• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fillagring och Backup

F

F.d. 4220

Guest
Idag finns det många tjänster som tillhandahåller lagring på näten.
Molnlagring som det kallas i en del fall. Dropbox, SkyDrive, Google drive, iCloud, Box, SugarSync, Chubby, Bitcasa etc. Dessutom säljer gärna internetleverantörerna också lösningar.

Många av dem jag nämnde ovan har ett gratis erbjudande för en begränsad datamängd och så kan man köpa till mer om så önskas. En del är väldigt lättanvända, som Dropbox, andra kräver lite mer kunnande.

Det jag senast testat är Bitcasa.
Den finns i två varianter en gratis på 10Gb och en som kostar 69 dollar och ger oändlig(!) lagringskapacitet.

Skillnaden mot exempelvis Dropbox är att inga filer lagras lokalt på ens egna dator. Men programmet gör att den ändå visas som en egen enhet i utforskaren.
Det ger fördelen att filerna inte tar plats lokalt, men ändå är lätt tillgängliga.

En av de största fördelarna med programmet är möjligheten till spegling.
Med spegling kopieras en mapp från den egna datorn till Bitcasa. Dessutom sparas filerna i versioner, så man kan återskapa dem från ett tidigare datum.

Att det finns appar för de flesta plattformar gör att filerna är åtkomliga överallt - så länge man har uppkoppling, såklart.

Jag har främst speglat mina fotografier, för dem är jag mest rädd om. :)

//Stefan

Bodekull

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2025
Sv: Fillagring och Backup

Tänk på att det förekommer hackerattacker mot sk. molntjänster.
Det har lyckats i en del fall. Inget som "Molnet" vill erkänna.
Har en bekant som arbetar på ett stort säkerhetsföretag i Usa,
som jag fick uppgiften från.
Om ni har känsliga datafiler, spara dom på annat sätt.

F

F.d. 4220

Guest

Det är såklart en parameter att tänka på.
Man får helt enkelt göra avvägningen mellan att skaffa extra hårddiskutrymme hemma för att ha backup på eller en sådan här tjänst där det finns viss risk för intrång. Tyvärr är det ju ganska svårt att veta hur filerna är krypterade på siterna för det framgår sällan.

Jag gjorde avvägningen att jag har backup på alla foton mm på Bitcasa för skulle det brinna hemma så hjälper det inte om jag har en extra hårddisk som backup.

Såklart är en annan ännu säkrare variant att två kompisar använder Crashplans gratis program och lagrar all viktig data hos varandra. Då slipper man vara orolig för intrång på centrala servrar och man har extern backup på alla sina viktiga filer.

Självklart kan man vara orolig för säkerheten, så hur man löser sin backup är en sak. Men jag tycker inte att alternativet är att låta bli.
Det är inte roligt att råka ut för hårddiskhaveri och sker det på en disk med viktiga filer är det väldigt jobbigt. Samma om Operstivsystemet craschar och en total systemåterställning är enda alternativet, då tappar man också alla sina dokument. Har hjälpt flera bekanta att rädda filer vid en sådan situation - ofta går det, men ibland går det inte alls...

//Stefan

F

F.d. 11193

Guest

Min familj använder i dagsläget Cubby (efter att Foldershare och sedan Live Mesh stängts ner). För oss är det ett krav att filerna lagras på datorn så att de finns tillgängliga om internet inte skulle vara tillgängligt. Det är också ett krav att vi kan bibehålla den filstruktur som vi väljer att ha på våra datorer. På så sätt kan alla fortsätta att jobba som vanligt på sina datorer utan att behöva komma ihåg att en fil måste läggas i en speciell mapp för att synkas.

Med Cubby synkar vi i dagsläget 20 mappar. Vissa bara till molnet, med de flesta synkas mellan 2-5 datorer. Med Cubby Pro, som vi betalar ca 100 dollar per år för, ingår även funktionen Direct Sync. Det innebär att filerna bara synkas mellan våra datorer och inte molnet. På så sätt blir det inga problem att hålla sig under gränsen på 100 gb lagring i molnet.

Vi är en familj som samarbetar mycket. Därför är det perfekt att alla kan arbeta i samma mapp t.ex i fråga om den förening vi är engagerade i. Min mor är speciellt glad över synkningen med foto så att hon lätt kan se familjens bilder.

Men att arbeta i gemensamma mappar kräver naturligtvis disciplin och eftertänksamhet. Det kan vara lite bökigt att ställa in synkningen mellan alla mappar, men därefter är det så skönt att veta att allt säkerhetskopieras automatiskt och omgående.

Toppen