• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat som husbil

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Slira på kopplingen är en sak , men det kan du göra länge (det har jag sett med egna ögon usch huvaligen) men det knäckte sällan något annat än själva lamellen ,tryckplatta och svänghjul var intakta, lite blåanlöpta kanske men funkade. man stog och hörde bilarna efter hämtningen av ägarna........
tänkte att där har man ett jobb om 4 till 5 år igen men körde de gjorde dom, det har gått en del kalla kårar på ryggen, nu kan man prata om "handhavandefel" Räcker att någon kör upp på klossar, eller backar samtidigt som man håller igen på bromsen för att få lite precision i det man gör, håller inte det maskinella för det så anser jag att det är ett grovt konstruktionsfel, på ren svenska ett riktigt dritfel som Fiat skall ta på sig :mad:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi hade en Kabe 2018 baserat på Fiat med 150hk (uppdaterad till 180hk) med deras 6vxl automat(robot)låda. Allt fordonsmässigt fungerade väldigt bra under de 2000mil vi hade bilen. Förarmiljön kändes dock "antik" jmfrt med t.ex. MB. Accepterar man det så är det nog riskfritt att fortsätta med begagnade Fiat-husbilar. Serviceverkstäder som kan Fiat Ducato finns ju överallt.

Om man med förarmiljö menar instrumentbrädan, tycker jag nog att Fiat:s ser betydlig bättre ut än den i nya MB Sprinter med sin stora fyrkantiga låda på mitten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Många ras är det :yes: däremot om du läser om bakhjulsdrivna bilar typ MB Ford eller Iveco hittar du svårligen nån som har det felet, så någonting är uppenbarligen fel eller.

Kanske beror på att det bara finns en bråkdel så många husbilar på de chassina tillsammans, som det finns husbilar på Fiatchassie?
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Kanske beror på att det bara finns en bråkdel så många husbilar på de chassina tillsammans som det finns husbilar på Fiatchassie?
Men likaväl Montreal så tror jag inte att dom "övriga" är representerade överhuvudtaget med full respekt för dina kunskaper så köper jag inte det resonemanget, men hänvisa gärna till något , jag är inte stönigare än jag kan ändra mig :p
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har någon sett en Fiat-ambulans i Sverige?, kanske det finns, men där är det annars det omvända, nästan uteslutande MB m.m.
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Har någon sett en Fiat-ambulans i Sverige?, kanske det finns, men där är det annars det omvända, nästan uteslutande MB m.m.
Sant!
De flesta ambulanser jag ser är Renault....
Men misstänker att man tar in offerter och då är det inte alltid bäst som ”vinner”
Nu kör jag mycket bil i mitt yrke, närmare 25-30 mil/dag.
Vi har haft både Mercedes och Ford, inget jag skulle köpa privat.
Det jag inte gillar med Fiat är den korta tiden man har mellan byte av kamrem. Jag fick förklaringen att dessa bilar oftast rullar som ”paketbilar” och då är det körda mil som orsakar byten och inte antalet år.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sant!
De flesta ambulanser jag ser är Renault....
Men misstänker att man tar in offerter och då är det inte alltid bäst som ”vinner”
Nu kör jag mycket bil i mitt yrke, närmare 25-30 mil/dag.
Vi har haft både Mercedes och Ford, inget jag skulle köpa privat.
Det jag inte gillar med Fiat är den korta tiden man har mellan byte av kamrem. Jag fick förklaringen att dessa bilar oftast rullar som ”paketbilar” och då är det körda mil som orsakar byten och inte antalet år.

