Hej HBK:are – nu skulle jag bli glad om någon elkunnig klubbkompis skulle kunna ge mig några goda råd. Har sökt på forumet men inte funnit någon i samma situation.
Så här ligger det till. Min husbil är tre år i november. Har gått snart 4000 mil. Är utrustad med 2x85 Ah bodelsbatterier och en 130W solcell med standardregulator.
I våras gjorde “någon” något som inte var så bra. Vi stod med el till bilen och jag bad vederbörande att sätta på elelementet I bilen för att lite värme. Vb anslöt då inte till “vanligt” 230V uttag utan till den 1000w inverter som finns i bilen och, som jag tolkar det, nog därigenom kramade ur lite väl mycket ström ur bodelsbatterierna. Detta pågick under en flera/många timmar lång process innan jag upptäckte misstaget.
Därefter uppför sig mina bodelbatterier ganska “sjukt”. De laddas nog upp ganska OK (två "pluppar" av tre möjliga) men tappar orken mycket hastigt/snabbt. Det betyder att vi förra veckan, efter drygt 20 mils körning (dock med iPad inkopplad på bilbatteriet, och den suger ju en del) hade så lite ström att vi tvingades övernatta utan ström till värmen.
Mina frågor: Är batterierna pajade?? Finns det något sätt att “rädda dem”? Är Biltemas SMF-batterier/fritidsbatterier “most value for money”?
Väntar med spänning på goda och handfasta råd.
Så här ligger det till. Min husbil är tre år i november. Har gått snart 4000 mil. Är utrustad med 2x85 Ah bodelsbatterier och en 130W solcell med standardregulator.
I våras gjorde “någon” något som inte var så bra. Vi stod med el till bilen och jag bad vederbörande att sätta på elelementet I bilen för att lite värme. Vb anslöt då inte till “vanligt” 230V uttag utan till den 1000w inverter som finns i bilen och, som jag tolkar det, nog därigenom kramade ur lite väl mycket ström ur bodelsbatterierna. Detta pågick under en flera/många timmar lång process innan jag upptäckte misstaget.
Därefter uppför sig mina bodelbatterier ganska “sjukt”. De laddas nog upp ganska OK (två "pluppar" av tre möjliga) men tappar orken mycket hastigt/snabbt. Det betyder att vi förra veckan, efter drygt 20 mils körning (dock med iPad inkopplad på bilbatteriet, och den suger ju en del) hade så lite ström att vi tvingades övernatta utan ström till värmen.
Mina frågor: Är batterierna pajade?? Finns det något sätt att “rädda dem”? Är Biltemas SMF-batterier/fritidsbatterier “most value for money”?
Väntar med spänning på goda och handfasta råd.