• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Frankia 1990 Electromatic EBL 164.4

Rasmusjosefsson

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Nässjö
Hej, har köpt min första hus bil . En Fiat frankia 1990, sitter electromatic 164.4 i men jag förstår inte alla knappar, någon som kan hjälpa mig ? Och sen undrar jag om bodelsbatteriet laddas när man kör ? Mvh Rasmus
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Vi testade det , märkte ingen skillnad . Men nu va bodelsbatterierna fullladdade , det kanske måste fattas lite ström för att det ska funka ?
Är det fulladdat brukar det ligga på ca 12,8 (om det får vila efter laddning). Går motorn brukar det ligga på ca 13,5 (eller något mer) när det laddar. Så din mätning tyder på att det inte laddas när motorn går.
En bra lösning (tycker jag) är en C-Tek D250S. Fixar laddning mellan batterierna och har solcellsingång.
 

Rasmusjosefsson

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Nässjö
Är det fulladdat brukar det ligga på ca 12,8 (om det får vila efter laddning). Går motorn brukar det ligga på ca 13,5 (eller något mer) när det laddar. Så din mätning tyder på att det inte laddas när motorn går.
En bra lösning (tycker jag) är en C-Tek D250S. Fixar laddning mellan batterierna och har solcellsingång.
Testade o byta säkringshållare och säkring på kabeln, när motorn är igång så ger det 14,47 v på startbatteriet och 14,07 på bodelsbatteriet . Det måste ju innebära att det laddar ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja det betyder att det laddar. Spänningsfallet på nästan en halv volt beror säkert på kablar kopplingar och ev. även på reläet som drar och kopplar samman generator/startbatteri med bobatterierna.
14.07Volt till bobatterierna är inget som behöver omedelbar åtgärd men sätt upp det på "att fixa" listan när tid ges för översyn.
(Ev. en Ctek 250 dual) översyn av kablar och kopplingar med mindre spänningsfall kommer att ge mera kraft åt bobatterierna.

M.v.h. JANKRO.
 

Rasmusjosefsson

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Nässjö
Hejsan, ja det betyder att det laddar. Spänningsfallet på nästan en halv volt beror säkert på kablar kopplingar och ev. även på reläet som drar och kopplar samman generator/startbatteri med bobatterierna.
14.07Volt till bobatterierna är inget som behöver omedelbar åtgärd men sätt upp det på "att fixa" listan när tid ges för översyn.
(Ev. en Ctek 250 dual) översyn av kablar och kopplingar med mindre spänningsfall kommer att ge mera kraft åt bobatterierna.

M.v.h. JANKRO.
Hej, har du någon aning om vart relät sitter ? Håller på o ser över det mesta nu när vi ändå fixar iordning den lite , har en ctek laddare till bodelsbatterierna när jag har 220 inkopplat . Får duga så länge
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, nej tyvärr så har jag ingen aning. Din ligger på gränsen i årsmodell för att kunna kalla "elektroniken" för elblock som i nyare bilar.
Kan sitta för sig själv eller inbyggt i någon låda med lite kopplingar några reläer och kanske mätshunten till Amp. mätaren på panelen.
Både laddreläet till bodelen och reläet som ger 12V ström till kylskåpet när bilen är igång dras av D+ från generatorn. Det är alltså den lilla kabeln från generatorn som ger 12V ut och släcker laddningslampan när bilen startar och generatorn börjar ladda.

M.v.h JANKRO.
 

Rasmusjosefsson

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Nässjö
Hej igen, nej tyvärr så har jag ingen aning. Din ligger på gränsen i årsmodell för att kunna kalla "elektroniken" för elblock som i nyare bilar.
Kan sitta för sig själv eller inbyggt i någon låda med lite kopplingar några reläer och kanske mätshunten till Amp. mätaren på panelen.
Både laddreläet till bodelen och reläet som ger 12V ström till kylskåpet när bilen är igång dras av D+ från generatorn. Det är alltså den lilla kabeln från generatorn som ger 12V ut och släcker laddningslampan när bilen startar och generatorn börjar ladda.

