• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fiber

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Är det någon som har koll på fiber fick ett erbjudande på19000kr färdigt in i huset är det ok önskar svar , mvh håkan
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Sv: fiber

Min erfarenhet ör att det bara blir dyrare ovh dyrare ju längre du väntar. Haft fiber i snart 4 år och då kostade det monterat och klart 7500kr. Samma företag (telia) tar i dag i samma område ca 16000kr. OBS! Jag band mig till Telia i 3 år men jag var redan och är en Telia kund:yes:
 
J

Jarn

Guest
Sv: fiber

Jag bor i ett tättbebyggt villaområde i Malmö. Här håller de på just nu at dra in fiber, det är Telia öppen fiber, dvs man kan fritt välja leverantör av bredbandstjänsterna sedan.
Det kostar 20.000 vilket jag tyckte var för dyrt.
I närliggande områden installerar Tele2 och OwnIt och de skall betala mellan 5 o 8.000 kronor, då måste de förstås binda upp sig o köpa tjänsterna av dem.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: fiber

Installerar fiber just nu. Bor i ett villaområde i utkanten av Älmhult. 25000kr till tomtgräns :mad:. Idioterna i stora huset vid torget som ansvarade för upphandlingen tyckte inte det var lönt att inkludera möjligheten att utnyttja rotavdrag för installationen. "Rotavdraget blir så litet så det är inte lönt" var svaret jag fick när jag frågade vad priset skulle bli för mig netto indraget i huset. Grannkommunen administrerar rotavdraget på 3000kr netto (6000 brutto) vilket jag tycker är lönt, men finns ju en anledning till att jag kallas SMÅLÄNNINGEN :twitcy: .
Grävde själv på tomten.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: fiber

Är det inte mitt i stan så är det ett ganska normalt pris, är det glesbyggd så är det lågt pris.

Är det anslutningsavgift eller fiberförening där telia eller nån löser in det efter ett antal år?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: fiber

Vi drog in fiber för 9 år sedan och då kostade det 10000 kr till tomtgränsen. Efter några år sjönk priset till ca. 7000 kr men är nu uppe i 12000 kr för framdragning till tomtgräns. Sedan tillkommer en månadsavgift på 209 kr till nätägaren. Vi har 10 tjänsteleverantörer som erbjuder allt från 1 till 100 Mbit/s. Priser från 39 kr/mån till 129 kr/mån beroende på hastighet och leverantör. Telia dyrast i vanlig ordning.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: fiber

Jag har anslutit mig till Telia "Öppen Fiber". Kostade ca 16000. Jag har konstaterat att, vad skall jag egentligen ha skiten till. Medför bara en massa merkostnad. Bredband 10/10 kostar som jag tidigare betalade för ADSL 20mbit.
Samt att betala för en massa reklamkanaler, tycker jag är skit. Vill man sen kunna se på TV i flera rum, så kostar det extra. Känner mig lurad. Det snackades om 100 mbit, men inte att det kostade skjortan. Fördelen är att jag kan säga upp det med bara 1 mån uppsägning. Men vill man ha reklam TV och sportkanaler så kanske det är värt pengarna. Min 4G router duger lika bra till att "Surfa" med. När man skall ut med husbilen, så tar man med den. Två flugor i en smäll! :) Fast det är ju en fördel, om så många som möjligt, drar in fiber. Så att inte kapaciteten , i 4 G nätet belastas så mycket. :D
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: fiber

Installerade fiber för 2 år sedan för 15000:- (efter rot) indraget och klart i huset där vi själva fick välja fritt vart switchen skulle placeras. Band oss inte till något, mer än en månads uppsägning. Nätägaren tar 150:- i månaden och vi kan själva välja internetleverantör och hastighet.
 

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024
Sv: fiber

Affärsverken i Karlskrona erbjuder centralorter runt Centrum typ Rödeby, Nättraby o Jämjö fiber för 14000kr efter rot avdrag blir det runt 9000kr. Då drar man in det i fastigheten inte bara till tomtgränsen. Tidigare har man fått betala ca 20000kr inne på Trossö som är centrum i Karlskrona.
Jobbade för något år sedan med att skapa intresse på Landsbygden för att bilda ekonomiska föreningar för att bygga fibernät då räknade vi med att det skulle kosta ca 20-22000kr för varje fastighet till tomtgränsen. Detta är vad som gäller även idag.
Affärsverken har fiber i varje telefonstation i kommunen, man skulle tycka att samhället skulle ta ett större ansvar för infrastrukturen på Landsbygden.
Själv bor jag i Rödeby vilket medför att jag kommer att få fiber för 14000kr förutsatt att det är minst 50% av fastighetsägarna ansluter sig i området runt vårt kvarter.
Landsbygden borde få större stöd än vad som gäller nu.:yes:
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: fiber

