• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato 2010

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fiat Ducato 2010 domkraft

Finns det reservhjul? Om inte, finns nog ingen domkraft heller.

F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fiat Ducato 2010

vi har en 07 utan reservhjul, och domkraften ligger i en "väska" i garderoben.
:)

I

Iveco 35

Guest

Ligger troligen under förarstolen, det gjorde det på vår.:confused:

F

F.d. 53054

Guest

Nu har jag en -08, och undrade också vid leveransen var reservhjulet låg? Svaret blev att det
fanns inget reservhjul utan en s.k reservhjul på burk, en liten box med någon form av emulgering
som man blåser in i däcket vid punktering. Då ställde jag frågan till försäljaren om däcket ex.exploderar, vad gör jag då? Svaret blev skaffa ett extra reservhjul för det ingår inte längre!!!!!!!

F

F.d. 58621

Guest

Man kan undra vad som är vanligast förekommande på en husbil, pyspunka eller däckexplosion?
V-backen :confused:

I

Iveco 35

Guest

Däckexplosion är väl inte så vanligt på "friska däck" eller.:confused:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har aldrig haft punktering på husbilen. Men en pyspunka när man kör som resulterar i platt däck innebär inte det att däcket fullständigt trasas sönder?
Men har man tur så är däcket platt när man ska till att åka och då kan det kanske räcka med en lagningssats.

Vi har inget reservhjul men kommer att komplettera med det.

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Är det bara FIAT som saknar reservhjul eller saknar samtliga märken reservhjul?
M.V.H. Göte27

I

Iveco 35

Guest

Hej Håkan. Hur många tusen mil har du kört med husbilarna utan punka. Finns det någon orsak att dra omkring på ett reservhjul. Har du assistansförsäkring kan du väl ta smällen för ett nytt däck när punkan kommer om den gör det. Så resonerar jag, har aldrig haft en punka på husbilarna. Peppar peppar. Olle.:p

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Bra med försäkring när man behöver hjälp, men jag minns mig ha läst på Solid försäkring, att man får hjälp med däckbytet men man ska ha ett däck med som reserv.
Bengt

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

Hej Håkan. Hur många tusen mil har du kört med husbilarna utan punka. Finns det någon orsak att dra omkring på ett reservhjul. Har du assistansförsäkring kan du väl ta smällen för ett nytt däck när punkan kommer om den gör det. Så resonerar jag, har aldrig haft en punka på husbilarna. Peppar peppar. Olle.:p
egentligen handlade ju detta om domkraft men eftersom det ändå spårat ur kan jag berätta att jag under drygt 25 år haft en däckexpl.samt tre stålventiler som brustit.Facit,inte en mtr.utan reserv Har sen drygt sex år assistans men.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

På vår bil finns en plastlåda monterad i graget med domkraft o tillhörande verktyg. Bilen är en -09

7000mil med husbilar och ett par pyspunka på alla mina år med bil o husvagn inkl. privat o bilåkning i tjänsten. Så det kan ligga lite i vad du säger. Total körning per år brukar bli mellan 6-8000mil.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Problemet är ju att statistiken hjäper inte alls, när man väl står där en lördagkväll på motorvägen med ett exploderat däck. Och då hjälper inga sprayburkar heller!:wideeyed:

Senast ändrad:

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

Hade 2 st punkor på "gamla" bilen i somras, innan dess 10.000 inget däckshaveri.
Köpte i aug en ny husbil med Michelin camping däck på. Naturligtvis nya. La in ett reservdäck på plåtfälg strax efter köpet. (under passagerarstolen finns en stor plastlåda med bl.a en domkraft. i ett annat fack en burk och kompressor för pyspunkalagning) Förra veckan när jag bytte till ett gäng vintersulor (dubbfritt) så visade det sig att ett av de nya sommar-däcken ( endast 900 mil)hade släppt i sidan på mer än fyra ställen.
Detta däck skulle snart ha fått en s.k explosion. För en lekman som mej, så såg jag inte att det var som små vågor på sidan av däcket.
Efter 3 st incidenter med däck är det numera alltid ett reservdäck som gäller. OBS detta gäller bara mej, ni andra får inga punkor, för ni har inte fått punka än och har inte den erfarenhet som jag har fått denna säsong!!!:)
Om ni mot förmodan skulle göra en "investering" i nytt däck till reserv och har Alu-fälgar men snålar med en plåtfälg till reserven så se till att bultarna passar:D

F

F.d. 58621

Guest

Problemet är ju att stistiken hjäper inte alls, när man väl står där en lördagkväll på motorvägen med ett exploderat däck. Och då hjälper inga sprayburkar heller!

Med punka på en motorväg i mörkret, ja då tycker inte jag att man ska ge sig på att själv försöka byta däck eller reparera med en sprayburk. Då är det vägassistans som gäller för oss med husbilar. Tänk på husbilsåkaren som klämdes fast och tyvärr avled i somras.
V-backen :wink:

F

F.d. 29908

Guest

Vad kostar ett reservdäck till en husbil, komplett med fäg och allt?? Funderar starkt att investera i ett sådant.

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

Nån tusenlapp för ett beg. m risigt däck och rostig plåtfälg. Ny plåtfälg (som skall klara trycket) med märkesdäck fr 2500 kr, alufälg kan kosta lite mer än skjortan, mest beroende på eget val och kontakter inom branschen!

F

F.d. 58621

Guest

Vad kostar ett reservdäck till en husbil, komplett med fäg och allt?? Funderar starkt att investera i ett sådant.

Dessutom så måste man ha plats för ett reservdäck för ca 2000 kr som är både tungt och skrymmande. Om det ska bli ett reservdäck för oss så måste det sitta under bodelen med en reservhjulshållare som på KAMA kostar ca 1 500 kr. Frågan är hur lätt det är att få låss reservdäcket efter ett tag. Däcket måste säkert förvaras i ett fodral av något slag.
Dessutom så krävs det då också en rejäl och säker domkraft.
V-backen :wink:

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Klart att man måste hålla mekanismen till hållaren i skick, men det är ju inte något större problem än att en oljekanna och ett par smusiga knän kan avhjälpa det. Vad det gäller assistans, så behöver dom ju skaffa ett däck eller ett hjul om du inte har ett med dej.Då tar det rätt mycket tid, timmar eller i värsta fall dagar? Inte så kul på semestern, eller när du skall till jobbet nästa dag?

Toppen