• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Filmscanner

F

F.d. 5322

Guest
Har "ett gäng" diabilder som jag tänkte scanna i höst/vinter.
Någon som har förslag på en bra filmscanner? Nytt eller begagnat?
Har en gammal flatbädd med dialock - en av de tidiga modellerna. Det borde ha hänt en del på senare år.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Filmscanner

Startet selv med en Minolta Dimag filmscanner for mange år siden, den er borte og de siste bildene scannes med en Canon CanoScan Flatbed med dias og film adaptere. Det jeg har funnet er viktig er fargedybden på hver pixel, den gamle Minolta hadde bare 24 bit pr pixel - flatbed scanneren har 48 bit.

Oppløsningen som trengs for full kvalitet er avhengig av ISO tallet på filmen, lavt ISO tall krever høy oppløsning for å få med alle detaljene. En høy ISO film har så store korn at en kan godt scanne med lavere oppløsning. For mine gamle diabilder fant jeg at 3600 dpi var passe, med untak noen ruller med 50 ASA - der fikk jeg fortsatt mer detaljer ved 6400 dpi.

Men allt avhenger av hva en har av bilder, fattern var helt happy med en billig dings fra teknikmagasinet. Har bekjente som mener en trenger 12000 dpi og 96 bit farge for å scanne de beste bildene.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Filmscanner

Jag har en Nikon Coolscan 5000 ED. Toppkvalité, inscanningarna har funkat för tryck på 100 x 70 cm.
Men den scannern var dyr (15000 inkl. moms 2008), men den säljs inte längre, och det borde väl gå att få tag på en begagnad sån till ett bra pris.. Programvaran som följer med för att justera bilderna var också mycket bra.

Men det är som Knut säger skillnad på hur högt ISO originalen är.

Här är några exempel på svåra bilder med stora kontraster som jag scannat in själv med Nikonscannern, (som blev totalt misslyckade med den förra scannern jag hade, en Milnolta Dimage Scan Dual):

1991-07--2.jpg

1996-09--2.jpg

1997-09-182.jpg

1998-04-.jpg

1998 07-427.jpg

2001-03-.jpg

2001-03- (5)-Edit.jpg

2002-04-.jpg

Scan-070-Edit.jpg

Scan-081.jpg

Scan-095-Edit.jpg

Scan-098.jpg
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Filmscanner

Kan du hitta en beg. Nikon Super Coolscan 5000 ED, så har du den bästa scannaren som finns. Det finns negativhållare samt dia-matningsenheter till den.
Jag använder den själv. För en bra beg. ger man i dag upp till 25.000,- kronor. Den har blivit en raritet.
 
Senast ändrad:
B

Boxer

Guest
Sv: Filmscanner

Har en Canon Canoscan 8800F som jag är mycket nöjd med. Kostade 1800 på Expert för ett par år sen om jag inte minns fel. En flatbedsscanner som tar 4 bilder åt gången. Fixar både negativ och positiv (dia). Plus allt annat upp till A4 format.
Fick också med ett riktigt bra photoshop program. Kanske inga proffsgrejor men jag tycker det var bra och prisvärt för amatören.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Filmscanner

De ISO-tal jag körde på då var för det mesta 50 (Velvia) eller 400.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Filmscanner

Nu trampar jag väl i klaveret, men om det inte gäller alltför många bilder, varför inte fota av projektorduken. En bra duk, kameran på stativ precis över projektorn och ca 100mm brännvidd har jag använt när jag fotat av dia vid några tillfällen.
Ställer man in kameran noga så man slipper beskära bilden efteråt så är det bara att mata på.
Resultatet har blivit tillräckligt bra för mig.
Trots allt så tittar man som amatör mest på bilderna i datorn eller TV'n.
För tryck och utställningar mm får man nog ta till andra metoder.
;)
//W
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Filmscanner

