det betyder att vi förra veckan, efter drygt 20 mils körning (dock med iPad inkopplad på bilbatteriet, och den suger ju en del) hade så lite ström att vi tvingades övernatta utan ström till värmen.

Mina frågor: Är batterierna pajade?? Finns det något sätt att “rädda dem”? Är Biltemas SMF-batterier/fritidsbatterier “most value for money”?

Väntar med spänning på goda och handfasta råd.
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Behöver nog inte vara så dramatiskt på en gång, Koppla ur batterierna och ladda upp ordentligt med en kraftig batteri laddare, typ Cetek,
Inte bara en sex sju timmar, utan kanske 2 – 3 dygn, tänk på att den sista 15 – 20 % tar många timmar att ladda,
Kolla därefter att batterierna håller stadigt runt 12,8 till 12,9 volt 2 – 3 dygn efter laddaren kopplas bort, fortfarande bort kopplade från husbilens el system och mät med en voltmeter
Mina egna batterier brukar stanna på 12,95 volt,

Lycka till
Lennart
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

En modern laddare (Cetek) har även nåt som heter avsulfatering, som kan rädda skadade batterier.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

CTEK MXS25 .... använd recond-läget. Bör göras på alla batterier med hygglig regelbundenhet eftersom de flesta laddare som sitter originalmonterade har alldeles för låg laddström.

//Janne
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.867
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Hej Staffan!
Jag tror du skall kika efter nya batterier.

Batterier som är 3år och 100% urladdade vid minst 2 tillfällen har helt säkert tappat många procents kapacitet.

Lycka till, har själv köpt batterier från Biltema men hur bra dessa är får vi se med tidens tand.

:)
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Hänger på en fråga till TeknikLasse. Mitt startbatteri har varit helt urladdat två ggr, nu senast efter att bilen varit avställd endast knappt en månad. Kanske något som tjuvdrar? Nu står det på laddning, efter två dagar lyser det grönt "i hålet" som indikerar att det är OK men jag undrar om jag ska köpa nytt, batteriet är köpt 2006.
Elisabeth
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.867
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Hej, som startbatteri är det inte lika viktigt även om bara hälften av kapaciteten är kvar i startbatteriet.
oftast startar bilarna lätt och då räcker det gott, men det är klart... åker man på vintern använder stereo från det batteriet kan man se saken på annat sätt.
Själv byter jag bara startbatteri när batteriet inte "räcker till" eller tar laddning som det skall.

Att batteriet är slut efter en månad låter inte så bra, lossa ena polen och mät med en amperemätare, om det bara är en liten last kan batteriet vara kass, om du märker att det är en stor last, =något som är fel.
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Hej!

Nytt batteri som blir utladdat till 100% har tappat minst 20% av sin kapacitet. 100% urladdat 2 ggr = 40-50%. Ett 3år gammalt batteri är inte mindre. Köp nya, recond funkar bara mot lätt sulfatering.

MVH
Uno

Skratt hälsar
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Mitt startbatteri var nästan urladdat efter en vecka. Orsak: Pioneer radio, fronten ej borttagen - den drar tydligen mer än man tror.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Mitt startbatteri var nästan urladdat efter en vecka. Orsak: Pioneer radio, fronten ej borttagen - den drar tydligen mer än man tror.
Om den är felinkopplad (går att spela på med tändningsnyckel ur) så drar den ca 1A även avslagen (med fronten på/av). Vill man spela med tändningsnyckeln ur, lägg röda (15 spänning) på konstantström (gula) över en brytare.

De flesta husbilar verkar ha det riktigt inkopplat, många husvagnsägare har dock detta problem om dom inte bryter huvudströmmen.

Peter :)
 
Senast ändrad:

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Maja?
Hur gick det för dig, gjorde du en ordentlig uppladdning av batteriet?
eller blev det ett nytt på en gång?
Lennart
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Tja, gjorde en rejäl återuppladdning men det verkade som om "kraften" rann ur lika fort. Därför blev det en resa till Biltema och två nya AGM/80Ah. De väntar fortfarande utanför bilen. Ska skruva stolar och dra lite nya kablar när stolarna ändå är väck.

Förresten; behöver jag "starta" mina nya AGM-batterier med en Cetec-laddning innan jag sätter in dom i bilen? Nån som vet?
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Har ett par frågor. Hur många watt var värmeelementet på ? Var det på 1000watt kan inte batterierna hållit speciellt länge ens om dom var sprillans nya. 1000w 230 v0lt ifrån 12 volr blir väl 80-85 ampere vid 12 volt ? så kanske om man har tur en halvtimma.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Jag köpte ett Biltema agm batteri igår och det behövdes laddas, mätaren visade 12,46 volt.
Säljaren rekommenderade mig också att ladda.
Krister.
 
Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

harvar12
Ja, elementet/fläkten gick på halvfart, dvs 900/1000W. Termostaten kanske bidrog till att den inte gick hela tiden men visst var det svettigt för batteriet. Har nog inget större hopp för dessa batterier. Ska försöka förhindra att detta sker (igen) med mina nya AGM:are.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Du kanske ska kolla din inbyggda laddare den har fått jobba hårt kolla även kablar och anslutningar i säkringsdosan Så det inte har smällt någonstans .
 
L

linde

Guest
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Omega har/ hade något medel som man häller i batterier för att kurera dom. Har inte provat, men kanske någon annan har det?
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Finns det räddning för "misshandlade" bodelsbatterier?

Har ett gammalt Rimor original bodelsbatteri från 2002 i garaget, har stått med runt 6V i ett par-tre år. Satte min Cetek på recovery idag, får se vad den klarar!
 
Toppen