Kanske skiljer på regioner, men jag söker ofta på blocket och har bara hittat Ford,MB,Volvo, och nån GM ibland, man ser också på de olika miltalen när de avyttras, har dock aldrig fått träff på en Renaultambulans där, de kanske kommer :)
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Kanske skiljer på regioner, men jag söker ofta på blocket och har bara hittat Ford,MB,Volvo, och nån GM ibland, man ser också på de olika miltalen när de avyttras, har dock aldrig fått träff på en Renaultambulans där, de kanske kommer :)
Dom kanske håller grymt bra, eller så går dom direkt till skrot :D
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Vill nog påstå att Fiat absolut inte är sämre än något annat, har ganska stor erfarenhet av olika bilmärken. Men anser man att bilen ska hålla i evigheter för vissa handhavande fel som att backa o bromsa samtidigt:swoon:. Då vet man nog inte vad man pratar om, då är det bättre att vara tyst.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Vill nog påstå att Fiat absolut inte är sämre än något annat, har ganska stor erfarenhet av olika bilmärken. Men anser man att bilen ska hålla i evigheter för vissa handhavande fel som att backa o bromsa samtidigt:swoon:. Då vet man nog inte vad man pratar om, då är det bättre att vara tyst.
Med tanke på utväxlingen som är alldeles åt h.....ete för att kunna smyga både framåt eller bakåt på ett säkert vis, säger det bara det är tur att det finns så många duktiga chaufför på forumet, men man läser ibland att det uppkommer lite små skador på bakpartierna vet inte varför men det beror nog inte på att vederbörande har backat för sakta :rolleyes: Titta jag har hittat en anmärkning på Fiat till ;) Förresten använder du klossar ibland Topaz ??
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vad jag hört ska Fiat, Citroën och Peugeot vara ”samma” bilar.
Endå säger en del säljare att det är mer el-problem med de franska bilarna.
Och om jag MINNS rätt så hade åtminstone Citroën kamkedja vissa årsmodeller?
Syskonmodellen till Fiat Ducato heter Citroën Jumper & förekommer även på senare årsmodeller. Bla Adria har använt sig av Jumper som ”basbilen”. Har själv en plåtis köpt ny 2018 som är en Jumper & ser i stort sett identisk ut som motsvarande plåtis byggd på Ducato. Förutom grillen är det i huvudsak motorerna som skiljer från Fiat eftersom Citroën använder motorer som förekommer i PSA gruppen bilar, alltså inga Fiat motorer i dessa. Vet inte om växellådorna skiljer sig åt från Fiat, men troligen är det så. Är dock osäker på om Jumper finns med automatlåda, i alla fall som husbil.

Motorn som sitter i min är en DV10 och finns i flera effektnivåer. En mycket beprövad spis med kamkedja som har rötter ända tillbaka till 60-talet. Men givetvis fått samma utvecklingssteg på vägen som alla andra moderna dieslar.

Resten av bilen skulle jag tro innehåller ungefär samma teknik som Fiat. Det som möjligen kan skilja är väl i så fall om man använder olika leverantörer på vissa prylar, men i grunden är det samma konstruktion, så dom skillnaderna borde väl vara små i så fall.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Med tanke på utväxlingen som är alldeles åt h.....ete för att kunna smyga både framåt eller bakåt på ett säkert vis, säger det bara det är tur att det finns så många duktiga chaufför på forumet, men man läser ibland att det uppkommer lite små skador på bakpartierna vet inte varför men det beror nog inte på att vederbörande har backat för sakta :rolleyes: Titta jag har hittat en anmärkning på Fiat till ;) Förresten använder du klossar ibland Topaz ??
Hade klossar på mina två första bilar, numera hydraulben. Samtliga med Fiats robotlåda, så jag har använt klossar. För övrigt ska man vara försiktigt med att backa upp på klossar, framförallt dom tidiga vxl är betydligt svagare på backen jämfört med 1:an, kan vara bra att känna till. Sen anser jag att man ska reglera hastigheten med gasen oavsett om det är mellan 1- 5 km/t eller 80 - 90. Bromsen är till för att stanna fordonet, inte att använda samtidigt som du gasar.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Har någon sett en Fiat-ambulans i Sverige?, kanske det finns, men där är det annars det omvända, nästan uteslutande MB m.m.
Fiat som bilmärket är inte så stor i Sverige och då tror jag inte att du kommer att se nån Fiat ambulans ..då får du åka till sydeuropa ..där ser du bara Fiat ambulans och lika lite MB Ford eller andra märke som Fiat i Sverige ,konstigare är det inte
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Var in en Fiat Ducato -10 på verkstan för ett kopplings byte 14000 mil . Den satt det en Ford diesel i.
Göran i Björnarbo
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Koplingsproblemet henger stort sett sammen med dobbelmasse svinghjul. Har selv hatt en Nissan Navarra med dette og måtte bytte kopling og svinghjul etter 40 000 km. Nissan Navarra finnes og som Mercedes Pickup.
 
Toppen