• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Fiat Ducato - Skakar

kim1962

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Skövde
Hej.
Har en Fiat Ducato 2017 som skakar i 70-75 km/h.
Inget fel på däcken då vi provat med 6 olika uppsättningar och samma vibrationer kvarstår.
Vi har bytt
Drivaxlar
Stötdämpare
Hjullager

Någon som har någon idé?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Har du använt samma fälgar? Jag hade vibrationer i min bil vid 70-80 som jag trodde var däcken men det visade sig vara fälgarna. Syntes inte vid balansering men när jag bytte till nya fälgar så försvann vibrationerna.
 

kim1962

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Skövde
Bytt bromsskivor och belägg också.
Provat 3 olika fälgar och 6 uppsättningar däck.

Lilla chassit har jag

Drivaxlarna och hjullager bytte jag för vi hoppades på att det ev var felet ‍♂️
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Verkar konstigt, ett förslag är att åka till en däckfirma och be dem "spinna" bakhjulen, mest för att kunna avfärda att obalansen kommer bakifrån.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Vi hade liknande på vår HB, en Hymer 2018 med light-chassi. Vi testade olika fälgar, olika däck och att växla runt hjulen på olika platser men, icke. Vi lämnade sedan in den på Josam i Örebro som mätte upp vinklar och bakaxel. Det visade sig att bakaxeln inte var helt rak och efter de rätat upp den går den helt vibrationsfritt.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Det jag har provat är på halvintegrerade Rapido bilar. Där alla har en resonans vid ca 90 km/h på mätaren. Hjul och däck är kontrollerade till 100%.
Vid högre hastigheter är det ok.
Min egen teori är att resonansen kommer från bakaxeln.
Fick tips från försäljaren att däcktryck påverkar, kör nu med 4.2 i tryck som minskar resonansen.
Har pratat med Josam, men det kostar en slant att få den fixad.
Tycker att det lägre däcktrycket gör att komforten är acceptabel
Misstänker att många med tungt ALKO chassi har detta problem oavsett märke.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det jag har provat är på halvintegrerade Rapido bilar. Där alla har en resonans vid ca 90 km/h på mätaren. Hjul och däck är kontrollerade till 100%.
Vid högre hastigheter är det ok.
Min egen teori är att resonansen kommer från bakaxeln.
Fick tips från försäljaren att däcktryck påverkar, kör nu med 4.2 i tryck som minskar resonansen.
Har pratat med Josam, men det kostar en slant att få den fixad.
Tycker att det lägre däcktrycket gör att komforten är acceptabel
Misstänker att många med tungt ALKO chassi har detta problem oavsett märke.
Vi har inga som helst tecken på vibrationer i vårt tunga AL-KO och hade inga i den förra bilen heller. Kör med 4 kg i däcken
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Har en Hymer exis-i 588 max vikt 4,5ton. Hade vid provkörning före köp tydliga vibrationer kring 75 km/t. Hymer center bytte däck till Kumho lastbilsdäck och vibrationerna nästan försvann. Man kör ju på klart lägre tryck jämfört med camperdäck men komforten är bra.
 

Coneli

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Umeå
HBK-Nr
34176
Medlemskap
2022
Förmodligen fäljarna!
Vi fick två av våra fäljar bytta av firman vi köpte bilen av. (en Fiat Ducato 2010'a)
Detta efter att de först bytt alla fyra däcken och balanserat dem två ggr utan att vibrationerna försvann. När fäljarna byttes och balanserades så blev allt bra! Vibrationerna, som inte var kraftiga men irriterande, kom sporadiskt och uppstod förmodligen när däcken/fäljarna "synkade" med varandra. Det var lite funderingar för att komma på lösningen men ML husbilar i Umeå fixade det galant!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har en Hymer exis-i 588 max vikt 4,5ton. Hade vid provkörning före köp tydliga vibrationer kring 75 km/t. Hymer center bytte däck till Kumho lastbilsdäck och vibrationerna nästan försvann. Man kör ju på klart lägre tryck jämfört med camperdäck men komforten är bra.
Hej. Det där med tryck i däcken är en djungel. Vad har du för lufttryck?

Har likadana däck och tyngd på husbilen. Ej tandembakaxel

Mvh. Tomas
 
Toppen