Vi har anslutit till Mönsterås Stadsnät. När minst 50% valde fiber i vårt område drogs det in gratis. Mediakonverter och inkoppling ingick. Fick själv borra in och dra fibern till inomhuspunkten, alltså fritt fram till husvägg inklusive grävning i tomt. Bindningstid 2 år 125:-/månad plus tjänsteleverantörens trafikavgift. Endast Telia kan leverera TV p.g.a. att skanova (Telias fiberägare) sa till de andra att det inte fanns ledig fiber till Mönsterås!!
Troligen Sveriges billigaste anslutning....

Conny J
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: fiber

Viktigt att kolla vilka bindningar man har. 20000 kan vara helt OK om det inte krävs en månadskostnad/bindning tycker jag. Vi betalde 16000 och jag tror dom grävde i trädgården och gatan för minst dom pengarna. Vi fick radikalt billigare internet/telefoni än tidigare. 100/100 nästan helt strulfritt i två år för halva priset mot gamla 24/2 (eller om det var 24/10 kanske). Telefonin försvann i princip 2/3 av kostnaden (som var lite dyr innan).

Om man överväger att vänta skall man nog fundera på hur ens tomt ser ut. Är man säker på att dom kan ta in fibern i huset utan att gräva i gatan eller på tomten kan man säkert få ett bra erbjudande senare. Men är det besvärliga förhållande kanske det framtida priset blir klart dyrare.

Tycker också man skall se engångsbeloppet som en investering i huset. Säkert faller många potentiella köpare bort om det inte finns fiber i ett hus idag.

Däremot skulle jag inte ta i Telia bredbandsTV med tång. Bevare mig väl, har sett hur bra det inte kan fungera. Skulle kunna spara en hundring i månaden mot Canal Digital men vill hellre ha den kvalitén och utbudet,
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: fiber

Vi bor på ett berg i Köping, fick i veckan erbjudande om fiber via Köpings kabel-tv, vi är nog sist i stan med det detta, p.g.a berget.

Kostar 5995kr för installation, samt 290kr/mån. 100/100-lina :)

Har anmält mej, kör med mobilt bredband via Telenor idag.
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: fiber

Hej Håkan
Det priset fick vi på vårt område i Stenungsund, vår förening förhandlade och fick ett nytt pris på 13000 om vi blev fler som installerade.
Lasse
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: fiber

Detta är inte helt lätt. Hur får du din telefoni, bredband och TV idag och vad betalar du för det? Behöver du högre hastighet på bredbandet till det du använder. Tänk också på att den gamla hederliga telefonen fungerar även vid strömavbrott, bra att tänka på den dagen man behöver en trygghetstelefon. Har ni inbrottslarm så är den gamla telefonlinjen enklast och säkrast.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: fiber

Detta är inte helt lätt. Hur får du din telefoni, bredband och TV idag och vad betalar du för det? Behöver du högre hastighet på bredbandet till det du använder. Tänk också på att den gamla hederliga telefonen fungerar även vid strömavbrott, bra att tänkå den dagen man behöver en trygghetstelefon. Har ni inbrottslarm så är den gamla telefonlinjen enklast och säkrast.

Man kanske ska se på larmdelen med öppna ögon. Många moderna larm bygger på inbyggt GSM/sim-kort, som inte går att stänga av genom att klippa telefonkabeln (däremot lär det finnas störsändare som stör ut gps-larm, men proffsen kan man ändå inte stänga ute. Vill dom in så kommer dom in.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: fiber

Och kommer Skanova att behålla kopparnätet när X% av kunderna i "telestationen" klippt kopparn och gått över till fiber?

ADSL utrustning skrotas redan när det är dags för förnyelse, även om fiber inte finns som alternativ. Så ADSL lär försvinna som val i områden med fiber.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: fiber

Man kanske ska se på larmdelen med öppna ögon. Många moderna larm bygger på inbyggt GSM/sim-kort, som inte går att stänga av genom att klippa telefonkabeln (däremot lär det finnas störsändare som stör ut gps-larm, men proffsen kan man ändå inte stänga ute. Vill dom in så kommer dom in.

