• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiats nya Automatlåda

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Vi har bytt bil till en Dreamer D68 (Rapido plåtis) som ska levereras i Juli. Den har nya 9-växlade automatlådan. Finns det några erfarenheter dels om hur den är att köra, men också hur det är med bränsleförbrukningen.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
273
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Vi har bytt bil till en Dreamer D68 (Rapido plåtis) som ska levereras i Juli. Den har nya 9-växlade automatlådan. Finns det några erfarenheter dels om hur den är att köra, men också hur det är med bränsleförbrukningen.
Jämfört med den gamla robotlådan är den nya en dröm att köra, eller rättare sagt den är som en automatlåda ska vara. Har bara kört ca 100 mil med en förbrukning på 0,87, har kört enl hast begränsningarna. Har inte utvärderat de olika körlägena ännu. Lycka till med plåtisen
Min plåtis Rapido V62 2020
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Den saknar växelindikator på instrumentpanelen så den lådan får bero för min del.
Om man vill se vilken växel som ligger i så kan man flytta växelspaken till vänster fram och tillbaks så ser man vilken växel som används för tillfället.

Håller med Glädjen att den är som dröm att köra med, speciellt att backa, har 5 ton bil Rapido I 1090
H. Ulf
 
Toppen