• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat ducato strul med motor efter vintern

Bobbsan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2024
Hejsan, Jag igen :)

Jag har haft min fiat ducato 1991 (290) 2.5 TD Diesel parkerad utanför huset under vintern.
Och innan jag stängde av den så fungerade bil/motor felfritt.

1 månad senare skall jag starta upp den och den vill inte starta alls, visar sig att batteriet var dåligt så jag byter det.
Men den vill fortfarande inte starta och det är minus grader ute när jag försöker starta, så jag gissar att glödstiftsrelä gått sönder (nytt på gång) så jag testar med startgas och bilen går igång.

Den ryker vitt när den går igång men försvinner efter en stund.. jag provar att köra och den har tappat all kraft, den går knappt att köra.
Så jag byter Bränslefilter och luftfilter och motorn går bättre och starkare.

Men nu till symptomen jag fortfarande har.

1. När jag idag startar bilen tar det en stund att få igång den och man får hålla in gasen max när man startar och sedan går den igång och ett en massa vit rök kommer ut från avgasröret som efter en stund försvinner. Kan detta bero på att glödstiftsreläet är urkopplat och i början blir det en del oförbränd diesel ? (Inga tecken på topplockspackningen allt ser bra ut)

2. När bilen är igång och jag skall köra iväg och man gasar så tar det någon sekund innan bilen varvar tillräckligt dvs lite seg men sedan kör bilen OK men den har fortfarande inte full kraft, när jag kör upp i hastighet och lägger i 5ans växel så kan den inte hålla hastigheten (mellan 80-100kmh).. även när jag kör på 2ans växel har den lite svårt att få upp varven och styrkan.. samma när jag står still och ska iväg så tar det en stund innan den varvar och är lite halvseg, den har tappat kraft markant.
Sedan när jag kommer upp i högre hastighet och skall frikoppla så dör motorn och kommer igång igen när man varvar lite.. men frikopplar man igen så dör den igen.
Och kör man på lägre hastigheter och frikopplar medans man rullar så hör man att motorn är på väg att dö men den dör inte helt men motorn hoppar lite när man frikopplar och då när jag kört en stund och frikopplar och den börjar hoppa så höjs tempen på motorn över "90" strecket som den inte brukar göra.. men kommer man upp i hastighet sen så sänks tempen till normaldrift. Så från att ha fungerat klockrent sen stått still 1 månad till dessa strul.

Så kort och gott:
  • Vit rök vid uppstart
  • Tappar kraft
  • Dör när man frikopplar
  • Ökar i temp när man frikopplar

Jag är ingen bilmekaniker :D men tar tacksamt emot tips om någon vet vad ovan kan bero på vart jag ska börja kolla på.

Ha det gott
/Bobby
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mitt tips är att vänta med annan felsökning till glödstiften fungerar.

Vill du ändå prova något, byt bränslefilter igen.

Om du har fått tillväxt i tanken går detta inte bort av sig själv.
Det sätter igen filter efter filter till inget mer lossnar/flyter runt.
Att det blev bättre när du bytte filter säger mig att du troligen har tillväxt, eller mycket (kondens)vatten i tanken.
(varför skulle det annars hjälpa med nytt filter....)

Kolla tanken om möjligt, tappa/slanga ur från botten ner i en klar behållare och kolla hur dieseln ser ut.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har en betydligt sämre spekulation eftersom man saknar massor med data, att den frusit under den kalla vintern så topplockspackningen läcker och att den vita röken är ånga, eftersom det är en diesel kan det vara rök från oförbränd diesel vilket kan ske om en cylinder inte jobbar som den ska.
Att den ökar i temp när man frikopplar beror att pumpen går ner i varv och det blir varmt i topplocket när vattnet trängs undan av gaser från en läckande packning typiskt är att att tempmätaren går lite som en vindrutetorkare.
Öppnar man locket på expansionsbehållaren brukar det vara tecken på ett övertryck och en oljehinna syns ofta om det pågått ett tag. Man kan bli lite lurad på nivån eftersom läckaget trycker ut vatten så kan nivån verka rätt.
Får hoppas jag har fel vilket jag förmodligen har.
 

Bobbsan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2024
Mitt tips är att vänta med annan felsökning till glödstiften fungerar.

Vill du ändå prova något, byt bränslefilter igen.

Om du har fått tillväxt i tanken går detta inte bort av sig själv.
Det sätter igen filter efter filter till inget mer lossnar/flyter runt.
Att det blev bättre när du bytte filter säger mig att du troligen har tillväxt, eller mycket (kondens)vatten i tanken.
(varför skulle det annars hjälpa med nytt filter....)

