• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finns denna bil?

F

F.d. 24290

Guest
Hej lite nyfiken på vilka märken som har en sån här bil.

ABSOLUTA KRAV!
1. 6 sittplatser med bälten samt godkänd i Sverige för förare plus 5 passagerare.
2. Garage
3. Minst 5 sovplatser helst 6st
4. Separat duchkabin, ej att man står vid toaletten.
5. Helintegrerad för att slippa alkov delen.

Krav som går att töja på.
6. Helst 3850 kg så att man kan lasta lite i garaget.
7. Ugn
8. Vinkelkök

Och nu till det svåraste en prislapp som ej överstiger 700,000 med normal utrustning.

Vad tror ni om detta?
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Finns denna bil?

En bil med dubbel-dinette där man sitter mittemot varndra 2+2 kan nog klara antalet passagerare och 6 liggplatser kan oftast gå att ordna genom att bädda ner dinetten men det förutsätter att det är antingen en helintegrerad med nedfällbar säng fram eller en alkovbil med våningsängar eller dubbelsäng bak.
En bil med enkel dinette och vändbara stolar klarar nog inte mer än max 3 passagerare vad jag sett.
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Finns denna bil?

Jag har tittat runt en hel del med liknande krav dock har jag även kravet att ha en soffa eller barndinett bredvid stora dinetten och jag har inte hittat integrerade som uppfyller dessa krav.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Finns denna bil?

Visst är det lite irriterande att det ska vara så svårt att få en bra barnbil. jag förstår de mindre modellerna men när man gör bilar som Hobby som är nästan nio meter och nio sovplatser men fortfarande så bara 2st kan sitta bak i bilen. vad tänker man med då?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Finns denna bil?

Det var tideliger modeller av N+B Flair som hadde alle kravene, de var på 4500 til 6000 kg totalvekt avhengig av understell og lengde. Dinetten er på de siste årgangene blitt borte og maks antall seter er nå 4.

Mener å ha sett enkelte italienskbygde lettere nye biler med 6 sitteplasser.
Disse ver slik laget at bordet i dinetten måtte fjernes før kjøring og stues bort i et kleskap.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Finns denna bil?

Hej, vi har ju just en sådan italiensk bil med 6 sittplatser som är helt okay. men om vi ska byta bil i framtiden så tycker jag att det är så tråkigt att vara så begränsad i vårt urval därför startade jag den här tråden. Man kan aldrig få för lite information. :)
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Finns denna bil?

Niesmann är säkert bra men måste bli rätt gamla för att passa plånboken. Husbilsmarknaden är dessvärre (för oss) mest anpassad för två personer som reser och får besök av tillfälliga gäster.

För barnfamiljer finns inte så mycket att välja på från början och har man sedan vissa krav så blir det inte lätt.

Jag tror att man måste upp i mellanklass kvalitetsmässigt dvs tex dethleff och bürstner för att bli någorlunda nöjd med kvaliteten.

Vår dethleff från 2001 är lite tråkig invändigt men håller ihop väldigt bra efter 6 år, inget skrammel.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Finns denna bil?

HEJ

Min Frankia A820 BD -06 ser ut att uppfylla alla dina krav förutom på bälten.
Den är dessutom godkänd för förare + 6 pass. En alkov bil är att föredra av många skäl ett av dom är att man kan använda platserna i alkoven utan att inkräckta på dinettens sittplatser.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Finns denna bil?

Hej röris,

Jag sökte lite på din bil på nätet, det ser faktiskt riktigt bra ut. Du har inga fler bilder?

Jag vet att alkov är bra vi har ju det idag, men samtidigt så är det lite jobbigt. Enormt luftmotstånd vilket ju gör att den drar mer plus att bilen känns trång det blir mer rymd tycker jag i en vanlig bil. Vår kan man visserligen fälla upp ena sängen vilket gör det hela bättre.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Finns denna bil?

En helintegrert gir mer plass på dagtid enn en alkove ved samme lengde bil.
De helintegrerte som har dinette og dobbeltseng bak har ofte en garasje under dobbeltsenga. Problemet blir prisen, en helintegrert blir alltid dyrere enn en alkove, men et lavere forbruk av diesel.

Tror at du finner helintegrerte biler med dinette fra Hymer, Bürsner, Dethleffs og andre - de fleste har i dag en eller annen form for vegg mellom dusch og resten av badet. En må opp i Flair-klassen for helt eget duschrom. Tror foresten at en av Carthago modellene har det meste, og i Chic utgave blir prisen under 1 mill ;)
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Finns denna bil?

Jag måste nästan svara på mitt eget inlägg, Hej Niklas jag fann denna och blev stört förtjust försöker nu ta reda på priset hör av mig om jag lyckas! :wideeyed:

Bilen är en euromobil 820HS
 

Bilagor

  • Activa_820 HS.jpg
    Activa_820 HS.jpg
    187,4 KB · Visningar: 14

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Finns denna bil?

Hej

En 820 HS kostar standard 889,000:- i prislista från -08.
Detta med 130Hk motor vilken är förliten så med större motor och lita annat smått och gott borde den hamna mellan 1 och 1,2 mille. Euran har ett dubbelgolv som 50cm högt så det får plats mycket prylar men en nackdel är att dom som sitter dinetten och åker har ingen sikt framåt
På Frankia fälls hela alkovsängen upp i ca 45 grader så det är inga problem att ta sig fram under den, vid normal körning 90-100 Km drar den 1,1-1,25 liter per mil.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Finns denna bil?

Dethleffs har en modell som heter Esprit I7870. Men 700.000 för en ny, om det är det du avser, då faller den bort.

Så som jag tolkar ovanstående krav så uppfyller den alla "absoluta krav" och några "tummande". Men det blir lite trångt på bordet. . . Med en 2005-2006:a så är du lätt under 700.000.
/David
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Finns denna bil?

Hej David, jag hittade faktiskt den modellen för några kvällar sedan, hittade även en 2004 på blocket för lite över 500.000 om jag inte minns fel. det verkar vara en fin kvalitetsbil så där kanske mans kulle kunna fundera över en begagnad! Undrar vad en sådan drar per mil?
 
Toppen