• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat Ducato...,gasen hängde sig!

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi är inne på vår 6:e vecka i Kroatien. Bilen en 2020 Hobby på Fiat med 2,3 liters motor, har gått som en klocka. Den har gått drygt 2000 mil, sedan den var ny. Idag hände något märkligt. Jag accelererade ut på en motorvägspåfart med stort gaspådrag genom växlarna, för att komma ut. Plötsligt hängde sig gasen och motorn rusade. Lät den gå på hög växel för att få ner varvet. Efter en stund reagerade inte motorn på gaspådrag längre. Den var inte helt död men svarade inte på gasen. Vi befann i en ganska kraftig utförsbacke på en rak och fin motorväg, så jag lät den rulla på. Så småningom svarade den på gasen och har efter det betett sig som vanligt i drygt 30 mil. Inga varningslampor tändes. Har inte riktigt bra koll på hur gasreglaget fungerar på min Ducato, så tar tacksamt emot tips eller funderingar på vad det kan ha varit. Kan det ha varit ett tillfälligt fel i någon typ av givare, eller kan jag förvänta mig att det händer igen? Noterade att gaspedalen kändes något konstigt när jag trampade plattan i mattan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.890
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Drive by wire brukar det kallas, på din gaspedal sitter en APP-sensor som via kabel skickar dina "önskemål" till ECU-huvudenhet, någon form av konflikt uppstod och den gjorde inte som du ville.
Ifall gasen inte svarar när du ska iväg så brukar det hjälpa att stänga av motorn, ta ur nyckeln, och starta om.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Två troliga fel, golvmatta eller dylik som sagts innan eller gasspjället som fastnar ett inte helt ovanligt fel. Sitter ute på motorn och går inte justera.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
HiHi. Det är den första grejen man skall kolla i Renaults felsökningsschema.
Mattan mattan mattan. Hade för övrigt detta fel på en Taxi som var så förbannad
på detta märke. Det var rätt svårt att övertyga honom. Men hans skrattade när jag visade honom i verkligheten.
Det går nämligen inte att gasa samtidigt som man bromsar. Ligger mattan på bromsen
så kommer inte gaspedalen att lyda din höger fots manövrar hur man än gör.
Tyvärr så är det ju inte helt säkert att detta hänt TS.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Drive by wire brukar det kallas, på din gaspedal sitter en APP-sensor som via kabel skickar dina "önskemål" till ECU-huvudenhet, någon form av konflikt uppstod och den gjorde inte som du ville.
Ifall gasen inte svarar när du ska iväg så brukar det hjälpa att stänga av motorn, ta ur nyckeln, och starta om.
Tack Peter. Bra och begriplig beskrivning! Får hoppas att mina önskemål inte skapar fler konflikter! :). Dvs jag ska kanske vara lite försiktig med att skicka plattan i mattan! Det där med att starta om gäller mycket som är datoriserat. Det var också min första tanke, men eftersom vi låg närmre 100 km/h på en motorväg i nedförsbacke, lät jag bilen rulla.
Kolla din golvmatta under gaspedalen.
Det händer ofta att den fastnar i gaspedalen.
Det händer aldrig att någon medger att detta har hänt. (nästan)
Det var också min första tanke. Gillar enkla lösningar. Men mattkanten når inte fullt fram över gaspedalen och den orkar inte heller står emot returfjädern. Dessutom hade det inte förklarat varför motorn inte svarade på gas efter att rusningen lagt sig.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.890
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det Michael S skriver har jag varit med om, var på väg till besiktning med en annans husbil, Fiat med robotlåda, gaspedalen fastnade med ytterst lite gaspådrag i en extra matta, den gick alltså inte tillbaka helt, märkte det inte först då motorbroms ändå inte är nåt att skryta med, skulle svänga av landsvägen, höll ca 80 och började bromsa, då blev det ett herrans liv i husbilen, röda varningslampor och tjut, jag förstod inte direkt orsaken, men husbilen tolkade det som om jag trampade på gas o broms samtidigt, snabbt ner med näven och ryckte till i extramattan så var husbilen lugn igen :cool:
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Gasspjället har inget med egr funktionen att göra. Nu är du ute o cyklar.
Inte alls.
Om vi skall utse en cyklist, så........

Gasspjället används för att balansera trycket i insug VS avgassidan.
Detta görs för att kunna styra mängden avgaser exakt som leds tillbaka till insugsidan.
Om det inte finns tillräcklig tryckskillnad avgas VS insug kan inga avgaser ta sig till insuget, därför behövs gasspjället för att skapa/styra den nödvändiga tryckskillnaden.

Trevilig cykeltur!
 
Toppen