Modernt? Skulle fiber vara något nytt, jag hade framme min kurspärm för ett tag sedan och såg då att kursen jag gick för att skarva fiber var 20 år gammal, men då var det rätt nytt. Har du en vanlig telekabel in i fastigheten och den inte syns på fasaden så är den enkel och säker. Den klipper du inte, i vissa storstadsområden så tar man hela skåpet men det är oftast i industriområden.
Sändare som stör ut villalarm säljs billigt på nätet - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Tjuvarnas nya metod gör dyra larm värdelösa - DN.SE
Om du lägger dig platt för buset varför betalar du då en månadsavgift på en uppkoppling? Du kan göra mer än vad du tror men det gör du med fönsterlås och nya lås i dörrar och brytjärn och stift.
Innan du hinner blinka så behöver du en trygghetstelefon, hur löser du det? Konstigt att det inte hänt än det jag går och väntar på. En del av ett samhälle är strömlöst i några timmar och sedan blir det brand i en skola eller liknande, vad ringer du då med till 112?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: fiber

Telia har allerede sluttet vedlikehold av koppernettet, og når fiber er på plass I et område stinger de ned det gamle nettet etter få år. Normalt er dette 5 år.

Om en tar samhället Östervaldskog I Årjäng komun så fikk de beskjed om at alle måtte byte til mobiltelefon for linjene inn til den lille sentralen kostet for mye I vedlikehold. De startet sitt eget fiberbolag og la fiber fra Töcksfors med spredning til alle hus - mener de hadde en kostnad på rundt 20 tusen pr husstand og fikk billig bredband. I stedet for spesialprisen for mobil fra Telia så fikk de et tilskudd til fiberbolaget sitt.

Mobilt bredband er fine saker I områder med fiber slik at basestasjonen har full båndbredde på matningen. Steder med trådløs overføring til basene blir fort overbelastet.

Fiber er ikke nytt, allerede på 1970 tallet begynnte daværende Televerket I Norge med utbytting til fiber mellom telefonsentralene. I annleggsperioden brukte de microbølge link mellom sentralene og brant ut isolasjonen I de gamle kablene slik at de kunne bruke kobberet til å trekke gjennom de nye fiberkablene. Jobben tok totalt omlag 20 år.

På 1980 talle ble det spunnet fiber rundt høyyspennnings linjene på de store kraftoverføringene I Norge - desverre var endel av dette gjort med for dårlig kvalitet på joobben og kablene slik at under halvpartet kunne brukes når de på 1990 tallet forsøkte å ta det I bruk. Men Lyse Kraft I Rogaland ble fort en av de store bredbånds leverandørene I sin region.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: fiber

Modernt? Skulle fibe vara något nytt, jag hade framme min kurspärm för ett tag sedan och såg då att kursen jag gick för att skarva fiber var 20 år gammal, men då var det rätt nytt. Har du en vanlig telekabel in i fastigheten och den inte syns på fasaden så är den enkel och säker. Den klipper du inte, i vissa storstadsområden så tar man hela skåpet men det är oftast i industriområden.
Sändare som stör ut villalarm säljs billigt på nätet - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Tjuvarnas nya metod gör dyra larm värdelösa - DN.SE
Om du lägger dig platt för buset varför betalar du då en månadsavgift på en uppkoppling? Du kan göra mer än vad du tror men det gör du med fönsterlås och nya lås i dörrar och brytjärn och stift.
Innan du hinner blinka så behöver du en trygghetstelefon, hur löser du det? Konstigt att det inte hänt än det jag går och väntar på. En del av ett samhälle är strömlöst i några timmar och sedan blir det brand i en skola eller liknande, vad ringer du då med till 112?

Vår fiberkabel ligger utanpå huset - skitlätt att klippa. Tur att larmet inte går den vägen.
Annars har du rätt när det gäller industriområden - har varit med om två inbrott på jobbet, när dom klippt telefonkablarna från närmsta teleskåp i gatan, och sedan raidat flera företag i grannskapet.
Ps alla tjyvar är inte proffs - någon klippte kabeln till kontorets porttelefon och trodde det var fritt fram.
Dessutom gav dom sig på ett fönster med pansarglas med slägga, i stället för den relativt lättforcerade ytterdörren. Vi är tacksamma för deras klantighet. Dom hann inte ens få sönder fönstret innan Securitas var på plats.
 
Toppen