M.v.h JANKRO.
Har ingen amp mätare på panelen , bara knappar o auto säkringar och en glas säkring , får försöka leta efter ett relä , men det bör vara rätt mycket amp på relät till laddning ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ps. man skall inte alltid bara haka upp sig enbart på +12V'en/kabeln. Det går ju även åt en minus "kabel" eller chassi för att allt skall funka. Sätt ex. minus på mätinstrumentet på startbatteriet och plus på bobatteriet och se om du ev. får ett högre värde, och i så fall dålig jord mellan bildelen och bodelen.

M.v.h. JANKRO.
 

Rasmusjosefsson

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Nässjö
Ps. man skall inte alltid bara haka upp sig enbart på +12V'en/kabeln. Det går ju även åt en minus "kabel" eller chassi för att allt skall funka. Sätt ex. minus på mätinstrumentet på startbatteriet och plus på bobatteriet och se om du ev. får ett högre värde, och i så fall dålig jord mellan bildelen och bodelen.

M.v.h. JANKRO.
Får försöka leta lite , tack för tips!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har ingen amp mätare på panelen , bara knappar o auto säkringar och en glas säkring , får försöka leta efter ett relä , men det bör vara rätt mycket amp på relät till laddning ?

Det är möjligt att det bara är "normal" storlek på reläet men det brukar ofta vara ett 80Amp. relä med den största storleken på kabelskor.
(Större kabelskor än den "normala" storleken och gul skyddsplast.)
Reläet till kylskåpet brukar dock bara vara ett vanligt 40Amp relä med normal storlek på kabelskorna. Ett äldre kylskåp brukar ligga på ca. 10 till 12Amp. för 12V värmepatronen.

M.v.h. JANKRO.
 

Rasmusjosefsson

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Nässjö
Det är möjligt att det bara är "normal" storlek på reläet men det brukar ofta vara ett 80Amp. relä med den största storleken på kabelskor.
(Större kabelskor än den "normala" storleken och gul skyddsplast.)
Reläet till kylskåpet brukar dock bara vara ett vanligt 40Amp relä med normal storlek på kabelskorna. Ett äldre kylskåp brukar ligga på ca. 10 till 12Amp. för 12V värmepatronen.

M.v.h. JANKRO.
Har hittat ett 70 amp relä och ett 40 amp i ebl, hur vet jag om de är hela ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen. Om vi nu antar att du hittat skiljereläet och kylskåpsreläet så skall de reagera så här....... (Kolla på båda så du vet vilka stift som är till stryrningen och vilka som till funktionen).

Bilen avstängd.
Ditt 70A relä bör vara skiljereläet och om du vill kolla det så borde du kunna göra så här.
Till styrningen, jord finns men ingen 12V för tillslag.
På ingående matning har du ungefär samma 12V värde som på startbatteriet.
På utgående matning har du ungefär samma 12V värde som på bobatteriet.

Starta bilen, det kommer 12V från generatorns D+ till styrningen och reläet slår till.
Laddningen av bobatteriet startar och du får ett högre 12V värde på ingången vid reläet för generatorn laddar startbatteriet.
Du får också ungefär samma 12V värde på utgången på reläet för det är tillslaget och skickar alltså laddström till bobatteriet.
--------------------------------------------------
Bilen avstängd.
Om 40A reläet som du hittat är till kylskåpets 12V under färd så bör det reagera så här.
Till styrningen, jord finns men ingen 12V för tillslag.
På ingående matning har du ungefär samma 12V värde som på startbatteriet.
På utgående matning har du ingen spänning alls.

Starta bilen, det kommer 12V från generatorns D+ till styrningen och reläet slår till.
Matningen av 12V till kylskåpets 12V värmepatron startar och man kan köra kylskåpet på 12V (även om det inte är så effektivt).
Du får ett högre 12V värde på ingången för generatorn börjar ladda startbatteriet.
Du får också ungefär samma 12V värde på utgången på reläet som alltså går vidare till kylskåpet.
Mät gärna spänningen vid kylskåpet om du har slagit till 12V värmepatronen. Jag törs nästan sätta en krona på att det saknas flera volt borta vid kylen under drift jämfört med startbatteriet p.g. av spänningsfall i klena kablar och kopplingar till kylskåpet (standardfel på nästan alla äldre och många nyare husbilar).


M.v.h JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen