• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat garanti

F

F.d. 10180

Guest
Har någon haft problem med Fiats-garanti?
Var till olika verkstäder och frågade om dom tar emot Fiatsgaranti men ingen åtar sig fiat
och allra minst garanti men dom önskar mig LYCKA till med fiats och deras garanti med ett flin.Då börjar man bli orolig vad är detta? Har problem med hastigetsmätaren då jag startar motorn så 0.ställs klockan +trippelmätaren det är väldigt iriterande har man kört i 4-5 timmar och glömt att skriva ned trippelmätaren jag för antekning på lång tid man har kört och milantalet då man snurrar runt i Europa
Verkstan
är nu HBK-Medlem:confused:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fiat garanti

Jag har själv inte haft några problem med Fiats garantier då jag aldrig har haft en nyare Fiat. En del som har nya Fiatar har problem, andra inte. vad jag har förstått så bryr sig Fiat i Sverige inte om garantifel på bilar som dom inte har importerat eller sålt, antagligen för att dom inte får betalt från Fiat kanske? De flesta husbilar (antagligen alla) som säljs i Sverige på Fiat chassi är ju tillverkade utomlands och importerade. En del husbilsfirmor är seriösa och tar garantifelen utan att krångla (en nöjd kund rekommenderar en ny, en missnöjd skrämmer bort tio..). Andra vad jag har kunnat läsa förhalar det hela, kanske inte har vare sig kunskaper eller kontakter för att få till det hela både mekaniskt och ekonomiskt. Jag tycker du ska kolla med Kihlströms bil i Årsta i Stockholm. Dom är gamla inom Fiat och Iveco och vet vad dom pysslar med. Fråga efter Leif Palmqvist om han inte har semester och hälsa från mej, Göran Kölborn.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Fiat garanti

Jag talade med servicechefen för lätta lastbilar hos Italienska Bil i Uppsala för ett par månader sedan om det här med garantier och redovisade det samtalet på nån tråd här då. Hans besked var rakt och enkelt. Fiat i Sverige tar ansvar för alla Fiatfordon som befinner sig i Sverige - oavsett hur det tagits hit - vad gäller garantiåtaganden. Två förslag: 1. Ta kontakt med en auktoriserad Fiatverkstad eller 2. Ta kontakt med Italienska Bil i Uppsala. Jag tror det funkar. Hälsn/AndersW
PS Om det trots allt inte skulle funka och jag får info om det, lovar jag att åter ta kontakt med servicechefen som då personligen får engagera sig. Han verkade samarbetsvillig.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fiat garanti

Intressant detta med FIAT och dess svenska "generalagent". Jag har fortfarande en oplockad gås med FIAT, men tids nog skall det ordna sig.

Inom klubben har väl denna fråga penetrerats ett flertal gånger och det finns trådar som beskriver lite om vad som gäller enligt Svensk Konsumentköplag, vid köp av lösa saker från en Svensk näringsidkare till en privatperson.

Lösa saker = icke fast egendom - dvs prylar, bilar, båtar, etc.

Garantin som de flesta lämnar är frivillig - men enligt KKL är säljaren skyldig att lämna 36 månaders reklamationsrätt på saker levererade efter 2005.04.01, och 24 månader på prylar levererade innan detta datum.

Verkstan, har du fel i varan som uppstått inom ramen för reklamtionsrätten så skall du vända dig i första hand till ditt säljföretag.
Dessa skall ombesörja att din vara blir åtgärdad om bristen inte är relaterad till normal förslitning - typ vindrutetorkargummi, etc.
Du skall inte behöva jaga fram en lämplig verkstad, det skall din säljare göra.
Du har även rätt till kostnadstäckning för nedlagd tid, bränsleförbrukning, etc om du måste lämna in bilen för garantiåtgärd.
Om du behöver lånebil under tiden så måste du meddela säljaren innan du hyr en annan husbil, samt meddela att de skall stå för hyreskostnaden.
Sök upp en tråd från mig där det finns länkar till KOs sidor som beskriver allt om dina konsumenträttigheter.
Om felet kvarstår efter två åtgärdsförsök kan du även ta upp frågan om hävning av köpet.

Lycka till

DS
 
F

F.d. 11791

Guest
Sv: Fiat garanti

Jag köpte en ny husbil med Fiat chassi (fjolårsmodell) , motorn stannade en fredagkväll i mörkaste Dalsland och då hade husbilen gått 850 mil och var 7 månader gammal. Bärgare togs till närmaste Fiatverkstad som skulle fixa felet på garantin den var ju nästan ny! Dagen efter meddelar Fiat Sverige att garantin inte gäller för husbilen varit (felförvarad) det var nämligen så mycket rost i tanken att rostflagor täppt till hela bränslesystemet. Dom var inte intresserade av att se tanken eller än mindre få en bild på hur den såg ut inuti. Vilken amatör som helst hade kunnat se att ytbehandlingen bara var fläckvis och saknades helt i stora delar av tanken. Detta kalas fick jag betala själv 15500 kr för erparationen och 1200kr för självrisk till bärgare. Till slut fick jag det mesta av pengarna tillbaka av husbilssäljaren men jag tycker ändå att Fiat borde tagit på sig detta!
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fiat garanti

Hej, fleetwood, mycket skall man höra innan öronen trillar av....

Hur gör man när man felförvarar en husbil ?

