Hej igen. Om vi nu antar att du hittat skiljereläet och kylskåpsreläet så skall de reagera så här....... (Kolla på båda så du vet vilka stift som är till stryrningen och vilka som till funktionen).
Bilen avstängd.
Ditt 70A relä bör vara skiljereläet och om du vill kolla det så borde du kunna göra så här.
Till styrningen, jord finns men ingen 12V för tillslag.
På ingående matning har du ungefär samma 12V värde som på startbatteriet.
På utgående matning har du ungefär samma 12V värde som på bobatteriet.
Starta bilen, det kommer 12V från generatorns D+ till styrningen och reläet slår till.
Laddningen av bobatteriet startar och du får ett högre 12V värde på ingången vid reläet för generatorn laddar startbatteriet.
Du får också ungefär samma 12V värde på utgången på reläet för det är tillslaget och skickar alltså laddström till bobatteriet.
--------------------------------------------------
Bilen avstängd.
Om 40A reläet som du hittat är till kylskåpets 12V under färd så bör det reagera så här.
Till styrningen, jord finns men ingen 12V för tillslag.
På ingående matning har du ungefär samma 12V värde som på startbatteriet.
På utgående matning har du ingen spänning alls.
Starta bilen, det kommer 12V från generatorns D+ till styrningen och reläet slår till.
Matningen av 12V till kylskåpets 12V värmepatron startar och man kan köra kylskåpet på 12V (även om det inte är så effektivt).
Du får ett högre 12V värde på ingången för generatorn börjar ladda startbatteriet.
Du får också ungefär samma 12V värde på utgången på reläet som alltså går vidare till kylskåpet.
Mät gärna spänningen vid kylskåpet om du har slagit till 12V värmepatronen. Jag törs nästan sätta en krona på att det saknas flera volt borta vid kylen under drift jämfört med startbatteriet p.g. av spänningsfall i klena kablar och kopplingar till kylskåpet (standardfel på nästan alla äldre och många nyare husbilar).
M.v.h JANKRO.