• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Fiat Ducato husbil 07

murre408

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
37454
Medlemskap
2024
Hej.Min fiat ducato 2007 tappar ork efter inbromsning.Den går och hackar ,får inte upp varvtalet.När det händer och jag trycker ned kopplingen o samtidigt gasar så börjar bilen att bromsa. Det finns inga felkoder. Har bytt gasspjäll och luftrenare(råttbo i lutrenarn) gjort rent insugningslagen o luftmassemätarn. Den har nu varit på verkstan tre gånger utan resultat.
Tacksam för tips
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej.Min fiat ducato 2007 tappar ork efter inbromsning.Den går och hackar ,får inte upp varvtalet.När det händer och jag trycker ned kopplingen o samtidigt gasar så börjar bilen att bromsa. Det finns inga felkoder. Har bytt gasspjäll och luftrenare(råttbo i lutrenarn) gjort rent insugningslagen o luftmassemätarn. Den har nu varit på verkstan tre gånger utan resultat.
Tacksam för tips

Det låter som att den inte får bränsle? Har du tittat hur det ser ut i dieselfiltret?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kontrollera om bromsljuset fungerar som det skall när du trampar på bromsen.
Om inte bromsljuset slocknar när du släpper foten från pedalen så tror elektroniken att
du bromsar och försöker gasa samtidigt och då går det inte att gasa.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej.Min fiat ducato 2007 tappar ork efter inbromsning.Den går och hackar ,får inte upp varvtalet.När det händer och jag trycker ned kopplingen o samtidigt gasar så börjar bilen att bromsa. Det finns inga felkoder. Har bytt gasspjäll och luftrenare(råttbo i lutrenarn) gjort rent insugningslagen o luftmassemätarn. Den har nu varit på verkstan tre gånger utan resultat.
Tacksam för tips
Knappt så man vågar skriva det, men lösa mattor i bilar har orsakat många sådana här problem genom åren, när pedaler fastnar, eller inte går att trycka ned tillräckligt. Värt att kolla..?
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Det finnes ett program Fiat multieuscan speciellt för Fiat (italienska bilar) kräver dator o OBD2 interface.Det läser av historik fast att motorlampan inte tändes.Du kan exp köra gasspjällett samt testa kylfläktarna osv.50Eur plus ELM obd 2 interface cirka 300kr.
Googla på der för mer info.
 
Toppen