Står det i instruktionsboken hur bilen skall förvaras - en FIAT måste kanske parkeras i finrummet för att överleva.

Jag delar din uppfattning om Svenska Fiat - läs min tråd som heter direktimporterad, under markisen - speciellt mina inlägg om FIATs bromsar och dess garanti.

Mvh
Dag
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fiat garanti

Vad gäller FIAT:s garantiåtagande så måste jag ge en eloge till Borås bilhall som ställt upp på ett bra sätt. Inga problem alls hittills.
Har träffat missnöjda husbilsägare som haft problem med såväl Fords motor som Renaults dito. Allt från väldigt hög bränsleförbrukning till rasslande växellådor. Vad jag vill ha sagt är att FIAT säkert inte är sämre än övriga. Skillnaden består nog mer i det mänskliga handhavadet från deras sida.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat garanti

Hej!

Jag har fått bra bemötande av Be-Ge bil i Vetlanda som bytte remmen till generataorn och nu har dom tagit hem ett expansionskärl eftersom flottören satt fast. Deras verkstadschef är toppen. Problemet är bara Fiats långa leveranstider på så enkla saker som en drivrem till generatorn, minst 8 veckor. Expansionskärlet tog nog 6 veckor. Även Lillån Bil i utkanten av Örebro är mycket bra. Fick ett indikerat fel på insprutningen som dom kollade upp snabbt och bra. Däremot Tranås Fiatverkstad ville inte befatta sig med min bil när det gäller garantifel och inte heller Glanshammar fast den har visst upphört nu.

Campinghälsningar Curt. :spinny:
 
F

F.d. 10180

Guest
Sv: Fiat garanti

Tack Göran!Har fått tid i Halstavik men jag vet inte om dom har erfarenhet med Fiatär ny verkstad (ca:8 mån gamal) klarar dom det inte så kollar jag med Kihlströms än ett tack Olof (verkstan)
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Sv: Fiat garanti

Hej
Köpte en beg Dethleffs Globebus i Tyskland årsmodell 2009. Har alltså garanti på bilen. Bilen är byggd på ett Fiat Chassie. När bilen var ca 1,5 år gammal och gått ca 4000 mil började turbon vina och låta. Lämnade in bilen på Hymer center i Ängelholm som är Fiat aktoriserad verkstad!!. De konstaterade också att turbon tjut men åtgärdade den inte med motiveringen. "Den fungerar ju fast att den viner"
Vilken nornal människa begriper att om turbon för oljud så är dt något fel på den och det blir ju inte bättre med tiden !!
Jag påtalade att jag ville ha turbon utbytt på garanti och de lovade att ta kontakt med Fiat. Efter flera påstötningar får jag idag beskedet: (väntat sedan 2010-11-10)
Hymer center medelar att de fått besked om att Fiat INTE godkänner att turbon skall åtgärdas på garant!! Ingen motivering. (detta är ju nästan som sjukkassan)
Samtidigt meddelar Hymercenter att då bilen är imported så gäller inte köplagen !!
Vad är detta?? Får det gå till på detta sätt ?

PS:mad::mad:
Har varit i kontakt med säljaren i Tyskland och han har lovat att ta hand om problemet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiat garanti

Om turbon viner så kontrollera först att du inte har något luftläckage. Oftast är detta felet.
Alla turbo viner mer eller mindre, de roterar ju med över 100 000 varv/min men har man ett luftläckage så hörs ljudet mycket högre.
Ta birt slangen till insuget på turbon och inspektera turbinbladen. Är de skadade beror det på att något föremål kommit in och skadat turbinen (knappast troligt, men sådana skador ger högt ljud).
Om turbinen är OK så pressa den åt sidorna och uppåt/nedåt med fingrarna samtidigt som du roterar den. Tar den inte emot turbinhuset så är turbon säkerligen OK.
Du kommer att känna ett visst glapp i lagren, men det är normalt eftersom turbon har flytande lager.
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Sv: Fiat garanti

Hej Wizard!
Tack för dina tips . Jag skall kolla det du föreslår.
Har bara en undran. Det ljud som man hör från turbon har inte funnits där tidigare och vad jag förstått så har de kollat på verkstaden att tätt runt turbon. Det måste väl ändå betyda att något är fel när ljudet förändras så där efter ca 4300 mil ?

Mvh
GO
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiat garanti

Ett läckage kan ju uppstå när som helst.
Om man inte hört det är det svårt att föreställa sig vilken skillnad det blir på ljudet från turbon om man har ett läckage.
Jag skulle kolla slangar od väldigt noga för sprickor och att klammed od är dragna.
Ibland finns en slan in i kupén för turbotryckmätare som kan läcka.
Följ alla slangar och kontrollera. Jag tror inte du har fel på tubon om du har normal motoreffekt och att det inte ryker oljerök ur avgasröret.
......Men jag har ju haft fel förr.
:D
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Sv: Fiat garanti

Hej
Kontaktade säljaren i Tyskland och han bad mig komma ner så skulle ta hand om fallet.
Har varit nere och de har konstaterat på deras Fiat verkstad att turbon fungerar utan anmärkning men pga att det viner från turbon så byter de ut den på garanti.
Så det löste sig till sist.
Mycket missnöjd med Fiat Sverige och deras så kallade auktoriserad verkstad.
Det blir definitivt inte någon ny bil från dem!!!
Göran:)
 
Toppen