• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat-service

F

F.d. 53585

Guest
Hej
Jag håller på att rusta bilen för en veckotur neråt danmark-norra tyskland. Första anhalt Humlebæk, [SIZE=-1]Louisiana Museum!
Men igår när jag startade bilen, så dök det upp en skiftnyckel-symbol på instrumentpanelen och DAY 0!!
Ok, jag förstår vad det betyder, men bilen (Fiat Ducato 2005) har bara gått ca 800 mil sedan förra servicen, som var i augusti 2006!
På servicelappen står det att nästa service skall ske vid 3450 mil (mätaren står på 2210) eller inom ett år, det som infaller först!
Frågan är då, är det ok att ändå åka den planerade turen, eller måste jag serva den innan vi drar iväg?
Går det att "koppla bort" skiftnyckel-symbolen?

mvh
hasse
[/SIZE]
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Fiat-service

Hej Hasse, om Du slår upp sidan 33 i instruktionsboken och kollar texten till fig. 39 så fixar Du lätt problemet. Lycka till och ha en trevlig resa.
 
F

F.d. 6586

Guest
Sv: Fiat-service

Självklart kan du köra. 1 års-intervallet är mer ett sätt att hålla verkstäderna sysselsatta än ett måste för bilen. Det enda de gör är byter olja. ev kollar bränslefilter/vattenavskiljare.

Jag fick skiftnyckeln på min efter 3 månader och 200 milpå en helt ny bil som kom direkt från fabrik. (Chassit var väl totalt ett år) Fiatverkstaden sa bara Kör!

(Det där tricket att nollställa indikatorn har jag inte lyckats med på min 2005:a)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Fiat-service

Tack!
Problemet är att boken är på tyska och mina tyska kunskaper är inte på den nivån att jag förstår vad som är skrivet!
Är det någon som vet om det går att hitta en instruktionsbok på svenska på nätet?
Har googlat, men hittar ingen!!

mvh
hasse
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Fiat-service

Prova det här Hasse. Inställning av serviceindikatorn: Bilen skall stå stilla. vrid startnyckeln till MAR och håll in knappen E - fig. 32 under ca 10 sekunder: I displayen visas då "CFG 1" eller "CFG 2" eller "CFg 3" fig.39. Gör ett kort tryck på knappen E för att markera den önskade inställningen och håll sedan in knappen en gång till under fem sekunder för att lagra den nya frkvensen i minnet: Displayen övergår sedan till att visa klockan och vägmätaren. Bättre lycka nu Hasse.
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Fiat-service

Vidare Hasse så kan Du söka på Östgöta Camping där kan Du få en bok på svenska, den kostar dryga tusenlappen men det är den värd. Än en gång, lycka till.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Fiat-service

Hej jag bara undrar lämnar ni bilen för olje byte på verkstad eller gör ni det själv. Jag
byter olja filter varje vår innför säsongen hur gör ni MVH Berra
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.847
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fiat-service

Lämnar in på verkstad för att få en allmän genomgång varje år. Ev även någon mer gång för oljebyte om det blir många mil. Tycker det känns lugnast och hittills har det gått bra.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fiat-service

För er som byter olja själv kan jag rekommendera ett ypperligt verktyg. En sugpump med behållare. Jag köpte min på Biltema ( art.nr 36-190 ) för 499:- . Den består av en 7,3 l behållare med en handpump för att skapa vaccum med samt tre olika grova sugslangar.
Man stoppar bara ner en lämpligt grov slang i oljestickshålet, pumpar några tag och suger upp oljan den vägen. Tyst och smidigt och inget spill. -Spillet kommer när du byter oljefiltret !
Nu har jag inte hunnit prova sugpumpen på den nya husbilen med Fiat 2,3 JTD motor, men alla andra bilar jag provat på har det gått bra att komma ner till botten av oljetråget i, så jag inbillar mig att även den här ska gå att tömma med samma metod.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fiat-service

En sån pump är bra till båtar mm där man kanske inte kommer åt oljepluggen eller kan tappa ur oljan i båten. Men på en bilmotor bör man tappa ur oljan på vanligt sätt, dvs ta bort avtappningspluggen då man sällan får ur allt ur oljetråget med en sugpump. Sen har oftast avtappningspluggen en magnet son man ska göra ren.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fiat-service

Kommer det ingen olja när man skruvar ur pluggen tolkar jag det som att jag tappat ur all oljan ! Kanske beror det på att mitt parkeringsplan lutar en aning framåt. Och faktum är att det är lättare att undvika spill !
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fiat-service

Ja det stämmer nog men jag kan inte se logiken i att först suga ur oljan och sedan ta bort pluggen för att kolla om det är tomt?
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Fiat-service

Hej Berra jag byter själv.

Olja 330kr + Filter 181kr =511 spänn + en timme hobbyarbete.

Är man bra förberedd blir det inte mycke kladd. Men dä ä klart ibland slarvar man till det.
 

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2024
Sv: Fiat-service

Hej
Angående oljebyte.
Det råder ingen tvekan om att ett oljebyte skall utföras när motorn har driftstemperatur. Avtappningen skall ske via pluggen i oljetråget, vilket är det optimala förfarandet.
Alla andra lösningar får man kalla nödlösningar och är inte att rekomendera om man är
rädd om sin motor.
Oljan är motorns blod, och den skall bl.a transpotera bort värme, minska friktion, ta bort föroreningar och dämpa ljud, så kvaliten är viktig och bytesintervaller skall följas enl. tillverkarens rek.
MvH BoH
 
Toppen