• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat garantiservice kostnad?

F

F.d. 29756

Guest
Vi har beställt 24 månaders service till våren för vår Fiat Ducato 2,3L, årsmodell 2010
hos auktoriserade Bilkompaniet i Luleå.
Preliminär kostnad mellan 5000 och 6000:-
Det känns dyrt då tex. oljan i växelådan inte ska bytas.
Vad gör man för alla dessa pengar? Pga.fabriksgarantin så är man ju låst till auktoriserad verkstad vad vi kan förstå.

Vi kommer att göra 24 månaders servicen av bodelen i Hannover där bilen är köpt.
Kanske det finns billigare service för Fiat där?

Någon som vet?

Vänligen

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Sv: Fiat garantiservice kostnad?

Gokväll

Du kan väl göra 24 mån servicen på vilken verkstad som helst, garantin ä ju ändå slut då, väl?

Go fortsättning

Hejs
Claes 105

F

F.d. 29756

Guest

Claes 105!

Fabriksgarantier gäller för både förardel och bodel under 24 månader fram till 20120515 men denna garantiservice skall utföras av auktoriserade verkstäder för att gälla fullt ut. Hos ej auktoriserade verkstäder gäller inga
garantier alls. Tex. delar som måste bytas ut får vi betala själva.

Tack

F

F.d. 58601

Guest

Beror ju på hurudan service, när jag hade 2 års service var bilen körd ca 50000 km. så det blev en större service, det blev bytt olja+filtter, bränsle filtter, luft filtter, frisklufts filter o bromsvätska.
Här hos oss får man nog använda andra än Fiat service o garantin gäller ändå, jag personligen behövde inte anlita verkstad under garanti tiden men vet att det är så.

Mvh
Leif

hjonzon

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2025

Hej ! jag var tidigt i höstas och frågade på Varla bil i kungsbacka om första servicen och kostnaden för en sådan. Då sade kundgubben där, priset beror på hur mycket vi behöver göra är filterna inte så smutsiga (luft + kupe) då byter vi inte dom.Bromsvätskan ska dom byta enl serviceschemat (i mitt fall så har bilen rullat 400mil)den lär dom ju inte byta
för man kan inte se någon skillnad på färgen, kvar finns då motoroljan plus filter. man nämde att dom gör en översyn på rostangrepp på chassiet . Där rostskyddsgarantin ändå inte kommer att gälla , för i det finstilta står det(rostangrepp som har uppkommit inifrån och ut ,övriga skador har skett genom stenskott) Priset för denna service skulle kosta 5200kr minus ev filter. Denna firma är en aktoriserad fiatverkstad
Kundgubben sa att i vanliga fall på firmabilar. så rullar dom 4800mil innan första servisen
så byt oljan själv detta året och återkom 2012 innan garantin går ut

avställningsservicen gick då på 300kr för filter plus ca 600kr för helsyntetoljan så gjorde jag jobbet själv
Soliga hälsningar Håkan

Senast ändrad:
F

F.d. 15776

Guest

Man behöver inte göra service hos Fiat för att garantin ska gälla enligt gällande Eu direktiv. Servicen skall bara vara utförd på ett fackmannamässigt sätt. Kolla priser med Mekonomen eller Meca eller annan välrenomerad verkstad som du litar på.

Bengt

F

F.d. 5333

Guest

”Garanti” service kan göras överallt bara Du får en Tydlig stämpel med signatur i boken!
Däremot får Du inte låta någon icke Fiat verkstad utföra Garanti reparationer, de ska ovillkorligt göras på Fiat verkstad.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Ja på tal om "Garanti" service!
Försiktig som jag är efter ett par nya bilar visserligen Volvo så skulle oljan i dessa bilar i motorn bytas efter ca. 100 mil, jo jag vet det är några år sedan det där med Volvon.
Nu min Fiat 3.0 Automat 2010 lät jag husbilsinköpsfirman (akturiserad" byta olja i motorn efter ca: 1000 mil för "jag" kände för det, Dagen efter byte av olja i motorn var oljan lika "svart" som innan i princip, mycket märkligt då jag själva bytat olja på mina andra fordon m. bl.a. diselmotor då är oljan ljus veckorna efter bytet, men så var inte fallet med Fiaten kan det bero på att där är en så kallad hasplåt av Plast vem vet materialet som gör att det är för mycket jobb att ta "dän" (som dom skriver norr om Hallandåsen!!) den vid oljebyte, Nja det var en tanke men vad skall man tro i dessa jäktade tider.
Så tala om garanti då är man ute på hal is,för vem vet vad som är gjort då man inte får närvara!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mvh.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hur blir det med eventuella uppdateringar och serviceåtgärder om verkstaden "runt hörnet" gör garantiservicarna?

S

Sören-6830

Guest

Eventuella good-will-åtaganden efter garantitiden går man med största säkerhet miste om när man använder annan verkstad. Det är i alla fall så med t ex Mercedes, Audi, BMW m fl personbilsmärken.

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Svar till flor 16. Det kan bero på att de sugit upp oljan via oljestickans hål. Då kan det bli kvar en hel del gammal olja som färgar den nya oljan. Detta är ett väl känt fenomen för båtfolk med inombordsmotorer.

Toppen