• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat som husbil

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Den här Fiat Ducaton från -10 med Ford motor där det var ”solfjädrarna” som kollapsade. Den var det ett solit svänghjul på.
Där var även en en slavcylinder utanpå kopplings kåpan. Det var riktigt klassiskt. Rätt ofta på bilar har du ett dubbelmasse svänghjul och en slavcylinder kombinerad med urtramningslager. Ett upplägg som gör det dyrt att byta koppling på en modern bil.
Så en fråga en bilköpare kanske ska fråga vid en bil affär ”är det dubbelmassesvänghjul. Så vad ni gör slira inte på kopplingen. Det tål den inte.
Göran i Björnarbo
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En husbil byggd på ”Fiat” kan mycket väl vara en blandning av komponenter från flera tillverkare. Vår Rapido är registrerad som en Fiat men det är bara förarhytt, framvagn, bromsar och troligtvis växellåda som är Fiat. Motorn är en Iveco (3 liters)
chassiet och bakaxel är från AlKo, det är således inget Fiatchassie på vår Fiat.

Vad har då krånglat på den? Jo, generatorn är bytt för några år sedan samt insugningsspjället för fyra år sedan, det var vatten som läckt in vid vindrutetorkarna och hamnat på elektroniken till insugningsspjället (läckaget är nu åtgärdat), det är också bytt en lyktinsats.
Bodelen däremot är helt intakt efter 13 år inget har krånglat förutom en kökskran och en säkring till Truma värmaren.
Rena förslitningsdetaljer som däck och annat är inte medräknat.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Vilka transportbilar som innehåller delar från vilken tillverkare, är ett ämne som det kan kan vara lite klurigt att få något grepp om.
Göran i Björnarbo
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hej,

Hur fungerar Era husbilar byggda på Fiat?
Mycket problem?

Mvh
Jens
Fiat är bra grejer om än lite osexiga
Driftsäkra, prisvärda, lättskruvade och billiga delar. Dessutom smart konstruktion med framhjulsdrift och relativt lågt chassie.
Det är ju heller inte helt utan anledning det är det vanligaste chassiet på husbil sedan Hedenhös tid.

Har haft några stycken av blandade valörer och i princip inga problem.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det smarta är att det både blir billigt att tillverka och är ett effektivt nyttjande av höjd, vikt och längd på chassiet :)
Nu kör jag aldrig terräng med mina husbilar så det där med att köra fast har liksom aldrig varit något problem. Nästan så jag misstänker att det oftast är ett större problem i teorin än i praktiken.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Lite synd att påstå att en framhjulsdriven modern bil är lättskruvad.
Å andra sidan så är det väl det som erbjuds på marknaden idag.
Göran i Björnarbo
Jag förstod att jag stoppade in huvudet i ett getingbo :)

Jag tycker det är relativt lättmeckat och kräver inte speciellt mycket specialverktyg eller annat. Delarna finns i multum till bra pris och det finns massor med erfarenhet från skruvandes att suga i sig från nätet. Gott om delar på skroten också om man vill ha begagnat.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nästan så jag misstänker att det oftast är ett större problem i teorin än i praktiken.
Ja så är det med nästan allt.
Tex, Batterier, kylskåp, däck, elektronik, motorstyrka, typ av växellåda, larm, WiFi, osv.

Faktum kvarstår, bakhjulsdrift är överlägset om man (som tillverkare) har råd med det.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja säkert överlägset när det gäller att ta sig fram på jobbigt underlag men det kostar mer, väger mer och gör bilen högre och därmed mer instabil och rimligen även törstigare. Så överlägset rakt över är det absolut inte ;).
Tyvärr är ju inte den perfekta kompromissen uppfunnen ännu:confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja så är det med nästan allt.
Tex, Batterier, kylskåp, däck, elektronik, motorstyrka, typ av växellåda, larm, WiFi, osv.

Faktum kvarstår, bakhjulsdrift är överlägset om man (som tillverkare) har råd med det.

Det är väl inte bara priset som avgör, ett bakhjulsdrivet chassie väger bortåt 100Kg mer än motsvarande framhjulsdrivet, vilket gör det svårt att bygga
husbilar under 3500Kg. Och den överlägsna framkomligheten, om den är en realitet, hur många använder den? De bilar som möjligen är lämpliga för sådant är väl egentligen plåtisar, förutom att de oftast är för låga! Vi har en helintegrerad framhjulsdriven bil på FIAT-Chassie och har aldrig kört fast trots körning året runt, och att jag inte är direkt blyg när det gäller att köra på konstiga ställen..? 20-25cm snö tuggar den sig snällt igenom, leriga skogsvägar har vi också hamnat på, men (hittills) aldrig kört fast. Jag tror att viktfördelning och körteknik är viktigare än drivkonceptet.
Vi har f.ö. ganska jämn viktfördelning, runt 1800kg fram och 1800-2000Kg bak, det hjälper ju en del.
 