Kolla tanken om möjligt, tappa/slanga ur från botten ner i en klar behållare och kolla hur dieseln ser ut.
Hej stort tack för tipsen, denna modell har bara 1 glödstift som inte sitter vid cylindrarna men ska kolla hur det ser ut ändå, men skall köra lite och byta filter en gång till och kontrollera tanken, tack för svar.:msn_thumbup:

Jag har en betydligt sämre spekulation eftersom man saknar massor med data, att den frusit under den kalla vintern så topplockspackningen läcker och att den vita röken är ånga, eftersom det är en diesel kan det vara rök från oförbränd diesel vilket kan ske om en cylinder inte jobbar som den ska.
Att den ökar i temp när man frikopplar beror att pumpen går ner i varv och det blir varmt i topplocket när vattnet trängs undan av gaser från en läckande packning typiskt är att att tempmätaren går lite som en vindrutetorkare.
Öppnar man locket på expansionsbehållaren brukar det vara tecken på ett övertryck och en oljehinna syns ofta om det pågått ett tag. Man kan bli lite lurad på nivån eftersom läckaget trycker ut vatten så kan nivån verka rätt.
Får hoppas jag har fel vilket jag förmodligen har.

Tack för svar, och intressant kanske borde göra ett test vid expansionskärlet om det kommer avgaser upp. Men det jag undrar är om bilen tappar kraft om det är packningen ? och varför den dör när man frikopplar. Jag läste även någonstans att det kan vara något med turbon som gör att bilen tappar kraft och när man frikopplar kan den inte ge kraften som behövs, och även ryka vitt.

Men den ryker inte när den blir varm.

Återigen tack för alla svar, skall kolla vidare
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
DSC_0515_copy_1612x691.jpg
Kolla också slangen mellan turbon och intercoolern att den är hel och tät, om det ser ut så på din bil.
När det gick hål på den för oss, uppförde bilen sig på liknande sätt som din.
Krister

Ps. På bilden en tillfällig lagning, så vi tog oss till verkstad. (Det funkade inte med silvertejp, den klarade inte värmen.)
 
Senast ändrad:

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Den motorn har så hög kompression så den startar på kompressionsvärmen och något glödstift som i min gamla bilmotor som var en förkammardiesel behövs alltså inte det enda glödstiftet används vid något kallare väder där den antänder diesel som sprutas in och hjälper motorn att starta.
Verkningsgraden är betydligt bättre och förbrukningen lägre än i en gammal motor med 4 glödstift.
Räcker att lukta vid påfyllningen när motorn går.
Vit rök får man när diesel förgasas utan att antändas det använder man vid flyguppvisningar när man matar in diesel i avgasröret. Men ånga är ju fuktig lämnar ju imma på en kall glasruta eller spegel sen luktar det ju helt annorlunda.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Den motorn har så hög kompression så den startar på kompressionsvärmen och något glödstift som i min gamla bilmotor som var en förkammardiesel behövs alltså inte det enda glödstiftet används vid något kallare väder där den antänder diesel som sprutas in och hjälper motorn att starta.
Verkningsgraden är betydligt bättre och förbrukningen lägre än i en gammal motor med 4 glödstift.
Räcker att lukta vid påfyllningen när motorn går.
Vit rök får man när diesel förgasas utan att antändas det använder man vid flyguppvisningar när man matar in diesel i avgasröret. Men ånga är ju fuktig lämnar ju imma på en kall glasruta eller spegel sen luktar det ju helt annorlunda.
Har vit rök ett tag vid kallt väder vid 1A uppstart. Försvinner efter nån minut. Sen är det borta. Luktar gammal Finland färja så du ta det lugnt. Är nog bara oförbränd diesel i avgassystemet som förångas
 

BMSS

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
38588
Medlemskap
2024
Hejsan, Jag igen :)

Jag har haft min fiat ducato 1991 (290) 2.5 TD Diesel parkerad utanför huset under vintern.
Och innan jag stängde av den så fungerade bil/motor felfritt.

1 månad senare skall jag starta upp den och den vill inte starta alls, visar sig att batteriet var dåligt så jag byter det.
Men den vill fortfarande inte starta och det är minus grader ute när jag försöker starta, så jag gissar att glödstiftsrelä gått sönder (nytt på gång) så jag testar med startgas och bilen går igång.

Den ryker vitt när den går igång men försvinner efter en stund.. jag provar att köra och den har tappat all kraft, den går knappt att köra.
Så jag byter Bränslefilter och luftfilter och motorn går bättre och starkare.

Men nu till symptomen jag fortfarande har.

1. När jag idag startar bilen tar det en stund att få igång den och man får hålla in gasen max när man startar och sedan går den igång och ett en massa vit rök kommer ut från avgasröret som efter en stund försvinner. Kan detta bero på att glödstiftsreläet är urkopplat och i början blir det en del oförbränd diesel ? (Inga tecken på topplockspackningen allt ser bra ut)

2. När bilen är igång och jag skall köra iväg och man gasar så tar det någon sekund innan bilen varvar tillräckligt dvs lite seg men sedan kör bilen OK men den har fortfarande inte full kraft, när jag kör upp i hastighet och lägger i 5ans växel så kan den inte hålla hastigheten (mellan 80-100kmh).. även när jag kör på 2ans växel har den lite svårt att få upp varven och styrkan.. samma när jag står still och ska iväg så tar det en stund innan den varvar och är lite halvseg, den har tappat kraft markant.
Sedan när jag kommer upp i högre hastighet och skall frikoppla så dör motorn och kommer igång igen när man varvar lite.. men frikopplar man igen så dör den igen.
Och kör man på lägre hastigheter och frikopplar medans man rullar så hör man att motorn är på väg att dö men den dör inte helt men motorn hoppar lite när man frikopplar och då när jag kört en stund och frikopplar och den börjar hoppa så höjs tempen på motorn över "90" strecket som den inte brukar göra.. men kommer man upp i hastighet sen så sänks tempen till normaldrift. Så från att ha fungerat klockrent sen stått still 1 månad till dessa strul.

