• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiber!

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Jag har haft fiber i ett år och är helnöjd, kostnad 17000:- 100/100.
Hade vi inte gått med då så skulle det kostat ca 40000:- om jag hade kommit i efterhand, det är ca 150 m till skåp att gräva, så det kändes inte som ett allternativ att inte gå med.
Förut betalade jag ca 750:- för TV, TEl, INTERNÄTT nu betalar jag 325:- för allt.//Kenneth
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Jag gillar när man är positiv till teknik och det som inte ännu finns.
Med samma resonemang tycker jag att man inte ska köpa en dieseldriven husbil idag utan åka kommunalt och bo i tält tills de eldrivna alternativen går att köpa...

Eftersom ironi ibland inte blir tydligt i ett forumsinlägg vill jag förtydliga att det var just det.

Jag kör givetvis en dieseldriven husbil eftersom det är en fungerande lösning med hög funktionalitet och prestanda som finns tillgänglig idag = fiber.

Jag kan inte tänka mig att åka kommunalt och bo i tält eftersom jag tycker det har för dålig prestanda och funktionalitet för mina behov = 4G

När det sägs att man lägger miljarder i utveckling på ny teknik är inte orden billigt och utan volymbegränsningar det första jag kommer att tänka på.

Om affärsmodellen för fiber skulle lanseras idag skulle det säkert finnas en volymkomponent i prisbilden. Det är något våra telekomoperatörer ångrar idag att det inte finns med och det kommer att finnas i alla kommande nya affärsmodeller för kommunikationstekniker.
 
Senast ändrad:

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

+ Helt störningsfritt (ingen elektricitet)
+ Hög kapacitet (när hela kvarteret kopplar på "allt")
+ Lång livslängd litet underhåll

Finns säkert fler +

Vi får också fiber inom 1 månad, Anslutningsavgift 6000kr
får gräva själv på egen tomt.

- utan elektrikitet fungerar inte bredband
- Fiber ger ingen tv till husbilen

Fick frågan igen då man erbjuder fiber för 21000, ger mig inte då grannkommunen fick det för 15000. Får bli bättre än det..
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Fiber!

När man jämför kan man inte bara titta på installationskostnaden.
Viktigare är vilka tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i den fiber man får in. Dessutom bör man begrunda hur de kan sköta underhållet.
Hos oss har vi, till min förvåning, nu två leverantörer som erbjuder inkoppling av fiber. Dels kommunen, för ca 15.000kr och dels ip-Only som vill ha närmare 19.000kr (som gissningsvis blir strax över 20kkr efter sänkning av rot och annat).

Men efter jämförelse av tjänsteutbud i dessa båda öppna nät samt att ip-Only kändes mer trovärdiga vad gäller framtida underhåll, så valde vi det dyrare alternativet.

//Stefan
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fiber!

Vi har telia öppen fiber med 8 potentiella leverantörer av innehåll.
Bara 2 av dem erbjöd hela paketet med telefon, tv och breband. Vi valde telia även som programleverantör och har varit relativt nöjda hittills - se ovan
(Kopierat hit - lade inlägget i fel tråd).
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.340
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Sv: Fiber!

Hej samma här! Fiberdragning til huset.
vi har en väl fungerande kopparlina där vi har telefon o data. Som privatperson ser jag inget behov av fiber. Vi kom fram till att det är utslängda pengar att installera fiber. Så vi kommer att nobba denna installation. Mvh Mikael
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Inget varar för evigt!

För tre år sedan började Telia att avveckla fasta telefonnät i omkring 70 av landets kommuner. När kommer de till din kommun?...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiber!

Fiber är och kommer att vara den snabbaste förbindelsen idag och ett bra tag framöver.
Själv sitter jag med trådlöst och är helt nöjd både med hastigheten och mobiliteten. För fiber kan man väl inte ha när man är i bilen?
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Det är min klara övertygelse att kopparnätet kommer att stängas ner vid första större fel. Inga pengar kommer längre att satsas i detta nät. Många komuner har redan erfarenhet. Det Telia erbjuder är en mobiltelefonlösning för de stationära telefonerna. I och med detta försvinner ADSL-uppkopplingen och datakommunikationen sker därefter över 3G/4G-nätet med begränsad surfvolym. Finns tillgång till fiber, bör man koppla in sig på detta.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiber!

Visst, om man är i behov av stor mängd datatrafik. För egen del räcker 5Gb till en kostnad av 99:- i mobilnätet.

Kom att tänka på lite teknisk utveckling när det gäller inspelningsteknik. På 50-talet var det en ståltråd som magnetiserades, sedan kom rollbandspelaren.
Philips kom med en videobandspelare runt slutet 70-tal som ganska snabbt ersattes av VHS. Sedan kom 8-millimetersbandet och därefter cd-skivan. Idag använder vi minneskort, mindre än en tumnagel, på otroliga 128 Gb. Så inte är jag övertygat om att fiber är den sista tekniska lösningen.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Visst, om man är i behov av stor mängd datatrafik. För egen del räcker 5Gb till en kostnad av 99:- i mobilnätet.
.

