• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finland !

Markku Kivilahti

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
39097
Medlemskap
2024

Hej !
Lite udda fakta om vårt östra grannland finland !
Har ni kört husbil eller dragit husvagn där så har det säkert inte undgått er att ALLA likasinnade finlandsreggade man möter längst vägarna hälsar glatt !
Finns en stor rörelse bland campare som kallar sej för "karavaanarit" och bland dessa är det som hos motorcyklister här hemma i swedala att man hälsar när man möts !
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
HB åkare i Sverige brukad hälsa förr också, vi hälsar på alla HB åkare när vi är ute och åker. Det samma gäller ju bland bussförare.
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
En kul detalj vi noterade när vi åkte i österled (Åland-Finland) förra sommaren var att även personbilsförare ofta hälsade, vilket vi nog aldrig uppmärksammat i Sverige. Här är det kanske 50% som hälsar - hälsar man inte själv först så sjunker siffran ner mot kanske 25%..

Lite ytterligare kuriosa, som MC-åkare har man också den trevliga hälsningstraditionen - där är nog siffran snarare 75% förutsatt att man inte åker på "fel" märke förstås!
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har slutat att hälsa när jag är ute på vägarna i Finland. Det är väldigt sällsynt att det hälsas tillbaka. De verkar vara ganska stressade ute på vägarna. Kanske gäller det bara de östligaste delarna... Förare/passagerare gillar inte att konversera heller (dock inte unikt finland) när vi står på någon av, de utmärkta, ABC-ställplatserna. Men i sommar blir det av att ta västliga finlandssvenska sidan upp. Hoppas på förbättring.
 

Markku Kivilahti

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
39097
Medlemskap
2024
Jag har slutat att hälsa när jag är ute på vägarna i Finland. Det är väldigt sällsynt att det hälsas tillbaka. De verkar vara ganska stressade ute på vägarna. Kanske gäller det bara de östligaste delarna... Förare/passagerare gillar inte att konversera heller (dock inte unikt finland) när vi står på någon av, de utmärkta, ABC-ställplatserna. Men i sommar blir det av att ta västliga finlandssvenska sidan upp. Hoppas på förbättring.
Jag har dragit husvagn längst E4 från stockholms län upp till vanttauskoski i finska lappland och tillbaka under åren och hälsandet har hittills faktiskt börjat på finska sidan...
Kör min husbil upp dit nu sommaren -24 så får vi väl se om de slutat hälsa och börjat stressa för att hinna till sitt semestermål...
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har dragit husvagn längst E4 från stockholms län upp till vanttauskoski i finska lappland och tillbaka under åren och hälsandet har hittills faktiskt börjat på finska sidan...
Kör min husbil upp dit nu sommaren -24 så får vi väl se om de slutat hälsa och börjat stressa för att hinna till sitt semestermål...
Jag har sett en intressant utveckling vad gäller hälsandet t.ex. längs med E4an norrut. Vår första husbil köpte vi 2018. Alla med husbil hälsade då. Jag tror att ingen bryr sig längre att göra det då det numera krävs att lyfta handen mycket oftare än för 5-6 år sedan. Bara min högst personliga analys...
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Mer fakta.
- Högerregeln tummas det inte på.
- Har du trasig lampa eller glömt sätta på halvljuset, kommer mötande att visa det till dig genom helljustuta.
- Finländare brukar inte ta kontakt i första läget, utan ser de att du är svensk, så har de sina fördomar om svenskar, precis som norrmännen om svenskarna. :)
- Social träffpunkt är ofta på torget och torghandeln.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.726
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Vi har åkt runt Östersjön ett par gånger Finland, Estland, Lettland, Litauen ,Polen, Tyskland och Danmark.
Det jag minns från Finland är att alla höll hastighetsbegränsningarna (även motorcyklister) Inte många omkörningar utan en lugn trafikrytm.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi har åkt runt Östersjön ett par gånger Finland, Estland, Lettland, Litauen ,Polen, Tyskland och Danmark.
Det jag minns från Finland är att alla höll hastighetsbegränsningarna (även motorcyklister) Inte många omkörningar utan en lugn trafikrytm.
Förstår varför. Där ger dom riktigt höga dagsböter
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Eller besök Storforsen. Borde vara större än Tennforsen.

Enorm upplevelse. Fint fixat av länsstyrelsen med museum, massor med grillplatser och gratis ved. Finns mysig restaurang. Vid foten av forsen finns en fin camping där jägarna del 2 spelades in. Mysig pub där slagsmålscenen spelades in. Mysig camping man vill stanna ett tag innan vidare resa till Gällivare...

 
Senast ändrad:

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Den där turen gjorde vi för exakt två år sedan i påsktid. Även gjort östra sidan sommartid. Besvikelse...
I år gör vi den visade resan i juli men nu tar vi den betydligt trevligare västra sidan av Finland.
Vi körde västkusten för några år sedan och det var ingen höjdare. Endast Yytteri överträffade våra förväntningar rejält. Wow vilka stränder.

Men annars var vägarna väldigt raka och mycket tall såg vi.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi körde västkusten för några år sedan och det var ingen höjdare. Endast Yytteri överträffade våra förväntningar rejält. Wow vilka stränder.

Men annars var vägarna väldigt raka och mycket tall såg vi.
Sandstränderna ska vi stanna till vid. Men det gäller att följa rutten med "fyrtornen" för att komma till sevärdheterna. Juustoportti (Ostporten) är ett måste för de som gillar ost...
Vår färdguide är "Motorcyklisternas ruttförslag" med sevärdheter. Perfekt för husbilsåkare.
 
Toppen