• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat framhjulslager

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
Jag läste i tidigare tråd att FIATs framhjulslager kan paja efter 4000 mil pga att dom har för lite spel så att dom nöts.Därför är frågan:Har Fiat Ducato 2009 koniska lager?Min husbil har kört 3500 mil och jag vill justere spelet nu fram för att stå i Spanien om några månader och ha problemet.Tacksam för svar.

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiat framhjulslager

Vet ej hur lagret är uppbyggt på den modellen men fram till 2002 fanns det en distansring(chims) mellan innerringarna som kunde bytas för att få ett spel mellan 0,02 och 0,1 mm. Tyvärr nästan lika enkelt som att byta hela lagret.:mad:

OleBerg

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022

Jag läste i tidigare tråd att FIATs framhjulslager kan paja efter 4000 mil pga att dom har för lite spel så att dom nöts.Därför är frågan:Har Fiat Ducato 2009 koniska lager?Min husbil har kört 3500 mil och jag vill justere spelet nu fram för att stå i Spanien om några månader och ha problemet.Tacksam för svar.

sjekke denne strengen: Byte av framhjulslager Peugeot Boxer / Citroen Jumper / Fiat Ducato 1091-17 - YouTube

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

På min så är det koniska lager men som är i ett och icke shimsbara , jag bytte i Orsa på semestern och jag fick låna verkstaden för dom hade mycket att göra .
Den hade då gått 5200 mil , jag tog med det gamla hem och slog isär det och man såg tydliga märken på ena sidan och förmodligen tryckmärken för att bilen stått för mycket på samna ställe .

Det är olika lager på dom med 15" fälgar (89mm diameter) och dom som har 16" (94mm hade jag för mej att det var ) .

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Jag bytte framhjulslagren på min i somras, Ducato -06. Den har gått 5000 mil.
Köpte lagren på Axel Augustin och lämnade in bilen på en tysk verkstad. Funkade kanonbra. Pris 1250:- per sida för både arbete och lager.

Jag är också inne på att lagren mår dåligt av att stå stilla över vinter. Så nu är frågan om man ska köra hela vintern eller palla upp bilen i vinter.

Det ska inte vara några chims. Lagret pressas bara på plats och låsen med en låsring.

F

F.d. 29925

Guest

Jag bytte framhjulslagren på min i somras, Ducato -06. Den har gått 5000 mil.
Köpte lagren på Axel Augustin och lämnade in bilen på en tysk verkstad. Funkade kanonbra. Pris 1250:- per sida för både arbete och lager.

Jag är också inne på att lagren mår dåligt av att stå stilla över vinter. Så nu är frågan om man ska köra hela vintern eller palla upp bilen i vinter.

Det ska inte vara några chims. Lagret pressas bara på plats och låsen med en låsring.

Visst så skulle nog alla lager se ut men tidigare Fiat hade två separata lager med en distansring.
Men hur som helst så var det ett bra pris för arbete och material.
Själv fick jag ett kostnadsförslag på 3.000:- för framhjulslagerbyte, en sida, så även här blev det köp från Axel Augustin (€ 71:- inkl frakt) men sen fick jag göra jobbet själv.;)

Har förresten just tvättat händera efter den sista dragningen av navmuttern. Nu väntar gräsmattorna.:mad:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Bytte framhjulslager på ny (-are) husbilen igår hos min lokale mek.
Han är erkänt duktig - men blev konfys när han fick fram 5 olika förslag på lager - då åkte han till märkesfirman - å de fick ta fram i sina Fiat-data vilket lager det ska va.
Nu e de fixat! :)

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Det verkar som om att det enbart har varit ett problem med lagren på modeller äldre än 2006 enligt dom som har skrivit i denne tråd.
Min är en 2009 med 16 tums hjul.
Är det någon där ute som har bytt på den"nya" modellen som kom i 2007 och kan svara på om det går att justera lagren?

F

F.d. 29925

Guest

Alla framhjulsdrivna bilar har lager där spelet ej kan efterjusteras efter monteringen. Det hela beror på att själva navet sitter på drivknutsaxeltappen och navmuttern skall oftast dras med rätt stort moment.
Det är nog bara lager på gamla bilar (med kronmutter och saxpinne) där man kan efterjustera spelet.

(sen är det nog så att har man väl fått ett för stort lagerspel så skulle nog en efterjustering bara vara en tillfällig lösning för orsaken till spelet är nog i alla fall en form av förslitning)

Toppen