Med fiber får man ingen volymbegränsning. Det gör att det blir ett annat sätt att använda nätet. Strömmande media som tv, Netflix, Youtube kommer att ta GB som aldrig förr och även andra tjänster som övervakning. Som du skriver, den tekniska utvecklingen går framåt, användningssätten och apparaterna som används kommer att ändra sig, transportvägen fiber kommer dock att stå sig länge. Det är utrustningen i fiberändarna som byts ut.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Visst, om man är i behov av stor mängd datatrafik. För egen del räcker 5Gb till en kostnad av 99:- i mobilnätet.

Det är ju olika vad man anser är en större mängd, 5Gb räcker ju till 2-3h tv tittande, jag skulle gissa att ungarna blir lite aviga om det inte blir mer tittade än en halv fredagskväll i månaden! :D

//Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Et lite apropos i diskusjonen, Vodafone i Australia har just tegnet en kontrakt med en av de større isp som har endel eget fibernett. De skal sammen bygge ut fibernett i flere større byer for hundrevis av millioner, Vodafone for å få tilgang til nok sort fiber slik at de kan klare traffikøkningen som kommer med nye generasjoner mobilnett. Og de har ikke ambisjoner om å dekke annet enn i byene, de gir opp å dekke langs hovedveiene annet enn 2G av mangel på fiber.

Elektronikk for overføring av petabit/s over fiber er tilgjengelig, og dette trenger en ut til sendernoder i 5G nett. Allerede dagens advanced LTE miniceller krever sort fiber mellom nodene.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Visst, om man är i behov av stor mängd datatrafik. För egen del räcker 5Gb till en kostnad av 99:- i mobilnätet.

Kom att tänka på lite teknisk utveckling när det gäller inspelningsteknik. På 50-talet var det en ståltråd som magnetiserades, sedan kom rollbandspelaren.
Philips kom med en videobandspelare runt slutet 70-tal som ganska snabbt ersattes av VHS. Sedan kom 8-millimetersbandet och därefter cd-skivan. Idag använder vi minneskort, mindre än en tumnagel, på otroliga 128 Gb. Så inte är jag övertygat om att fiber är den sista tekniska lösningen.

Och med dina 5 GB i mobilnätet ligger du kvar på magnetbanden.... :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

På min arbetsplats, (industri) så byttes hela kopparnätet med växel och rubbet ut mot mobilt nät, alla fasta telefoner har ett mobilt 070-nummer i botten under våra ordinarie nummer, alldeles för kostsamt att hålla igång det antika nätet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Det ryktas om att både Apple och Google förhandlar om att bli operatörer, antingen som virtuella eller att de köper upp befintliga operatörer. I så fall lär taket för datavolymen tas bort.

Ryktet har funnits där tidigare och vi har pratat om det ett par gånger tidigare, men nu har det hela tagit fart igen efter en intervju med Apples senior vice president Eddy Cue. Där beklagar han sig över roamingkostnaderna och hur det påverkar mobilanvändandet negativt.

Vi försöker fixa det och vi har gjort några framsteg. Men vi måste övertyga en hel del personer innan det händer något.

Även Google Fi har den svindyra roamingen i sitt sikte, även om de inte gjort något allt för övertygande än så länge. Samtidigt luckras just den typen av avgifter upp allt mer, särskilt inom EU där vi snart kan se ett slut på de ockerpriser som råder.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Det är ju olika vad man anser är en större mängd, 5Gb räcker ju till 2-3h tv tittande, jag skulle gissa att ungarna blir lite aviga om det inte blir mer tittade än en halv fredagskväll i månaden! :D

//Peter

Eller hur, jag sitter idag med mobilt bredband 80Gb/mån, och måste "snåla" för att få det att räcka i en månad:p

Längtar verkligen till vår fiberanslutning som är framme vid tomtgränsen nu :)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiber!

Fattar ingenting, en gång i tiden kommunicerade man med röksignaler eller semaforer och fick fram nödvändiga budskap.:wink:

De som tror att det som är gratis i dag är gratis även i framtiden får nog räkna med en del överraskningar.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Människan överlevde ju utan penicillin, pacemakers, säkerhetsbälten, ambulanser, airbags osv men frågan är om det var så mycket bättre förr som vissa hävdar?

Det där med gratis får jag nog erkänna att jag inte förstår, vad är det idag som är gratis som kommer att kosta i framtiden, jag antar att det är något inom datakommunikation?

För att inga missförstånd ska uppstå så kan jag för egen del framföra att ingen av dom uppskattningsvis 2-400 gigabyten i månaden åtgår till att olagligen ladda ner skyddat material utan består av trafik på Youtube, Netflix, Svtplay osv där jag i dagsläget betalar till Boxer, Netflix, Viaplay samt TV4 premium

//Peter
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiber!

Finns ett ordspråk "det man förlorar på gungorna tar man hem på karusellen".:)

Så jobbar även teleoperatörerna.
 
Toppen