• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT garanti

F

F.d. 2621

Guest
Sent ska syndaren vakna !
Till midsommar levererades vår nya husbil - på Fiat Multijetchassi 3,0 - under stor stress och osäkerhet om hur allt skulle vara med funktioner, utrustning, manualer, dokument osv.
I dag är jag en av dom som hoppas på att få problemen med vatteninträngning i motorrummet åtgärdat av någon, som känner ansvar för detta. Snart ska vi väl få igång vår gemensamma aktion mot berörda återförsäljare och Fiat, något som känns allt viktigare för varje dag som går. Det här ligger ju som en trist glädjedödare över allting.

Bland underlag som följde med bilen vid köpet fanns ett blad - på tyska - med rubriken GARANTIE - som säger att husbilen har tillverkats enligt "alla kvalitetskrav" utan konkret specifikation vilka dessa kan vara. Dessutom medföljde ett litet kort från samma husbilstillverkare med rubriken "Garantikort" - på danska"- icke underskrivet och knappast begripligt ö h t !!!!!!! Det finns inte ett ord skrivet om hur garantier rörande själva Fiatbilen ska handläggas, vart man vänder sig osv. Dessutom finns ingen som helst Servicebok - på svenska - gällande bilen, där man kan få uppgifter om serviceintervaller och vad dessa servicar omfattar av åtgärder. Allt detta är ju gamla självklarheter i Sverige att man får med när man köper en personbil.

Man känner sig onekligen dum och snopen över sig själv, att man inte förrän idag har kontrollerat detta ! Man frågar sig också hur det står till med dylika frågor hos HRF:s medlemsföretag (Husvagnsbranschens Riksförbund)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: FIAT garanti

Jag hade mina egna funderingar på vad som skulle servas. Frågade It Bil och fick en kopia på servicekortet. Den här infon borde finnas i instruktionsboken eller på något sått följa med fordonet.
 

Bilagor

  • x250_service.pdf
    333,4 KB · Visningar: 255

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: FIAT garanti

Angan hur lyckades du få ut servicekortet av It Bil. Ringde I B förra året och begärde få ut det men han vägrade och hänvisade mig till märkesverkstan.

Ringde verkstan som svarade mig att det får du ut vid första servicen.

Jag servar bilen själv och det kunde vara bra att ha ett protokoll att fylla i så nästa ägare kan se hur bilen är servad.

Fordonet är en Fiat Ducato 2.8JTD 2006 så servicekortet du fått kanske avviker något från ditt eller vad tror du.

Roger hälsar
 
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: FIAT garanti

Angan hur lyckades du få ut servicekortet av It Bil. Ringde I B förra året och begärde få ut det men han vägrade och hänvisade mig till märkesverkstan........

Skickade ett mail och frågade. pdf filen kom i retur. Inget problem alls...

Skicka ett mail till Service@OOB.SE och tala om vilket chassie det gäller
 
Senast ändrad:

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: FIAT garanti

Detta servicekort som angan lagt in i pdf- fil fick vi med när vi köpte våran bil. Dessutom instruktionsböcker på både bil o bodel samt garantibok innehållande garantibevis o täthetskontroll. Bilen är svensksåld.

Mvh Rolf
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: FIAT garanti

Jag kan bara säga grattis, Rolf, och så ska det ju vara! Och man är ju van att få dessa handlingar när man köper personbil. Jag har nu skrivit ett brev till min husbilsleverantör och begärt dessa plus en del andra besked. Jag vill ge dem en chans och inte "hänga ut dom" här än.
Jag tackar också "angan" för hans bidrag! Tänk om vi inte hade denna super-hemsida !!!
 

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: FIAT garanti

Hej vår kylare började läcka när vi närmade oss Dreden i Tyskland, åkte in på en Fiat Lastbilsverkstad och där fick de upp alla uppgifter om vår Hymer som vi köpt i Sverige. De såg att garanti var kvar och vi hade en ny kylare dagen efter. Betalade inget, allt gick på garantin. Hade inga papper mer än registreringsbevis att visa upp.
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: FIAT garanti

Precis sa fungerar det med Fiat. Ni finns i databasen, dar finns alla upgifter om ditt chassie oavsett var du har kopt husbilen.

Btw sa har min 3,0 nu statt ute i tva manader utan tak, tittade till Dieseldoris forra veckan. Inget vatten pa motorn trots ett par riktiga regndagar.

/Hans
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: FIAT garanti

Hej o tack Angan. Nu fick jag serviceprotokollet från adressen du uppgav.
 

Bilagor

  • Ducato244_JTD.pdf
    283,1 KB · Visningar: 71
F

F.d. 2621

Guest
Sv: FIAT garanti

Just det, bra och berättigad fråga, JandersB!! Är det vitt eller är det svart?? Ibland tydligen OK och ibland ingen ordning på allting. Nästa gång jag köper husbil kommer man ju att vara tämligen noggrann, men innan dess så ska man ju sälja den bil man har till någon annan, som kanske också är noggrann och vill ha klara papper!
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: FIAT garanti

I princip borde det väl gå att begära ut chassienummer från bilregistret som börjar på ZFA250 000 och är av typen personbil klass 2 och årsmodell -07.

I ett enda slag skulle man då hitta alla husbilar som berörs (om dom inte är reggade som lätt lastbil förstås). Recalls måste ju gälla alla fordon, även integrerade. Även om man tydligen tänkte "gömma" vattenproblemet i ett recall som rörde servostyrningen

Men för att göra detta måste man ju vilja och det är väl här det fattas en del initiativ......
 
Toppen