Senast ändrad:

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Hyr ut lokaler till en bilverkstad. Nämnde åsikten att Fiat Ducato var lättmeckade fick ett leende och svaret ” De är någon som inte skruvar själv?” Det blir inte speciellt gått om plats att skruva när man monterar ett väldigt kompakt paket med motor och växellåda tvärställt men det är så bilar byggs idag. Frågade killarna vilken transport bilar som var vettiga. Renault Master är skapliga bilar ansåg dom. Själva har vi en Ford Transit från -83 med ett chassi som dök upp på marknaden -65. Den är lättskruvad.
Det som är bekymret med moderna dieselmotor är avgasreningen inte något kul med ett väldigt komplext elsystem med avkännare och ventiler som tänder motorlampor går i ”limp home mode” innan motorerna stannar helt. Dom som krånglar mest är hantverkar bussar med mycket små körningar. Så jag kan se vissa fördelar med våran chipsfria Transit veteranare. Den är tekniskt okomplicerad.
Göran i Björnarbo
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har haft en tidigare husbil baserad på Mercedes Sprinter, fanns vissa fördelar.
Drivningen på bakjulen i sig var nog sällan avgörande om den ens var det vid något tillfälle?
Men indirekt färde det med sig två stora fördelar:

1) Fantastisk svängradie, jag vände i många lägen lika smidigt eller smidigare med den än plåtisen trots en längd på 7,30. Då skall tilläggas att den hade stort överhäng och hjulbasen var nog kortare än plåtisens (6,36 lång), detta bidrog också förstås. Men det är ju så att frånvaron av drivaxlar medger större vridning av hjulen.

2) Mycket bra markfrigång då bakhjulsdriften innebar orginalchassie i stället för Alko lågsniffarchassie.

Nackdelar:
- Aning svajig i sidled i och med hög och relativt smal bil. Men inte så att jag direkt störde mig på detta.
- Med orginalchassiet föll ju möjlighet till dubbelgolv bort. Men det har jag ju inget på plåtisen heller.

Men visst måste det vara enklare för ”påbyggnaden” att få en ”hytt” med en halvmeter rambalkar bakom och sedan kunna bygga vad dom vill bakom hytten utan hänsyn till ett orginalchassie som inte är anpassat för husbil. Måste bli ju både billigare och bättre bodel. Vill man se ha bakhjulsdrift så får man ta kompromisserna + kostanden för dyrare att bygga på + att tex Mercedes i grunden är bra mycket dyrare.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hyr ut lokaler till en bilverkstad. Nämnde åsikten att Fiat Ducato var lättmeckade fick ett leende och svaret ” De är någon som inte skruvar själv?” Det blir inte speciellt gått om plats att skruva när man monterar ett väldigt kompakt paket med motor och växellåda tvärställt men det är så bilar byggs idag. ...
Göran i Björnarbo
Ja det är väl lite olika vad man anser med lätmeckat. Håller med om att en helintegrerad Fiatbaserad husbil inte är så där väldigt kul att stoppa in huvudet under huven på. Trångt kan det vara. Lite ryggont och rivsår i bakhuvudet är ofta en bonus...
Men det är fortfarande lättmeckat i det avseendet att det är en enkel konstruktion i grunden och att det inte krävs några direkta specialverktyg för att göra mycket av det man gör.
Serva, byta kamrem, vattenpump, remmar, generator, bromsar, lampor m.m. är inga större problem att fixa hemma på garageuppfarten med standardverktyg.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag pratade med en bilmek för någon vecka sedan om vår nya bil.
Hans ord var:
De har slitstarka och relativt snåla motorer med bra klipp.
De är relativt lättmekade för det finns delar överallt.
Jag bad honom om pris på att montera motorvärmare men han svarade att "Med tanke på vad du kan om/med bilar så kan du göra det själv".
Kunde ju inte svara att jag var för lat...
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Fiats transport chassin är förmodligen tillräckligt bra för att fungera som husbilar. Tittar man på en annan typ av special fordon hästtransporter där byggs det av någon anledning ofta på Renault.
Men vilket märke en husbil har som bas är inte intresant, det finns Fiat att välja på. Att sedan som husbils säljare hävda att Fiat är bäst för att 90% av alla husbilar klassar jag som skitsnack.
Sedan är jag av den åsikten att i stort sett alla transport bilar är smäck. Ska man ha ett bra chassi får man gå upp på tunga lastbilar. Vilket sällan är aktuellt när det gäller husbilar.
Så min slutsats blir att Fiat verkar fungera bra samt att det är inte chassit som är det avgörande när det gäller om en husbil är bra.
Göran i Björnarbo
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Jag stör mig på den korta bytesintervallen på kamremmen, 4 år på Fiat.
Byter idag kamrem på min diesel V70, 10 år eller 18000 mil. Det är skillnad det.
 

sladden

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Har en 2013 fiat 148 hk, som har gått 4500 mil, då slavcylindern pajade, fick demontera motor & växellåda en kostnad på 20,000:-
tycker inte detta är OK, + mycket strul från början när den var ny, fick vänta på reservdelar från Italien 2 ggr. annars de gamla fiatmotorerna var säkrare, har haft olika husbilar sedan 1990
 
Toppen