• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat Ducato

Winnie12

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
28243
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en Fiat Ducato 84 som motorn har rasat.
Är det lönt att lägga pengar på ett motorbyte? Eller är det bara att skrota den?
Eller går det att sälja den med trasig motor tro?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det beror ju på hur bilen är i övrigt. Tror inte att en motor är så förskräckligt dyr från Tyskland/Polen. Trivs du med bilen i övrigt och du själv tycker att det är värt det? Väldigt svårt att ta det beslutet åt dig, skulle inte tro att du får mycket för den med rasad motor. Finns en grupp på FB med folk som kör bilar över 30 år, du kan kolla och fråga även där.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det beror ju som Blaser338 påpekar om bilen för övrigt är rätt ok. och är värd en ny motor, för det blir ju billigare med en motor än en annan okänd bil som kanske har andra okända bekymmer hur man än vänder på problemet.
Så jag ville bara tillägga att jag har adressen i en annan dator till en stor skrot i Holland som skrotar "husbilar" transportbilar och verkar ha mycket delar och motorer m.m.
Det var nyligen en annan här på HBK som köpte en motor till sin äldre bil där.
Är det en diesel eller bensin? Lägger in länken till Holland senare om du är intresserad, för svenska skrotar har tyvärr lite guldpriser på beg. motorer m.m. även till äldre husbilar.

M.v.h. JANKRO.
 

Winnie12

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
28243
Medlemskap
2024
Tack så mycket för era svar.
Ja självklart är det inte lätt för er att ge mig ett bra svar på frågan!
Den är i gott skick förövrigt.
Kanske kan det vara värt att kolla vad en motor kostar.
Det är en bensinmotor och har kamkedja.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sidan JANKRO hänvisar till är denna om jag inte minns fel. Ducatoparts.com

Edit: Denna tråden Motor - Fiat Ducato 2,5 D -1989,Turbo?

Ja just Ducatoparts, tack.

Det är tur att någon håller ordning på mina länkar. GOOGLE har nämligen lagt sig i mina listor i datorerna och hjälpt till med att dubbla alla adresser och därtill tagit bort de små ikoner som hjälper till att hitta rätt. I stället för de lite hjälpsamma ikonerna så är det en grå ring med en liten krumelur på alla hundratals adresser. Heja GOOOOOGLE, bra jä... hjälp.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Winnie12. En bra eller skaplig bensinmotor brukar funka både bra och länge. Det man får tänka på är att hålla den sval med kylare och elfläkt/elfläktar för den gillar inte att gå varm med sina lösa cylinderfoder. Den finns som ca. 75hk. och ca.85hk version men är fysiskt lika. Det finns även nya/renoverade att köpa.... men rätt dyrt tyvärr.
 

Winnie12

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
28243
Medlemskap
2024
Tack för informationen.
Ja det verkar vara dyrt och inte så lätt att få tag i en begagnad motor i Sverige i alla fall.
Försöker sälja den som den står nu. Får inte särskilt mycket för den, synd för den är i fint skick förövrigt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, eftersom det handlar om en bensinmotor så skall den stämma för det finns bara Peugeot's bensinmotorer i alla varianter. Det är möjligt att i 84'än så sitter det en 1.8L motor så du kan få en med lite mer volym, 2.0L och då troligen också lite mer hästkrafter. Du kan då behöva en koppling till senare motorn om svänghjulet skiljer något, men det kan ju vara en god idé med ny koppling i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej! Tack så mycket för informationen. Jag köpte motorn, har börjat plocka bort den gamla motorn.
Får hoppas på det bästa!
Ja då får vi hoppas på det bästa och att det funkar, vilket det borde.
Jag var inne på svänghjulet och koppling tidigare.
För säkerhets skull så kolla stödlagret i centrum på svänghjulet på "nya" motorn och som jag också nämnde tidigare så är det inte så kul att byta koppling så det borde vara vettigt att satsa på en ny komplett sats med urtrampningslager och allt nu på en gång.
Stödlagret är troligen bara ett glidlager, men kolla mått på tappen på växellådsaxeln kontra lagret på gamla och "nya" svänghjulet, så du inte får onödigt strul.
Kolla också upp vattenröret som går bakom motorn från vattenpumpen till slangar. Det kan vara rostigt och värt lite undersökning när ändå allt är löst.
Hör av om hur det går, och gärna några bilder om det går.

M.v.h. JANKRO.
 

Winnie12

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
28243
Medlemskap
2024
God morgon!
Tack så mycket all information som du ger mig. Jag har tänkt lite på slangar och sådant, ska kolla på det, byter eventuellt alla.
Motorn är testad och fungerar utmärkt enligt skroten som sålde den. Kanske borde jag byta kopplingen också som du säger, vi får se. M.v.h Kari
 

Bilagor

  • 20220914_095753.jpg
    20220914_095753.jpg
    3,1 MB · Visningar: 68

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ja då får vi hoppas på det bästa och att det funkar, vilket det borde.
Jag var inne på svänghjulet och koppling tidigare.
För säkerhets skull så kolla stödlagret i centrum på svänghjulet på "nya" motorn och som jag också nämnde tidigare så är det inte så kul att byta koppling så det borde vara vettigt att satsa på en ny komplett sats med urtrampningslager och allt nu på en gång.
Stödlagret är troligen bara ett glidlager, men kolla mått på tappen på växellådsaxeln kontra lagret på gamla och "nya" svänghjulet, så du inte får onödigt strul.
Kolla också upp vattenröret som går bakom motorn från vattenpumpen till slangar. Det kan vara rostigt och värt lite undersökning när ändå allt är löst.
Hör av om hur det går, och gärna några bilder om det går.

M.v.h. JANKRO.
Kanske även nya motorfästen också. Jag har sett flera ( på nätet) som har haft problem med kylröret som är på en sidan av topplocket. Det är två slangar som är anslutna till röret.
Slangarna går till förvärmningen av förgasaren resp. värmebatteriet i kupén. Även temperaturgivaren som går till intstrumenpanelen sitter på röret.
Det har gått hål på röret, rost. Det kan vara pga av att inte kylvätskan har byts ut som den ska. Det kan vara bra att i varje fall att kolla på röret när allt är loss.
 
Toppen