• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiats 9 stegs automatlåda

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu har jag en äldre husbil på Sprinter 905 med 5-växlad automatlåda, den försöker alltid hålla inställd fart och farthållaren växlar ner själv för att få bättre motorbroms ifall den inte kan hålla ner farten, har förstått att det är en rätt ovanlig funktion, men den använder inte färdbromsen.

Min Vito har 7-vx aut. växlar inte ner för motorbroms där använder farthållaren färdbromsen.
Sambons 9-vx aut. växlar inte ner heller, den använder färdbromsen, den har adaptiv farthållare så den behöver man typ bara styra, så länge man inte rör bromsen. Så skulle jag vilja ha det i husbilen. Men så modern husbil finns inte på kartan för mej. :(

Har Ducato med 9-vx aut. adaptiv farthållare som tillval?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag en äldre husbil på Sprinter 905 med 5-växlad automatlåda, den försöker alltid hålla inställd fart och farthållaren växlar ner själv för att få bättre motorbroms ifall den inte kan hålla ner farten, men den använder inte färdbromsen. Har förstått att det är en rätt ovanlig funktion.

Min Vito har 7-vx aut. växlar inte ner för motorbroms där använder farthållaren färdbromsen.
Sambons 9-vx aut. växlar inte ner heller, den använder färdbromsen, den har adaptiv farthållare så den behöver man typ bara styra, så länge man inte rör bromsen. Så skulle jag vilja ha det i husbilen. Men så modern husbil finns inte på kartan för mej. :(

Har Ducato med 9-vx aut. adaptiv farthållare som tillval?
Enligt uppgifter jag har sett så bromsar den nya Sprintern med bakbromsarna när inte motorbromsen räcker till?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Våra Opel Insignia bromsar med färdbromsen i utförsbacke om det behövs då farthållaren är aktiv.
Bilarna har aktiv farthållare/distans hållning. Det finns ingen poäng att växla ned, motorbroms är obefintlig på en liten dieselmotor utan extra motorbromsfunktion.

Husbilen använder både nedväxling och motor/avgas-broms i nedförsbackar om det behövs för att hålla farten nere.
Det finns även en max-hastighetsfunktion man kan aktivera om man inte vill/kan ha farthållaren i bruk. Denna arbetar med motor/avgas-broms och nedväxling, utan att för den skull hålla inställd fart, den bara bevakar den inställda maxfarten.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Men fortsätter den att växla ner växel för växel i försök att hålla inställd fart?
Annars tolkar jag ditt svar som att denna vx-låda inte agerar fullt ut med farthållaren.
Det är svagt på en så ny bil med 9 växlar isåfall.

Man kan enkelt testa detta genom att sänka inställd fart i ett utförslut.
Min körning är utan farthållare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, naturligtvis växlar en automatlåda ner på lite olika sätt om farthållaren eller du själv inte gasar alls vilket talar om för lådan att det skall gå i en viss hastighet. Om du själv sköter om / släpper gaspedalen helt så har du ju talat om för bilen att du vill komma ner / motorbromsa ner till smygfart på ettans växel så fort det går utan att bromsa. Men i grundfrågan till det här står det helt klart i inlägg #7 att.....................

"Det ända jag upplever är när det går brant nedför vill den inte växla (upp), den motor bromsar då på den växeln som är i när det börjar å gå utför."
Vill jag att den ska växla (upp) måste jag gasa på lite, gasa på i nedförsbacke känns ju så där."

Om den måste ha en viss växel för att hålla mot så håller den ju den. Börjar den ha för låg fart så gasar ju farthållaren på lite och då skall ju en automat även växla upp om inte liiite gas själv ökar tillräckligt.
Om du själv gasar och det går för sakta nerför så gasar man ju naturligtvis lite för att öka på lite såväl som farthållaren gör.

En farthållare skall ju hålla farten och om den inte gasar på så håller man ju inställd hastighet med den växel som ligger i, och varför vill man då att lådan skall växla upp.

??? M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har en Skoda Jeti 2015 med farthållare som inte tar den minsta hänsyn till framförvarande fordons hastighet, där får jag hjälpa till. Men, hämtade grus på en en-tons släpkärra (vägde nog lite för mycket när de duttat av en slatt med sin lastmaskin) och jag använde farthållaren på hemvägen. När det rullade på lite för fort i utförsbackarna så växlade lådan faktiskt ned! Jag blev imponerad av den 6-växlade Vw-lådan, åtminstone av detta.

Ursäkta mig: Lite OT.
Skoda använder väl bara DSG-lådor som inte är en automatlåda i egentlig mening?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Alla? de elektroniskt manövererade automatlådor sin används i dag har adaptiva funktioner som lär sig ditt körsätt. Det brukar vara två funktioner i dessa, en additativ funktion som snabbt lär sig mindre förändringar och en muliplikativ funktion som under lång tid ändrar i programmeringen så växlingarna passar förarens körsätt.
Samma funktioner finns oftast även i motorstyrsystemen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har Fiats 9-vx aut. olika slutväxlar, beroende på motorstyrka/totalvikt?
Går det att köra på 9'an under 100km/h med tung husbil?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har Fiats 9-vx aut. olika slutväxlar, beroende på motorstyrka/totalvikt?
Går det att köra på 9'an under 100km/h med tung husbil?

Jag har aldrig sett några uppgifter om att det finns olika slutväxlar. Men den info jag har sett går det under rätt förhållanden att köra på 9:an
i ca 100Km/tim. Sedan kan man ju undra om det är så lämplig att segdra hela tiden på så lågt varv som möjligt med kanske 5 ton att dra på, vad jag förstår är det ett perfekt recept för att få problem med avgasreningen. Jag vet inte om det finns en "tung last knapp" på de nya bilarna, den fanns ju på de äldre automatbilarna med robotlådan och låter motorn varva lite mera på växlarna, vilket vore bra även på de nya med tunga bilar.
Sedan har det väl ingen betydelse om man har kortare slutväxel och kör på 9:an, eller längre slutväxel och kör på 8:an vid 100Km?
 

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2024
Har en 3.5t alkovbil, 2.3l motorn, 140hp . På motorväg brukar jag sätta farthållaren på 100km/h enlig mätaren (är ca 92-93km/h GPS fart), växellådan ligger då på 9:an, ca 1500rpm
 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Hur är era erfarenheter av Fiats nya 9 stegs automatlåda.Står just i begrepp att byta min nuvarande husbil
till en med denna.
Ja,du kan vara lugn.det är en av marknadens bästa automatlådor.Fabrikatet är ZF samma låder som finnes i många fordon,typ BMW.Den har tre körlägen (NORMAL,SPORT,EKONOMI).Jag har en Chansson 630 med denna låda.
 
Toppen