Nu trampar jag väl i klaveret, men om det inte gäller alltför många bilder, varför inte fota av projektorduken. En bra duk, kameran på stativ precis över projektorn och ca 100mm brännvidd har jag använt när jag fotat av dia vid några tillfällen.
Ställer man in kameran noga så man slipper beskära bilden efteråt så är det bara att mata på.
Resultatet har blivit tillräckligt bra för mig.
Trots allt så tittar man som amatör mest på bilderna i datorn eller TV'n.
För tryck och utställningar mm får man nog ta till andra metoder.
;)
//W

Annars finns en rätt billig och hyfsat bra metod, en diaduplikator som monteras direkt på systemkameran, om man har en sån.
Jag vågar påstå att det blir mycket bättre kvalité (om man har hyfsat stor sensor) än att scanna in via flatbäddsscanner.

/Ludde
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Filmscanner

Köpte en diaskanner på Kjell & Co. Kanske inte den bästa kvalitén men det gör i alla fall att mina diabilder inte längre bara ligger i lådorna.
www.kjell.com
Sök på artikelnr 91411
 

Bilagor

  • Skanner.JPG
    Skanner.JPG
    22,3 KB · Visningar: 362

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Filmscanner

Köpte en diaskanner på Kjell & Co. Kanske inte den bästa kvalitén men det gör i alla fall att mina diabilder inte längre bara ligger i lådorna.
www.kjell.com
Sök på artikelnr 91411

Jag hade en gång köpt en sådan. Jag ångrade mig mig och lämnade tillbaka den och köpte en Coolscan på Ebay.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Filmscanner

Köpte en diaskanner på Kjell & Co. Kanske inte den bästa kvalitén men det gör i alla fall att mina diabilder inte längre bara ligger i lådorna.
www.kjell.com
Sök på artikelnr 91411

Tack, Jag beställde just nu en sådan.
Jag har nog tusen gamla dia liggandes så det får bli vinterjobb.
//W
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Filmscanner

Då kan du säkert sälla dig till oss nattscannare...:twitcy: Har suttit många nätter och scannat dior, när barnen och gubben har somnat :yes:jag har fler fotokollegor som gjort samma sak...:D
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Filmscanner

Tack, Jag beställde just nu en sådan.
Jag har nog tusen gamla dia liggandes så det får bli vinterjobb.
//W

Man får naturligtvis den kvalitét man betalar för men jag tycker den är acceptabel för mitt behov.
Den klarar monterade och omonterade dia-positiv, dia-negativ och svartvit "småbilds"film vilket täcker mitt behov.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Filmscanner

Største problemet med gamle dias er de som sitter i rammer med glass som er blitt svakt grått - eksempelvis Agfa K-rammer, pyton å rengjøre før scanning. Har selv bare igjen ca 1000 slike av min gamle samling fra ca 50 år. Alle de andre er nå digitalisert sammen med det jeg hadde arkivert av negativer og umonterte dias. For mine Echtacrome bilder holder kvaliteten på dagens flatbed som er vesentlig bedre enn den gamle Minolta filmscanneren.
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Filmscanner

Använde just en sådan scanner från Kjell´s. I vintras scannade jag in alla våra gamla dia, c:a 6000 st. Någon profetionell kvalitetsbedömmning har inte skett. Vi själva blev helt nöjda. Våra barn 51 och 45 år gamla blev överlyckliga över att få alla våra gamla bilder på en USB-pinne på 8 GB. Det är ett tradigt jobb men värt besväret.

Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Filmscanner

Boksen fra Kjell & Co og de andre i denne klassen gjør en bra jobb for normale snapshop og familiebilder, de kan forstørres opp til ca. en halv A4 side uten å finne svakheter i oppløsningen. Utskrifter på fotoprintere for hejmmebruk avslører ikke problemer ved A4 selv på 70% utskrift - på proffutskrifter kan en da se korn fra orginal film i 400 ASA.

Svakheten er dybden i fargeoppløsningen, en kan ikke justere fargen i forhold til orginal eksponering, dette kan en ved 48 bit farge og bedre (egentlig fra ca 30 bit pr. pixel)
 
Toppen