Så kort och gott:
  • Vit rök vid uppstart
  • Tappar kraft
  • Dör när man frikopplar
  • Ökar i temp när man frikopplar

Jag är ingen bilmekaniker :D men tar tacksamt emot tips om någon vet vad ovan kan bero på vart jag ska börja kolla på.

Ha det gott
/Bobby
Tror att det är beväxning i dieseln, m.a.o. alger har haft liknande själv. Eventuellt måste fu dränera tanken på allt bränsle och sedan nytt bränslefilter, hoppas detta hjälper. Miljöbtäränsle är skit när det gäller alger i bränslet. Hoppas det ordnar sg för dig.
 

Bobbsan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2024
Tack för alla tips,

Har kikat och alla slangar ser bra ut, just för att motorn är slö tror jag är som de flesta säger pga smuts/alger i tanken.

Och jag provade stå still med motorn igång och kopplingen ner och sen svänga höger då dör motorn, svänger jag vänster då är det inga problem just när jag kopplar och svänger höger.

Vad kan det bero på ?
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Du har väl en servopump som försörjer styr servon den kanske får jobba extra hårt åt ena hållet ? Kopplingen behöver väl också kraft från samma pump har du läckage i en cylinder så orkar den ju sämre och tomgången blir för låg.
Men bara spekulationer och teorier.
Man vet inte vad som är orsak eller bara symptom utan en undersökning.
Försvinner det vatten och det ryker ånga vid uppstart så är det sannolikt orsaken, en motor går ju dåligt om en cylinder är dålig. Du kan känna om det är fuktigt på avgaserna lite fukt blir det all förbränning ger ju vatten som blir ånga men det ska vara rimliga mängder. Om man kör så märker man om det försvinner vatten från expansionskärlet.
Går det in vatten i motoroljan och det är glykol i blir det dåligt för vevaxellagren.
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Hejsan, Jag igen :)

Jag har haft min fiat ducato 1991 (290) 2.5 TD Diesel parkerad utanför huset under vintern.
Och innan jag stängde av den så fungerade bil/motor felfritt.

1 månad senare skall jag starta upp den och den vill inte starta alls, visar sig att batteriet var dåligt så jag byter det.
Men den vill fortfarande inte starta och det är minus grader ute när jag försöker starta, så jag gissar att glödstiftsrelä gått sönder (nytt på gång) så jag testar med startgas och bilen går igång.

Den ryker vitt när den går igång men försvinner efter en stund.. jag provar att köra och den har tappat all kraft, den går knappt att köra.
Så jag byter Bränslefilter och luftfilter och motorn går bättre och starkare.

Men nu till symptomen jag fortfarande har.

1. När jag idag startar bilen tar det en stund att få igång den och man får hålla in gasen max när man startar och sedan går den igång och ett en massa vit rök kommer ut från avgasröret som efter en stund försvinner. Kan detta bero på att glödstiftsreläet är urkopplat och i början blir det en del oförbränd diesel ? (Inga tecken på topplockspackningen allt ser bra ut)

2. När bilen är igång och jag skall köra iväg och man gasar så tar det någon sekund innan bilen varvar tillräckligt dvs lite seg men sedan kör bilen OK men den har fortfarande inte full kraft, när jag kör upp i hastighet och lägger i 5ans växel så kan den inte hålla hastigheten (mellan 80-100kmh).. även när jag kör på 2ans växel har den lite svårt att få upp varven och styrkan.. samma när jag står still och ska iväg så tar det en stund innan den varvar och är lite halvseg, den har tappat kraft markant.
Sedan när jag kommer upp i högre hastighet och skall frikoppla så dör motorn och kommer igång igen när man varvar lite.. men frikopplar man igen så dör den igen.
Och kör man på lägre hastigheter och frikopplar medans man rullar så hör man att motorn är på väg att dö men den dör inte helt men motorn hoppar lite när man frikopplar och då när jag kört en stund och frikopplar och den börjar hoppa så höjs tempen på motorn över "90" strecket som den inte brukar göra.. men kommer man upp i hastighet sen så sänks tempen till normaldrift. Så från att ha fungerat klockrent sen stått still 1 månad till dessa strul.

Så kort och gott:
  • Vit rök vid uppstart
  • Tappar kraft
  • Dör när man frikopplar
  • Ökar i temp när man frikopplar

Jag är ingen bilmekaniker :D men tar tacksamt emot tips om någon vet vad ovan kan bero på vart jag ska börja kolla på.

Ha det gott
/Bobby
Hade liknande problem för några år sedan ,det visade sig vara wastegaten i turbon ,armen som öppnar hade gått av men det löste sig med en bra verkstad och en svets
 
Toppen