• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat skruvade luftfilter

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
På min gamla bil så var skruvarna nästan förstörda , på den nya bilen är det på gång.

Trångt tråkigt illasittande konstruktion. Man borde ju skaka filtret någon gång och även kolla ( annan tråd) mössen , så de inte bor här.

Skruvarna borde ersättas av torx skruvar! Någon som gjort detta och har förslag på var man hittar skruvar som passar.

F

F.d. 24550

Guest
Sv: Fiat skruvade luftfilter

Vid servicen bytte mekanikern ut originalskruvarna mot rostfria Torx. Skruva ut en av de gamla och tag med till något byggvaruhus, de har ju en massa olika skruvar. Det är säkert det enklaste sättet.

Tools i Lund kanske också har, det är/var ju en riktig järnaffär.

TOOLS LUND - TOOLS

//Evanders

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Fiat skruvade luftfilter

Originalskruvarna har rätt stora huvud , blir inte samma sak om man lägger bricka.

Som sagt de sitter illa och spårskruvar tar skada när skruvmejseln kommer snett.

Tack för tipsen så här långt.

KettoAvila

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2025
Väcker en gammal tråd till liv... säker andra som råkat ut för samma problem
Mina skruvar rostade sönder, på en av dem var jag tvungen att såga ett nytt spår med ett multiverktyg för att kunna ta ut med en stor platt skruvmejsel.
Var förbi hos FIAT igår (Torvalla Bil) jag fick 4 nya skruvar som enlig de är det som de använder när de byter ut dem i samband med service. Jag fick dem helt gratis så är bara tacksam för att de inte tog betalt och försökte hjälpa till... det var ju bra av dem. Kudos!
Men det var vanliga träskruvar eller montering skruvar med "phillips huvud" inga torx och inte rostfria. (såg ut som elförzinkade Clasohlson skruvar)

Så planen är att dra till Bauhaus och försöka hitta bättre rostfria skruvar med torx som håller lite bättre.
Bilder kommer från telefonen snart. Och så uppdaterar jag med länk eller artikelnr om jag jag hittar sådana annars använder jag de jag fick.

KettoAvila

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2025
IMG_4509.jpeg

Bilagor

• IMG_4510.jpeg
    IMG_4510.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 30
  • F50F678C-ACA5-41E5-93FB-BE967785EF6C.jpeg
    F50F678C-ACA5-41E5-93FB-BE967785EF6C.jpeg
    750,3 KB · Visningar: 30
  • IMG_4513.jpeg
    IMG_4513.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 37
  • AC2804CC-158E-4366-892A-A3829CFE4711.jpeg
    AC2804CC-158E-4366-892A-A3829CFE4711.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 37

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Man undrar ju varför dom övergav clipsen till luftfiltret, jag har en -98 och den sitter med clips inga verktyg och tar max 1min att byta filter:msn_thumbup:
Vissa saker var bättre förr ;-)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man undrar ju varför dom övergav clipsen till luftfiltret, jag har en -98 och den sitter med clips inga verktyg och tar max 1min att byta filter:msn_thumbup:
Vissa saker var bättre förr ;-)
Har också clipslåsning och det fungerar ju bra, men skruvarna borde ju inte vara så stort problem om man tittar till luftfiltret ibland.
Jag rengör filtret varje vår när jag ändå gör lite service på bilen.

Toppen