• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Fiat Ducato - 91 Byta relä glödstiftsystem

Bobbsan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2024
Hejsan!

Hade behövt lite hjälp, Mitt nuvarande relä till Glödstiften har slutat att fungera och modellen är enligt nedan
Detta relä har 6 stift och jag har nu köpt ett nytt relä som är mycket mindre men det har bara 4 stift på baksidan något som vet om man kan "konvertera" från det gamla till det nya och isf kan förklara hur det går till :)

Tack på förhand

Gamla reläet:
PXL_20240313_153136977.jpgPXL_20240313_153030758.jpg

Nya
thumb.jpeg
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag blev nyfiken och googlade på ditt problem.

Vad jag förstår ligger det till så här.
I din bil har du ett flammstartsystem, ett glödstift i insugningsröret. (jag har också detta system i husbilen)

Relät du kallar "nya" är ett relä för motorer som har ett glödstift in i var cylinder.

Denna länk kanske är till nytta:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hittade dessa
Se längst ner på sidan
/Mikael
Hej, ja det har rätt nummer och är rätt fast det är taget från nästa generations Ducato.
Jag har letat och det verkar vara dåligt med nya och även beg. och problemet har varit uppe här tidigare.

Beg. från England.

Sista nya som jag hittade från Italien... Men slutsålda tyvärr.
Relä glöd3-400.jpg

(Söktext : Bitron Video 2044029)

M.v.h. JANKRO.
 

Bobbsan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2024
Jag blev nyfiken och googlade på ditt problem.

Vad jag förstår ligger det till så här.
I din bil har du ett flammstartsystem, ett glödstift i insugningsröret. (jag har också detta system i husbilen)

Relät du kallar "nya" är ett relä för motorer som har ett glödstift in i var cylinder.

Denna länk kanske är till nytta:
STORT Tack har googlat och googlat och inte alls tänkt på att glödstift systemet var på detta sätt (förklarar varför jag inte hittade 4 glödstift när jag letade) Då skall jag leta nytt relä som är till "Bitron" modell av glödstift system.

Tack för detta! De verkade finnas kvar när jag ställde fråga om pris :)

Hej, ja det har rätt nummer och är rätt fast det är taget från nästa generations Ducato.
Jag har letat och det verkar vara dåligt med nya och även beg. och problemet har varit uppe här tidigare.

Beg. från England.

Sista nya som jag hittade från Italien... Men slutsålda tyvärr.
Visa bilaga 232653

(Söktext : Bitron Video 2044029)

M.v.h. JANKRO.
Betyder detta att den inte kommer funka på min 91 års modell ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Betyder detta att den inte kommer funka på min 91 års modell ?

Hejsan, nej inte alls, det var bara en kommentar om att det finns lite fler tillgängliga än till första generationens bilar när de även satt i generation två Ducato, och det gäller då att hitta rätt namn och nummer på dosan och inte bara söka på bilen/årsmodellen man har själv.

Det verkar som en del bygger om det till mera manuell funktion, men så länge det finns att få tag i så verkar nog original vara smidigast.

Det kan ju kanske ligga några nya original på någon hylla än, det gäller bara att hitta dem. Tyvärr så var ju annonsen som jag hittade troligen nyligen slutsåld, men en begagnad kan ju funka både länge och väl och kan ju vara nyare än bilen den kommer från. Det verkar även som att de var svåra att hitta nya redan typ år 2006 i England.

Håll lite extra koll på numret, för det verkar finnas en som slutar med en 8'a i stället för en 9'a i numret, och man vet inte om den funkar lika eller inte alls bra.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Bobbsan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2024
Hejsan, nej inte alls, det var bara en kommentar om att det finns lite fler tillgängliga än till första generationens bilar när de även satt i generation två Ducato, och det gäller då att hitta rätt namn och nummer på dosan och inte bara söka på bilen/årsmodellen man har själv.

Det verkar som en del bygger om det till mera manuell funktion, men så länge det finns att få tag i så verkar nog original vara smidigast.

Det kan ju kanske ligga några nya original på någon hylla än, det gäller bara att hitta dem. Tyvärr så var ju annonsen som jag hittade troligen nyligen slutsåld, men en begagnad kan ju funka både länge och väl och kan ju vara nyare än bilen den kommer från. Det verkar även som att de var svåra att hitta nya redan typ år 2006 i England.

Håll lite extra koll på numret, för det verkar finnas en som slutar med en 8'a i stället för en 9'a i numret, och man vet inte om den funkar lika eller inte alls bra.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Tack för förklaringen, då är jag med :) jagar vidare
 
Toppen